A főváros számos olyan helyet tartogat a parkoló autós számára, amely bőven okozhat kínos meglepetéseket. Ki nem helyezett táblák, kopott, hiányos vagy már évek óta nem létező felfestés és ad hoc módon büntető közterület-felügyelők szerezhetnek kellemetlen és költséges pillanatokat az autós társadalom számára. Ezek egyike az Üllői úti felüljáró alatti parkolórész az FTC-stadion oldalánál.
A kérdéses szakaszon évek óta folyamatosan parkolnak autók, sokan p+r rendszerben használják a területet, ahol egyetlen tábla van jelenleg. Ez arra figyelmezteti a felüljáró alatt parkolókat, hogy csak saját felelősségre használják a helyszínt, és az aláhulló betondarabok okozta sérülésért a közútkezelő nem vállal felelősséget.
Az évek óta megszokásból (?), de a placcon általában élhető módon parkoló autósokat eddig nem vegzálták, viszont néhány hete egy részüket – állampolgári bejelentésre kivonulva – megbírságolta a közterület felügyelet.
A helyszínre kivonuló közterületisek szerint szabálytalanul parkolnak az autók, de volt olyan vélemény is, hogy tábla és felfestés hiányában – az autófelhajtásra kialakított útszegély ellenére – a szóban forgó területre nem is állhatna fel autó, hiszen a terület így járdának minősül. Ha ez valóban így van, akkor a főváros legnagyobb járdaszigete terül el a 8. és a 9. kerület határán. Ezen a területen az utóbbi egy évben nem bírságoltak.
Konkrét tiltást jelző KRESZ-tábla vagy a parkolás rendjét jelző felfestés nincs, egyedül a felüljáró pilléreit tartó lábakat öleli egy forgalomtól elzárt területet jelző felfestés. A fennálló állapotokról S. Durdon Marianna, Budapest Főváros Közterület-felügyeletének sajtóreferense levélben válaszolt.
– Miért büntet a közterület-felügyelet ad hoc módon, és miért nem teszi egyértelművé a parkolási tilalmat táblával – ellenkező esetben a parkolás lehetőségét és a parkolási rendet kiegészítő táblával és/vagy felfestéssel?
– Nyilvántartásunk szerint ezen a területen nem intézkedtek a felügyelők. Az előfordulhat, hogy az utóbbi időben p+r parkolónak használva egyre több autós parkol le ezen az – egyébként nem díjfizető – területen, majd közösségi közlekedéssel utazik tovább (például metróval). A szabályosan kialakított parkolón kívül vagy a meghatározott (halszálkában felfestett) parkolási rendtől való eltérés esetén valóban előfordulhatott korábban is, hogy intézkedtünk. Azonban ez a KRESZ szabályait figyelembe véve történt, és bárhol máshol is azonos elbírálás alapján szankcionálható. Útburkolati felfestés jelöli a parkolási rendet, vagy ha nem, akkor nem a Népliget melletti (Üllői úti) felüljáró alatti területről van szó.
– A Népliget a főváros egyik legfrekventáltabb pontja, nagy átmenő forgalommal és rengeteg ingázóval, akik p+r jelleggel közlekednek és parkolnak az említett szakaszon. Hogyan, miként és mikorra oldják meg ezt a „lehet is parkolni és nem is” helyzetet?
– A terület nem kijelölt p+r parkoló, csak annak használják az autósok. Ennek vizsgálata a BKK Közút Zrt. hatáskörébe tartozik.
– Mik a terveik a környék parkolási rendjét illetően az FTC-stadion körüli építkezés ideje alatti és az utána időszakra?
– A parkolási rendet érintő változásokról a stadion körüli építkezést kivitelező vállalkozót kell megkeresni, vagy akár közvetlenül a BKK Közút Zrt.-t, tekintve hogy amennyiben a közlekedést – ide értve a járművárakozást is – érintő változás szerepel a kivitelezési tervekben, ahhoz – előzetesen – a BKK Közút Zrt. hozzájárulását is be kell szerezni.
A jóhiszemű, magát szabályosnak, jogkövetőnek tartó autós tehát nincs könnyű helyzetben. A hatóság szerint – teljesen jogosan – a szabályokat betartva kell parkolnia, viszont az évek óta lekopott, nem látható felfestések, a ki nem helyezett táblák és a felügyeleti szervek ad hoc bírságolási hozzáállása nem könnyíti meg a helyzetet. Addig is maradnak a nyitott kérdések.
(A témával kapcsolatban az MNO megkereste a Józsefvárosi Önkormányzat sajtóosztályát is, a feltett kérdésekre egyelőre nem érkezett válasz. Amennyiben a kerület állást foglal az ügyben, természetesen annak is nyilvánosságot biztosítunk.)