„Egy jó bornak mindig lesz piaca”

A természethű borokat népszerűsítették a Millenárison.

Molnár Dániel
2015. 11. 16. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emberek százai gyűltek össze november 14-én a budapesti Millenárison, ahol különleges, organikus italokat kóstolhattak meg az érdeklődők. A rendezvényen tizenegy borvidék huszonnyolc borászatának terméke mutatkozott be. A felvonultatott borok egytől egyig természethű gazdálkodásból származtak, minimális beavatkozással, spontán erjedéssel készültek, az egyetlen hozzáadott anyag bennük a kén volt.

Nemes Richárd, a Terra Hungarica alapítója és az esemény szervezője az MNO-nak elmondta: a bortechnológia fejlődésének eredményeképpen nagyon sok adalékanyagot, segédanyagot és különböző kezelést alkalmaznak a borászatban. A Terra Hungarica – olyan borászok laza szövetsége, akik aláírásukkal vállalták, hogy a szőlőben organikusan gazdálkodnak – célja visszatérni a hagyományokhoz.

„A kiskerekedelemben és fogyasztói szinten ez még nem annyira látható, de a gasztronómiában, szakértői szinten már tapintható ezeknek a boroknak az előretörése” – mondta a szervező, hozzátéve: az általuk szervezett borkóstolókat is egyre nagyobb érdeklődés övezi, minden évben tíz-húsz százalékkal több látogató érkezik.

A sétáló kóstolón kívül sor került egy, a Láthatatlan Kiállítással közösen szervezett Láthatatlan kóstolóra is, ahol a vendégeknek látássérültek töltötték poharaikba a legkülönlegesebb borokat a vak sötétben. Végül a Spontán borbáron külföldi organikus és biodinamikus borokat kínáltak.

Maurer Oszkár borászatának, a Maurer Pincészetnek a termékeit Kovacsevics Gorán eladási menedzser hozta el a rendezvényre. Mintegy 15 hektáron termelnek szőlőt, és kizárólag vegyszermentes anyagokat használnak.

„Jóval kevesebb, tőkénként 300-500 grammos átlagig szüretelünk, így boraink sokkal gazdagabb íz- és illatvilággal rendelkeznek. Egyik legnépszerűbb termékünk például a Kadarka, melyből egyszerűen nem tudunk annyit termelni, amekkora az igény rá – mondta Kovacsevics Gorán. – Egy jó bornak mindig lesz piaca.”

Különleges borokkal érkezett Beőthy János (János von Beöthy), a badacsonyi borvidékhez tartozó csobánci bormanufaktúra – két független pincészet, a Beöthy Pince és a Tóth Pince összefogása – egyik alapítója is. Mint mondta, egyebek közt két 2010-es vörösbort, egy pinot noirt és egy Gilgamest hozott, melyek azért érdekesek, mert az említett évben sokaknak tönkrement a termése.

„Ezzel bebizonyítjuk, hogy biológiai termeléssel még egy nehéz évben is jó bort lehet készíteni” – emelte ki. A pincészet népszerű itala az Aspirato is, mely a szürkebarát mellett sárgamuskotályt tartalmaz, különleges házasítást eredményezve.

A Kürt községéhez tartozó Kasnyik Pincészettől Kasnyik Gábor érkezett a Mitiszol fesztiválra, borait testvérével, Tamással készíti. Standjuknál főként olaszrizlingeket – köztük egy kézzel lebogyózott és egy áztatottan készült italt – kínáltak, valamint egy rajnai rizlinget is becsempésztek a sorba.

Mint mondta, boraik elsősorban három tényező – a faélesztő, a jelentős kénhasználat és a felelőtlen permetezés – kizárása miatt lesznek természetesek, organikusak.

Idén elsőként nemcsak különleges italokat lehetett az eseményen megkóstolni, hanem az organikus alapanyagokból készült hideg és meleg ételek, a tudatos táplálkozás is jelentős szerepet kapott. A Grill ’n’ Chill például egy biodinamikus farmon levágott borjúból készített hamburgert. Ellátogatott a Mitiszolra a füredi Malackrumpli is.

A Pipacs Pékség standjánál különleges kenyerek illatoztak. Az üzlet alapítói Franciaországban tanulták ki a szakma rejtelmeit, majd megnyitották hazánkban saját üzletüket, melyben kizárólag bioalapanyagokból készült termékeket árulnak, a mélyhűtés, az ipari élesztő és bárminemű adalékanyag kizárásával. „Nem akarjuk felvenni a versenyt az olcsóbb termékekkel – szögezte le Fülöp Ádám, a pékség egyik tulajdonosa. – Az áraink nem alacsonyak, de nem is drágák, figyelembe véve, hogy a kenyereink, ha jól vannak tárolva, nem penészednek. Tehát az embereknek kevesebbet kell vásárolniuk a termékeinkből annál, mint amit a boltokban vennének és pár nap után kidobnának.”

Fülöp Ádám úgy látja, az élelmiszeripar minden területén egyre nagyobb az igény a tudatosságra: az emberek jobban figyelnek arra, mit fogyasztanak, és az adott ételeket ki, milyen módszerekkel és eljárásokkal készíti.

A biopékség az eseményen a Zsámboki Biokerttel és az Élő Bolygó Farmmal közösen készített szendvicseket árult.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.