Így lett Hangya-falu Tordasból

Mintafalut álmodtak a Fejér megyei településre; hiába voltak keresettek a magyar termékek külföldön, a MÁV nem bírta a szállítást.

MNO
2015. 12. 16. 22:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, ebből az alkalomból pedig múltidézésbe fogtunk. Keressék mindennap a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott napi számból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Szövetkezeti mintafalu

Dr. Wünscher Frigyes, a Hangya vezérigazgatója bejelentette, hogy a Fejér megyei Tordas községben a Hangya mintafalut kezdett kiépíteni, hogy ott a szövetkezetek mindenféle formáját meg lehessen találni, s hogy a falu népe, valamint a szövetkezeti szakértők vagy a szövetkezeti ügy iránt érdeklődők életteljes működésben szemlélhessék meg a legkülönfélébb szövetkezeteket.

Értesülésünk szerint még vízvezeték-szövetkezetet is szerveznek Tordason és aki az ország bármely részében aziránt érdeklődik, hogy a szövetkezetek egyik vagy másik faját hogyan lehetne a maga vidékére átplántálni, annak Tordason akarják bemutatni, hogy a Hangya milyen formában valósítaná meg a tőle kért tervet.

A Hangyának ezt a gondolatát igen szerencsésnek tartjuk, amiként helyesnek kell mondani a község megválasztását is, mert ott él Podhradszky evangélikus pap, aki kormányzói elismerést kapott a szövetkezeti téren kifejtett működéséért, s így az ő községe különösen alkalmas az ilyen kísérletre.

Tordas egyébként öt kilométerre esik Martonvásártól, Fejér megye váli járásában. Közel 3000 kat. hold a község területe, 1484 magyar és szlovák lakik a községben.

(1938. december 16., 8. oldal)

 

 

Magyar sertéskaraj Japánban

Konzerv, tejtermék, hús 56 országba

Szemben az igazgató íróasz­talával a falon a Föld térképe, teletűzdelve kis zászlókkal. Zászlók Afrikában, zászlók Ausztráliában, Európában, Ázsiában.

– Ezek a kis zászlók a tér­képen azt mutatják, hogy hova exportálunk magyar élelmiszercikkeket – mondja Dési Albert, a TERIMPEX, az egyik legnagyobb magyar élelmiszer-­külkereskedelmi vállalat vezérigazgatója.
– Amint látja, háromféle zászló van a térké­pen, aszerint, hogy hova mit szállítunk: konzervfélét, tejterméket vagy húsféleséget. A külföld nagyon érdek­lődik árucikkeink iránt – mondja az igazgató – jelen­leg 56 piacra exportálunk. Nyolc szocialista országba és 48 tőkés államba. Közöttük 31 a tengeren túli.
– Keresettek a magyar élel­miszercikkek?

– Néhány hagyományos árunk igen népszerű a világ­piacon. Magyar szalámi, a liba­máj, a paradicsompüré, a vá­gott baromfiféle tekintetében szinte korlátlan a nyugati piac felvevőképessége. Csupán ezeknek a cikkeknek eladásá­val azonban nem eléged­hetünk meg. A fogyasztá­si igények ugyanis az el­múlt évtized alatt világszerte változtak. Például a legújabb táplálkozás-egészségügyi vizsgálatok értelmében zsíros árut külföldön nem szívesen fo­gyasztanak, ezt nekünk is fi­gyelembe kell vennünk élelmi­szerexportunk megtervezése­kor.

– Aztán egy külön problé­ma – és a mi exportunkban igen jelentős probléma –, a csomagolás. Nyugaton ugyanis a mamutméretekben fejlődő önkiszolgáló – úgynevezett szupermarket-hálózat – fejlő­désével párhuzamosan mind a minőségben, mind az új ötletes formákban sokat fejlődött a csomagolástechnika. Szinte üz­leti elv: az élelmiszert a cso­magolás „adja el”, a szó szoros értelmében feleslegessé teszi az eladó közreműködését. Ha tejtermékeink, konzervféleségeink versenyképességét meg­őrizni, illetve növelni akarjuk, feltétlenül korszerűsíteni kell címkézéseinket, a konzervek, az üvegek zárási módjait, egy­általában mindenképpen töre­kedni kell a sokféle színes mű­anyag ízléses, ötletes felhasz­nálására. Annál is inkább, mert a jó csomagolás 30-40 százalékkal is növelheti az áru értékét.

