Egyszerű képlet: így altatják el a gyanakvást a csalók

A kíberbűnözők magas érzelmi intelligenciával rendelkeznek, amit ki is használnak az áldozataikkal szemben.

tt
2014. 05. 13. 6:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi veszi rá az embereket arra, hogy gyanakvás nélkül utaljanak előre összegeket pár soros hirdetés alapján? A netes csalások gyakorlati részével korábban már foglalkoztunk, és arra is kitértünk, hogyan lehet elejét venni az apróhirdetős csalásoknak, és a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos átverésekről is részletesen beszámoltunk. Csak az aluliskolázott szegényebb embereket lehet átverni, vagy a gazdag ember is megvezethető?

Íme egy már-már elképzelhetetlen naivitásról tanúskodó történet az internetről:

„Hitelt szerettünk volna felvenni. Az újságban olvasott reklámszövegben az állt, hogy  aktív BAR-listásoknak is tudnak hitelt intézni a jövedelem tízszereséig, így belevágtunk. Irodájuk nem volt, csak telefonon lehetett őket elérni, személyesen nem. Közölték, hogy 15 000 forintot kell átutalni nekik előre, majd telefonáltak, hogy még 50 000 forintot utaljak, mert óvadéki díjat kér a bank, de nyugodjak meg, mert ezt a hitellel együtt visszakapom.  Az utalások után felhívtak, hogy a bank mindent rendben talált, így megkapjuk a hitelt. Másnap telefonáltak, hogy egy kezesre lesz szükség, vagy ha nincs, akkor 150 000 forintot kérnek. Közöltem, hogy nem tudom megszerezni egyiket sem. Azóta nem érem el őket telefonon, és a pénzünket sem kaptuk vissza.”

Ilyen és ehhez hasonló történetek tucatját lehet olvasni. A károsult beszámolója alapján sokakban merül fel a kérdés, hogyan lehet bedőlni egy ilyen – látszólag – egyértelmű csalásnak? Mitől oszlik el a maradék kétely, és mi az, ami kikapcsolja a leendő károsult agyában a vészjelzőt, ami után reményteli várakozással utalják el a csalók által kért összegeket? A hiszékenység nem kor- vagy iskolázottságfüggő, a leendő becsapott áldozatok egzisztenciától függetlenül kerülhetnek ki a szegényebb és a gazdagabb rétegek közül egyaránt.

Az emberek szeretnek birtokolni, vágyni valami után, a csalók ezt használják ki. Kell egy olyan jól kommunikálható dolog, amit csaliként bevethetnek az online hirdetéseken keresztül. Lehet ez a legújabb okostelefon, egy könnyen megszerezhető banki kölcsön, vagy egy márkás ruhadarab. A lényeg, hogy az emberi birtoklási vágy által beszűkült tudatállapot csapja le a józan higgadt gondolkodást, ami óvatosságra intené az embert.

Az MNO dr. Végh József kriminálpszichológust, egykori túsztárgyalót kérdezte a csalások lelki hátteréről.

– A csalók egytől egyig magas érzelmi intelligenciával rendelkeznek, ami nem összetévesztendő az általános intelligenciával. Ők az ebbéli fölényüket kihasználva tudnak hatni leendő áldozataik érzéseire, akik kivétel nélkül mind alacsony érzelmi intellektussal rendelkeznek. Így tudják befolyásolni, céljaik elérése érdekében elaltatni a „gyengék” gyanakvását, és átverni őket. Az érzelmileg gyenge intelligenciával rendelkezők többnyire konfliktuskerülők, nem szeretnek csalódni, de szeretnek hinni abban, amit látnak. Így lehetséges az, hogy valaki egy soha nem látott embernek első szóra képes több tízezer forintot átutalni, akár több alkalommal is – mondta el Végh József.

A tanulság, hogy nem szabad hagyni, hogy az érzelmeink eltompítsák a józan gondolkodást, ne vegye el az eszünket az áron alul kínált kecsegtető lehetőség, mert így mi magunk lépünk bele önként és dalolva a csalók által állított csapdába. Mindig óvatosan járjunk el, ha olyan ajánlatokba futunk – befektetésektől az álláshirdetéseken át a legújabb, de áron alul kínált műszaki cikkekig –, ami nem egyértelmű, és túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, mert nem minden arany, ami fénylik. Sőt!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.