2012. január elsejétől tilos az új fogyasztói/vásárlói csoportok létrehozása. A közel két éve bevezetett moratórium ellenére a csoportok nem álltak le. A Nemzetgazdasági Minisztérium 2014 elejétől újabb szigorításokra készül; az év végéig elfogadásra kerülő törvénytervezet szerint új fogyasztói csoportok nem alakulhatnak, és a meglévők működését is sokkal szigorúbb alapokra helyezik. A Gazdasági Versenyhivatal 27 eljárás után mintegy 263 millió forint bírságot szabott ki. Az MNO korábban összegyűjtötte a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, amikről itt olvashat.
Az MNO megkereste a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatalt, amely az elmúlt közel két év tapasztalatait osztotta meg az olvasókkal. A fogyasztóvédelmi hatóság 2013. január 15. és február 15. között 149 esetben vizsgálta a fogyasztói csoportok működését, ezek közül 45-öt kérelem alapján, 104-et pedig hivatalból végeztek el – mondta el az MNO kérésére Itzelbergerné Juhász Ágnes sajtóreferens.
A vizsgálat során kiderült, hogy a csoportokat szervező cégek szinte minden lehetséges kiskaput kihasználnak arra, hogy ne lehessenek nyomon követhetőek, elérhetőek. Üres telekre bejegyzett székhely, kusza, követhetetlen megbízási szerződések sora várta a fogyasztóvédelem ellenőreit.
„Általános tapasztalat a vizsgálattal kapcsolatban, hogy a felügyelőségek a legtöbb esetben nem tudták a döntéshozatalhoz szükséges tényállást megfelelően tisztázni. Ez pedig az olykor egyértelműnek tűnő helyzetekben is a jogsértés megállapíthatóságának hiányához vezetett. Az eljárás alá vont vállalkozások többsége egyáltalán nem, vagy hiányosan teljesítette nyilatkozattételi kötelezettségét, továbbá a folyamatos cégjogi változások (például új székhely, új cégnév) is nehezítették az egyes ügyek maradéktalan felderítését” – osztotta meg a hatóság tapasztalatait válaszában a sajtóreferens.
„A valószínűsíthetően fogyasztói csoport szervezésével foglalkozó cégek gyakorlatában rendszeresek a felügyelőségek számára nehezen feltárható polgári és társasági jogi szerződések (például megbízások, cégek egybeolvadása), melyek feltehetőleg a jogszabályi tilalom kijátszására köttetnek. A különböző cégjogi megoldások révén egyes vállalkozások ugyanis kihasználják azt, hogy a tilalmi időszak előtt alapított fogyasztói csoporthoz való csatlakozás nem tilalmazott. A felügyelőségek munkáját akadályozta továbbá az, hogy a lefolytatott helyszíni szemlék nem vezettek eredményre – például amikor a vállalkozás bejegyzett székhelyének címén egy üres, lezárt telek volt található.”