Brexit-ügy: sánta telivér, kilógó lóláb

A brit parlamentnek kell döntenie Nagy-Britannia kilépéséről: jöhet még egy év időhúzás?

Bakó Beáta
2016. 11. 10. 14:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borítékolható volt a táblabíróság (High Court) múlt csütörtöki döntése, amely szerint a parlament megkerülésével nem dönthet a brit kormány az EU-ból való kilépési nyilatkozat megküldéséről. Bizonyára nem lepődött meg rajta Theresa May sem, még ha a kormány rögtön be is jelentette, hogy fellebbezni fognak a legfelsőbb bíróság (Supreme Court) előtt. Amely jó eséllyel a High Courttal egyező döntésre fog jutni, de legalább addig is lehet a bírókra mutogatva időt húzni, kifelé pedig a nép akaratát maximálisan tiszteletben tartó kormány képében tetszelegni. Az időhúzás pedig csak eztán fog tényleg elkezdődni: ugyanis, ha tényleg a parlamentnek kell törvényt hozni a kilépésről, az nem egyik napról a másikra megy. De kezdjük az elején.

Az EU-ból való kilépésről az Európai Unióról szóló szerződés 50. cikkelye rendelkezik: eszerint minden tagállam „saját alkotmányos követelményeivel összhangban” dönthet az EU-ból való kilépésről, az erről szóló nyilatkozatot pedig az érintett tagállamnak az uniós állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanácsnak kell bejelentenie. A bejelentés után két év áll rendelkezésre a kilépés részleteinek rendezéséhez: az erről szóló megállapodást az érintett tagállam és a tanács (vagyis az uniós külügyminiszterek) kötik meg, de szükséges az Európai Parlament előzetes hozzájárulása is. A vég nélküli alkudozást megelőzendő olyan garanciát is beépítettek az 50. cikkelybe, hogy ha két éven belül sem sikerül a kilépési tárgyalásokat lezárni, ezen idő elteltével az érintett állam uniós tagsága főszabályként mindenképp megszűnik. (Leszámítva azt a kevésbé valószínű esetet, hogy az Európai Tanács egyhangúlag az ellenkezőjéről dönt.)

Vagyis a briteknek egyáltalán nem érdekük, hogy elsiessék az 50. cikkely aktiválását, onnantól ugyanis ketyeg az óra, és két év múlva az EU-n kívül találják magukat. Sokkal jobb stratégiának tűnik már a kilépési értesítés elküldése előtt elkezdeni lejátszani a diplomáciai meccseket, hiszen nekik sem mindegy, hogy milyen feltételekkel férnek hozzá a jövőben az uniós belső piachoz. Az időhúzás eddig is eléggé látványos volt, még akkor is, ha a szavak szintjén Theresa May határozott brexites retorikát folytatott, és többször utalt arra, hogy a kormány saját hatáskörében fogja aktiválni az 50. cikkelyt.

Csakhogy – amint ez már bírói megerősítést is nyert – ezt parlamenti felhatalmazás nélkül nem teheti meg. Gina Miller és Deir Dos Santos brit állampolgárok még júliusban fordultak a High Courthoz, azt kérve, hogy a bíróság döntse el: kell-e parlamenti döntés az 50. cikkely aktiválásához vagy sem. A csütörtöki ítélet szerint a kormány ebben a helyzetben nem élhet azzal a király(nő) által a kormányra delegált „felségjoggal”, hogy kvázi rendeleti úton (úgynevezett order in Council útján) rendezze az EU-ból való kilépést – még akkor sem, ha nemzetközi ügyekben egyébként ez bevett módszernek számít.

A kérdés kapcsán érdemes felidézni nagy vonalakban a brit alkotmányos rendszer néhány sajátosságát. Közismert, hogy Nagy-Britanniának nincs „írott”, kartális alkotmánya, a bíróságok alkotmányjogi elvek és a korábbi bírói gyakorlat alapján döntenek alkotmányos ügyekben. A brit közjogi rendszer a parlamenti szuverenitás eszméjére épül, ami azt jelenti, hogy a parlament bármiről, bármiképp alkothat törvényt, és a korábban megalkotott törvényeket bármikor visszavonhatja vagy módosíthatja. Ehhez általában nem is kell a korábbi törvényt kifejezetten hatályon kívül helyezni vagy módosítani, elég, ha egy későbbi törvény bizonyos pontokon a korábbival ellentétes tartalmú. Vannak viszont olyan fontos, alkotmányos súlyú törvények, amelyekre kivételes szabály vonatkozik: ezeket csak kifejezetten erre irányuló törvénnyel lehet módosítani vagy hatályon kívül helyezni.