– Hódít-e új piacokat a ma­gyar élelmiszerexport?
Új piacokat csak új cik­kekkel, korszerű áruféleségek­kel tudunk meghódítani – vá­laszolta Dési vezérigazgató. – Hogy piackutatóink, külföldre utazó szakembereink „jó üzle­tet” köthessenek, ahhoz szük­séges, hogy tarsolyukban olyan ajánlat, választék legyen, amely valóban megnyeri a vá­sárlót. A húsipari konzerveknél különösen sok újítást ve­zettünk be. Nagy mennyiség­ben gyártjuk a sertéskarajt és a nyelvkonzervet, a dobozolt tarját, a marhaszegyet, újab­ban pedig a vesekonzerv gyár­tásának megindításával foglal­kozunk. Különös problémánk, hogy a magas devizaérték mel­lett külföldre lehetőleg olyan cikkeket exportáljunk, ame­lyek a hazai piacon kevésbé keresettek, gyengébben értéke­síthetők. Így került sor például a hazai fogyasztók körében ke­vésbé népszerű juhtej expor­tálására. A juhtejből gyártott úgynevezett kashkav és fehér­sajt nálunk alig-alig fogyasz­tott, külföldi kivitele azonban jelentős.

– A húsiparban igen magas devizaértéket képvisel például a tisztított, úgynevezett „sütésre kész” csirke, a pecsenyeka­csa, a darabolt mell és comb. Újabban sikert aratott vásár­lóink körében a pergamenpo­harakban árusított libazsír.
– Ezekkel az új cikkekkel valóban sikerült új piacokat is megnyitnunk. Konzervipari cikkeink eljutottak Japánba, Ausztráliába és az egyébként élelmiszeripar terén igen fej­lett Kanadába is.

A TERIMPEX eredményes munkáját az elmúlt évek váz­latos statisztikája is bizonyít­ja. Az 1960-as évhez viszonyít­va a vállalat kivitelének devi­zaértéke 55,7 százalékkal emelkedett, és az idei terv kö­rülbelül 25 százalékos további növekedést mutat, csak a múlt évihez viszonyítva. A háború előtti legmagasabb baromfi­export például 24 000 tonna volt, ma: 36 000 tonna. Csak a konzervexport értéke: 600 mil­lió devizaforint.

– Konzervkivitelben a ter­vek szerint 1970-ig elérjük az egymilliárd devizaforintot – mondja Dési vezérigazgató. – De ehhez már nagyarányú kor­szerűsítésekre, új üzemegysé­gekre és főképp új technológiák bevezetésére van szükség. Hogy ez mennyire fontos, erre jó példa a libamáj. Jelenleg ugyanis évente 130 000 kilo­gramm nyers májat exportá­lunk. A feldolgozott libamáj­készítményeink ugyanis nem váltak be! Nyugaton ma egész más, sajátos technológiával ké­szül a libamáj-feldolgozás, így ők jelenleg a magyar libamá­jat saját feldolgozásra, nyer­sen veszik át. Természetesen, ha mi a nyugati vásárló igé­nyei szerint feldolgozott májat ajánlhatnánk, akkor ugyaneb­ből a súlymennyiségből sokkal nagyobb devizaértéket teljesít­hetnénk. Egy másik példa: a nyugati piacon érdekes, sajátos igény támadt a hámozott, ka­rikára vágott és fehérre szá­rított alma iránt. Ezek az igé­nyek persze »ki tudja meddig élnek”.

Telefon cseng az igazgató asztalán – rövid szóváltás.

– Ez is egyik problémánk – emeli fel szavát a vezérigaz­gató és egy jegyzőkönyvben la­pozgat. – Most jelezték, hogy 107 vagon szállításával maradt el a MÁV. Közöttük van 18 hűtőkocsi, egyenként 7–8 ezer dollár értékkel. Élelmiszerről, romlandó és napra keresett cikkről lévén szó, képzelheti, hogy ez milyen veszteséget je­lent. Nem is beszélve arról, hogy minden késés külkereske­delmünk hitelét is gyengíti. Az igazsághoz tartozik azért, hogy a szállításnál is sokat javult a helyzet. Főleg a MÁV áldoza­tos munkáját kell, a meglevő nehézségek ellenére is, dicsér­ni. Nyáron jó eredménnyel használtuk fel a légi szállítást is, de az új szállítóeszközök be­vonása még sok jó lehetőséget rejt. A gyorsfagyasztott ba­romfihús, a gyümölcs- és zöld­ségfélék gyors szállítása ka­mionokkal vagy repülőgépek­kel a szállítási költséget sok­szorosan megtérítené. Aztán... – és az igazgató fáradhatatla­nul, kifogyhatatlanul sorolja az ötleteket, a lehetőségeket, amelyek mind, mind élelmi­szeriparunk világhírnevét növelik tovább.

Szász István (1965. december 16., 5. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.