Így lett fogalom Psota és Sinkovits neve

Keresztnevük említé­se nélkül is mindenki tudta, ki volt az a két színész, aki 1966-ban Kossuth-díjat kapott.

MNO
2016. 04. 09. 4:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2015. augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, s ebből az alkalomból múltidézésbe fogtunk. Keressék a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Hetente többször is jelentkező válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott időszak számaiból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Psota és Sinkovits

Kötelező divat volt még nem is olyan nagyon régen, még a két háború között is, hogy a színész, ha nem csengett elég szépen, kimaszkírozta a nevét. Valaha, a szí­nészi előidőkben, a regényes név járta: elbeszélésekben, já­tékokban, anekdotákban elég volt, ha valakit Lengeffynek, Retteginek, Liliomfinak hív­nak, mindenki tudta, hogy csak színész lehet az illető. Egy jól hangzó színész-név később is majd hogy nem előfeltétele volt a színpadi érvényesülés­nek, szinte külön kellett belő­le a pályára lépés előtt diplo­mázni. Egykori színigazgatók­nál, de egykori közönségnél is kész kudarc volt egy szürkébb, jelentéktelen név: ugyan, gye­rekeim, ilyen névvel akartok ti színpadi karriert?

Ilyen névvel? Psota? Sinko­vits?

Psota egy időre, az ötvenes évek elején, föl is vett színész­nevet: egy vagy két évadon át Dávid Irénként szerepelt a színlapon. Szerepelt? Inkább csak előfordult. A Madách Színház „aprószentjei” közé számított, kis cseléd-szerepe­ket játszott, meg egy-két sza­vas királynőket. Arra a tüdő­bajos kis szolgálóra, akit, ha jól emlékszem, Hubay Miklós Egy magyar nyárjában ját­szott, kevesen figyeltek fel. Nem volt neve: ki az a Dávid, vagy Psota? Pedig attól a szereptől számítom a mostani Kossuth-díját. Nem sokat szólt, inkább csak nézett. De 37,5-tel, a tébécé alattomos hőmérsék­letével nézett, apró hőemelke­désekkel nézett és üldözött cse­lédszorongással. A riadalmat hozta be egy pillanatra a szín­re, a kiszolgáltatottságot, a babonát, a szellőzetlen cseléd­sorsot. Ilyen lehetett, gondol­tam akkor, Varsányi, akiről annyit hallottam családi kör­ben. Nagy szemű, lázas, túlfű­tött, egyszerű.

Azután évekre elvesztettem szem elől. Ha láttam is időn­ként játszani, a jeltelen szere­pekben nem volt látható töb­bé az a láz, ami abban a szol­gálólányban olyan magasra szökött. A szerepek hibája volt-e vagy az övé, vagy az enyém – nem tudom. De egy­szer, Brecht Kurázsi mamá­jában egy néma lány egy vis­kó tetején ülve dobolt. Riadót vert a háború ellen s néma lé­vén, mint egyetlen kifejezőesz­közével, a dobolásával sikolto­zott. Hangtalan kétségbeesése iszonyú ütemre rángatta a két karját, az arcán felgyújtott fal­vak iszonyata tükröződött. Bel­ső látomást színész csak kivé­teles percekben tud ilyen közvetlen, félelmetes látvánnyá tenni az egész, megdöbbent közönség előtt, mint akkor Psota; hosszú monológot egyet­len szó nélkül olyan lenyűgöző erővel elmondani még nem hallottam, mint akkor őtőle. Nevet ekkor szerzett. Psota a Kaukázusi krétakörben, amint rongyokba csavart pólyásával a karján, lengő kötél-hídon, szembefújó szélvészben menti a gyerekét az üldözök elől – Psota a Yermában, amint a kiszikkadt, sivatagi égre üvölt egy magzatért –, Psota az Irma, te édesben, amint ártatlan és tiszta marad olcsó garni­szállók ágyain –, Psota az Elektrában –, Psota drámai sanzonokban. Mindig extatikusan és mindig egyszerűen, mindig kigyulladva a feladat­tól, mindig tökéletesen elégve benne és soha nem ki hamvad­va. Psota.

És Sinkovits? Egy lapaj fiú a Nemzeti Színház színpadán, inkább kamasz még, sovány, háromszögletbe futó arccal, ir­galmatlanul használhatatlan hosszú végtagokkal, mint a Csongor és Tünde valamelyik ördögfiókája a három közül. Ez az első emlékem róla. Rakoncátlan részese annak a hajcihőnek, amivel a három szurtos pokolfajzat végighempergi ezt a mesés drámai költe­ményt. Inkább intrikus-palántának nézném, mint drámai hősnek, beléndeknek inkább, mint jegenye-suhángnak. Le­het belőle komikus színész is, csak a hangja ne volna olyan zengően szép s ne tudna ilyen hibátlanul magyarul. Ehhez a fanyar, egy kicsit már-már ki­ábrándult külsőhöz, amelytől iróniát, kétkedést, egy csepp keserű gúnyt várna az ember, valahogy nem illik ilyen konduló, misére hívó orgánum.

Mégis ennek az orgánumnak lett igaza: drámai hős lett az ördögfiókából. Sinkovitsban a megérés éveiben – a színész­élet nehéz kamaszkorában – két olyan tulajdonság fejlődött ki, amely elég ritkán jár együtt: a drámai erő és a szín­padon, a színpadról és a kép­ernyőről közvetlenül beszél­getni tudó, társalgási charme. Ez a két újabb vonás lényének alapvető fanyarságához társulva, kivételesen változa­tos, mégis temperált, afféle mérsékeltövi éghajlatot terem­tett a színészetében: megfér benne a kemény jégverés a szelíd derűvel, a tavaszi líra az őszi bölcsességgel. A rajon­gó drámai hős: Ádám, a ki­égett, kétkedő rezonőrrel: De Sade-dal. Ebben a színészi klí­mában természetes, hogy meg tud teremni Macbeth éppúgy, mint a Tizedes, a magyar film­művészetnek ez az elragadó kópé-figurája, megterem egy kedves, behízelgő konferanszié közvetlensége és a tragédiák pátosza.

S ebben a nagy terjedelmű művészi skálában szakadatlan kísérő hangként szól Sinkovits emberi tisztasága. Magánélete jelen van színészetének meg­bízhatóságában, pontosságá­ban, az ízlésben és a bizton­ságban, ahogyan szerepeit ki­dolgozza, a lelkiismeretesség­ben, ahogyan színészi munká­ját végzi. Egy megállapodott, kiegyenlített emberi jellem és művészi egyéniség erőit érzi hatni a közönség, valahány­szor Sinkovits elébe lép.

Két színházilag csengéstelen név olyan fénnyel telt meg pusztán viselőik színészi tehet­ségétől és egyéniségük erejé­től, hogy keresztnevük említé­se nélkül is mindenki tudja, ki az a két színész, aki az idén Kossuth-díjat kapott. Fogalom lett a két név egy évtized alatt, a Psotáé és a Sinkovitsé.

Mátrai-Betegh Béla (1966. április 4., 9. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.