Egyvalami nem sikerült a Critical Massnak

Kár, hogy véget ér a történet, mert lenne még feladat dögivel.

Muki
2012. 09. 07. 9:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itt a vége, fuss el véle, jelentette be a Critical Mass. Erre az egyébként sok vitát kiváltó szervezet eleddig egyedülálló dolgot tesz a népek jóvoltából: földi körülmények között megkezdte menetelését a mennybe. Gyorsan írom is: nem akarom szidni a bringásokat, és a Critical Masst sem. A szervezetnek bizonyára nagy szerepe van abban, hogy – hála istennek! – egyre többen pattannak nyeregbe, ott a pont, s nem is fekete, hanem red. Kedves Olvasóimnak elárulom: van egy beaoutioufoiul bringám, imádom tekerni, s ha a keletkezett kerékpárutak akár csak tizede is köszönhető a CM-nak, akkor kösz haver, tényleg! De a szentté avatás picit túlzás.

A közlekedésben részt vevők egymással szembeni háborúját kulturális és nem eszközhasználati problémának látom. A bizalomhiány, a (társas) magány, a versenyszellemnek valami egészen degenerált formája minálunk lassan átszövi az élet minden aspektusát.

Ott van az autóvezető, aki – főleg, ha valami nagy döggel van – picit se enged, mert ő az utak királya, viszont dudál és üt is ha „kell”. Aztán ott van az az iksz számú bringás, aki éppen a CM által felmutatott erő és csordaszellem melléktermékeként vált egyre pimaszabbá. Kevés ember lehet, aki még nem látott olyan kerékpárost, aki immár hátrafordulva üvölt vissza a járdán tekerve a gyalogosnak, hogy „mássz arrébb, vagy pofán váglak”. Bringásként nagyon kevés problémám volt és van, viszont gyalogosként annál több, és ki lehet találni, kikkel.

Aztán ott van a szabálykövető, az együttélés elemi szabályait ismerő és alkalmazó autós és bringás, aki a fentebb nevezett előemberek miatt igaztalanul válik konfliktusok áldozatává. Súlyos tévedés azt hinni, hogy mindenki utál minden bringást. A nagy arcú majmokat utálják, akik áttekernek a piroson, fél centire súrolnak a járdán és még pofáznak is, hogy legközelebb fél centi se lesz. Meg az olyanokat is, akik megveszik kétszázezer forintért a fixi kerékpárokat (meg a bixit, a puxit és a luxit), hozzá tízezerért a trendi fehér zoknit térd alá, cuki sipkával, csak éppen a lámpa hiányzik, de az nagyon. Megszámoltam: a Lágymányosi híd és a Margit híd között tekerve este fél tíz körül harminckettő kerékpáros jött velem szembe, huszonhétnek nem volt lámpája. Aki nem hiszi, üljön ki a padra. Egyszerűen nem tudok mit kezdeni ezzel a helyzettel: tekeri a méregdrága gépet, megvan hozzá a legtrendibb cucc is, tükör előtt a lapokból kiválogatott top cuccokkal, belőtt napszemcsivel, de „nem telik” egy háromezer forintos lámpaszettre. Mert őt „vegyék észre”.

A kor emberének egyik legsúlyosabb problémája, hogy képtelen az önvizsgálatra, az önkritikára meg végképp alkalmatlan. Ehelyett folyamatosan projektál, s mindig „kint” keresi saját nyavalyája okait. És ez a bajom – bármi is a szerelem tárgya – a fanatikusokkal is.

A matéria terén nagy hatással volt a CM, szemmel látható, hogy sikerült valami nagyszerű dolog magvait elvetni, ezért hála nekik. A bringa valóban sikk lett és trendi, de talán túl sok energia ment el a „háborúra” és a filozófia felülírta a való világot. Személy szerint sajnálom, hogy befejezik. Most lenne rájuk a legnagyobb szükség: sokaknak kell(ene) elmagyarázni, hogy a csapnivaló közlekedési kultúráért közös a felelősség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.