Az internet és a hatalmas árrés

Hogyan kerülhet a húszezerért kínált lefolyó negyedannyiba?!

Tresó T Tibor
2014. 05. 06. 12:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Ha a vásárlás pillanatában úgy érzed, hogy a kiadott összeg megéri a kinézett áruért, akkor ne szomorkodj, ha azt később sokkal olcsóbban látod máshol ” – tartja a nem szó szerint idézett arab mondás. Való igaz, a bazári alkudozás során megkaparintott kincsek miatt az emberfia ideig-óráig mérges csupán, ha szembesül azzal, hogy ezt bizony máshol akár olcsóbban is megszerezhette volna.

Bizonyára mindenkinek van legalább egy olyan ismerőse, aki egyetlen félmondattal el tudja rontani a frissen vásárolt portéka felett érzett kéjes örömet, legyen szó egy pár új edzőcipőről vagy kocsiról, vagy akár egy új házról. „Te ennyit adtál ezért? Máshol én feleennyiért láttam ugyanezt” – szúrja oda, igaz soha nem vette volna meg féláron sem azt, amit mi.

Hasonlóan vegyes érzések keringenek az emberben akkor, amikor raklapszám jönnek szembe a jobbnál jobb akciós ajánlatok a neten, a boltok polcain, miközben utólag kiderül, hogy az e-Bayen töredékáron kapható ugyanez, postaköltséggel együtt.

Hétköznapi egyszerű példa a fát formázó fali dekormatrica, amit itthon tizenkétezer forintos áron vehetünk meg, az az e-Bayen alig több mint háromezer. Persze, szabadpiac van, és ez így is van jól, de elgondolkodtató az, mit kínál „szuperakciósan” a hazai kereskedelem egy része.

Akadnak olyan hazai kereskedők, akik szintén hasonló módon szerzik be az árukészletet, és jókora árréssel adnak rajta túl itthon. Hangsúlyozzuk, nincs ezzel különösebb baj, de éppen ezért érdemes néha szétnézni a világhálón, ahogyan tette ezt egy kollégánk is, aki egy itthon húszezer forintért megvehető komplett zuhany-összefolyót szerzett meg az e-Bayen keresztül potom 4500 forintért. Persze ez is a kereskedelem része, viszont van a dolognak árnyoldala is.

Akadnak olyan kirívó esetek, amikor az árukapcsolás nemcsak nagy árréssel, de megtévesztő reklámszövegekkel is párosul.

Két éve még a KüllőnÉlő Blog is írt a spamben terjedő állítólagosan 150 decibellel visító riasztóról, amit az eBay-en vidáman beszerezhetünk párszáz forintért, már ha hajlandóak vagyunk ennyit is áldozni egy kínai gagyiért. A filléres kerékpárriasztóról a Tolvajkergetők is írtak, rámutatva arra, hogy a hétköznapok során a tízezerért kínált riasztó távolról sem riasztja el a kerékpártolvajokat.

A pár hete bemutatott, a reklámlevélben kötelezőnek beállított nappali LED-es menetfényt mindössze „alig”  tizenkétezer forintért (plusz szállítás) kínálták, miközben ebben a műfajban már – szállítással együtt – ezerötszáz forintért a miénk lehet az áhított fényszóró.

A spamek kiindulásához szolgáló honlapokat több dolog miatt sem neveznénk meg. Nem szívesen reklámoznánk megtévesztéssel praktizáló ügyeskedőket, másrészt ezek a honlapok az „akciós időszak” után már többnyire nem elérhetőek. Sokat elmondanak az üzemeltetőkről a tények, hogy a felbukkanó és megszűnő, gagyit drágán áruló, .com-os honlapok animitását egy Panamában bejegyzett vállalkozás védi, és semmilyen hazai elérhetőségük sincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.