Beperelném az autóm gyártóját, érdemes?

Beperelném az autóm gyártóját, amiért a katalógusbeli fogyasztás helyett többet tankoltam. Megnyerném a pert?

2014. 10. 05. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még mielőtt bárki nekiállna kiszámolni, hogy az autója mennyivel evett többet a gyári katalógusban megadottnál, és a különbözetért pert indítana a gyártó ellen, jó, ha tudja, hogy a cégeket védi az Európai Unió által elfogadott fogyasztásinorma-számítási mód, az úgynevezett NEDC-szabvány.

A laboratóriumi körülmények között lefolytatott, bonyolult eljárás eredménye az, hogy az új autók egyre kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és szén-dioxidot bocsátanak ki – papíron. Mert ahogy az autótulajdonos számára a tankolásnál nyilvánvaló lesz, hogy öt és fél helyett hét és felet evett az autója, úgy a károsanyag-kibocsátási kvótákat is alulbecsülik. Vagyis az EU hagyta magát becsapni, amikor a fogyasztási módszertant kidolgozta, hogy az erős autóipari lobbi vonzó számokat mutathasson. De az unió a másik kezével további fogyasztás- és kibocsátáscsökkentésre akarja bírni a gyártókat.

A 2020-ban értékesítendő új járművek esetén előírás lesz a körülbelül 3,9 liter/100 km-es átlagfogyasztás. Emiatt építenek az európai autógyártók egyre kisebb méretű, egyliteres, háromhengeres, turbós motorokat családi méretű, sőt nagyobb autóikba is. Csakhogy a kisebb fogyasztást továbbra is azzal a NEDC-szabvánnyal mérik, amelynek a megbízhatóságáról már az EU-nál is kétségek merültek fel. Brüsszel ezért rá akarja bírni a gyártókat, hogy reálisabb tesztelési eljárásokat alkalmazzanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.