Parlamenti szuverenitás ide vagy oda, a brit jogrendben mégsem alkotnak úton-útfélen mindenről törvényt, mint a kontinentális jogrendekben: Nagy-Britanniában sokkal kevesebb törvény van, és nagyobb tere van a kormány „rendeleti” szabályozásának. Az egyik ilyen eszköz a „királyi felségjogként” kialakult „order in Council”: ez a fajta rendelet onnan kapta a nevét, hogy az uralkodó a miniszterelnökön keresztül a tanácsadói körében, a Privy Councilban adta ki. Gyakorlatilag ilyen rendeletet tehát a kormány bocsát ki olyan területeken, amely nem a parlamenti törvényhozás alá tartozik. Theresa May kormánya azt próbálta megmagyarázni, hogy az EU-ból való kilépés, vagyis az 50. cikkely aktiválása is ilyen tárgykör.

A bíróság ítélete most viszont tisztázta, hogy itt bizony több helyen is kilóg a lóláb. A bíróság először is leszögezte: a parlamenti szuverenitás elve megköveteli, hogy a parlament által már meghozott törvények hatályát ne lehessen „királyi felségjogok” gyakorlása által lerontani. Egészen konkrétan az 1972-es átültető törvényre (European Communites Act) utalt itt a bíróság, amelyet az Egyesült Királyság Európai Közösséghez való csatlakozásakor hozott meg a parlament. Az átültető törvény elfogadásával a parlament szándéka arra irányult, hogy az EU-jogot a brit belső jog részévé tegye, vagyis hiába hivatkozik arra a kormány, hogy nemzetközi jogi ügyekben a kormány „order in Council” útján rendeletet alkothat, ez az EU-tagságra nem vonatkozik – állapította meg a bíróság.

A bíróság is utalt a fenti megkülönböztetésre a „sima” és „alkotmányos” törvényekkel kapcsolatban, és egyértelműen leszögezte, hogy az EK-csatlakozásról szóló átültető törvény az utóbbi kategóriába tartozik: tehát csak kifejezetten, újabb törvénnyel lehet hatályon kívül helyezni. Ez a megállapítás előre vetíti a választ a brit sajtóban megindult találgatásokra is azzal kapcsolatban, hogy a parlamenti döntés a brexitről csak egy egyszerű igen-nem szavazást jelent-e, vagy pedig rendes törvényalkotást. Nos, nagyon úgy tűnik, hogy az utóbbit.

Itt pedig két kérdés merül föl. Egyrészt, hogy az alsóházban (House of Commons) ülő maradáspárti képviselők megszavazzák-e a véleménynyilvánító népszavazáson hozott döntést jobb belátásuk ellenére, vagy inkább a saját véleményük alapján szavaznak, vállalva ezzel a szavazatvesztést a következő választáson, netán idő előtt lemondanak? Miután egy tory képviselő pénteken ez utóbbi opciót választotta, a Telegraph már arról írt, hogy a kormány fontolgatja előre hozott választások kiírását. Másrészt a törvényalkotási folyamatban részt vesz a Lordok Háza, amely ugyan véglegesen megvétózni nem tudná a kilépést, de egy évig elhúzni igen. Ez azt jelenti, hogy további egy év múlva, az 50. cikkely aktiválásával kezdene el ketyegni a két év a tényleges kilépéshez, addigra meg már ki tudja mennyien meggondolnák magukat. A Lordok Háza egyik tagja már be is lengette az időhúzást végső lehetőségként, de azt is gyorsan hozzátette: nem lenne okos dolog, ha a nem választott második kamara a népszavazás útjába állna. Szerinte ezt inkább a választott alsóháznak kellene megtennie. Az tényleg sokkal demokratikusabb lenne, na!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.