Ha a négyévszakos gumiabroncsok olyan szuperek volnának, akkor mindenki azt használná, és csak akkor kéne lecserélni őket, ha elkoptak, vagy elöregedtek. Az univerzális köpenyekkel az a legfőbb gond, hogy sem nyáron, sem télen nem tudják hozni az átlagos követelményeket (tapadás, vízelvezetés, tartósság, zajszint stb.), épp csak megfelelnek a minimumnak. Persze a technológia sokat javult az utóbbi években, évtizedekben azért a fizikai korlátokat a kutatók sem tudják áttörni. Nyilvánvaló, hogy teljesen más igénybevételnek kell megfelelnie egy guminak, ha 30 fokban, száraz úton használjuk, mintha –10 Celsiusban, havas, latyakos úton kell helytállniuk. Ezt az ellentmondást pedig nem lehet megvalósítani egyetlen abroncsban, vagy rengeteg – túl sok – kompromisszumot kell kötni.
Szakértők azt tanácsolják, hogy négyévszakos abroncsokat csak azok vásároljanak, akik télen ritkán használják az autót, és valóban zord, jeges-havas időjárás esetén nem ülnek volán mögé. Ha télen a legcudarabb időben is szükségünk van a gépjárműre, akkor mindenképpen váltsunk téli abroncsokra, mégpedig időben!
Bár hazánkban nem kötelező a téli gumik használata a téli szezonban, a biztosítók nagy része csak akkor fizet a károkért, ha az autón az évszaknak megfelelő gumiabroncs volt! A gumigyártók ajánlása szerint a téli változatok akkor teljesítenek jobban, amikor a hőmérő higanyszála 7 Celsius-fok alá esik. Ennél melegebb időben a nyári gumik anyagkeveréke még megfelelően tapad, viszont 7 fok alatt az anyagkeverék elkezd megkeményedni, megdermedni, ezáltal rohamosan romlik a tapadása és az autó stabilitása.
A téli abroncsok természetesen nem csak hidegre optimalizált anyagukban különböznek, hanem nagyobb vízelvezető árkokkal rendelkeznek a futófelületben, emellett apró, rugalmas, egymástól elmozdulni képes lamellákkal rendelkeznek, melyek révén akár jégen is irányítható marad a négykerekű, persze bizonyos határokon belül.
175/65 R 13
175: az abroncs szélessége mm-ben
65: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya százalékban
R: radiál szerkezetű abroncs
13: a felni átmérője colban (1 col = 25,4 mm)
80S
80: a maximális terhelhetőséget jelző szám (súly- vagy terhelési index; egy kerékre vonatkozik – a 80 kerekenként 450 kg-ot jelent)
S: sebességindex-jelölő – az S betű 180 km/h maximális sebességet jelent, míg pl. a W 270 km/h-t.
DOT 1801: a gumiabroncs gyártási ideje
4 jegyű szám a DOT felirat után : az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó két jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit (DOT 1801) a 2001. év 18. hetében gyártották.
Egyéb jelölések
XL (Extra Load): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
RF (Reinforced): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
TWI: a kopásjelzők helye
TL (Tubeless): tömlő nélküli abroncs
M+S: téli gumikon; jelentése sár+hó (mud & snow)
All season, all weather: 4 évszakos abroncs
Rotation feliratú nyíl: kötött forgásirány
Inside, innensite felirat: aszimmetrikus abroncsok belső oldala
Outside, aussensite felirat: aszimmetrikus abroncsok külső oldala
(Forrás: Gumibiznisz.hu)
A biztonság érdekében téli abroncsoknál érdemes már 4 mm profilmélység elérésénél új szettet vennünk (a nyárinál 2 mm-ig is várhatunk). Egy teljesen elkopott abroncs esetében ugyanis vizes útfelületen akár a duplájára is nőhet a fékút. A mintaárkok kisebb mélysége miatt jelentősen romlik a vízelvezetés, így a gépjármű felúszhat a nagyobb tócsákra, és a nehezen kezelhető aquaplaning („országúti vízisí”)jelenség jön létre. Emellett egy kopott abroncsnál az előbb említett lamellák is sokat vesztenek rugalmasságukból, így havon jóval kevesebb húzó- és fékezőerőt tudnak kifejteni.
Természetesen, ha helyrehozhatatlan mértékű károsodás éri valamelyik gumit, akkor haladéktalanul ki kell cserélni!
A magyarországi abroncshasználattal, és a szavatossági idő fontosságával kapcsolatban Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese korábban ezt nyilatkozta nekünk: „Azt is nagy sikerként kell elkönyvelnünk, hogy a régi tendenciával ellentétben a tulajdonosok már használnak külön téli és nyári gumit, és próbálnak figyelni a profilmélységre. Fontos lenne, hogy a helyes méretre is odafigyeljenek, emellett mivel árérzékeny piacnak számítunk, sokan akciós abroncsokat vásárolnak, de ezek jellemzően úgynevezett túltárolt gumik, tehát több évet álltak valamilyen raktárban, télen fagytak, nyáron tűzte őket a nap, emiatt megváltozott az anyagszerkezetük, keményebbé váltak egy vadonatúj készlethez képest.”
Tehát ne dőljünk be a márkás, mégis olcsó ajánlatoknak, mert szinte biztos, hogy ebben az esetben túltárolt gumiról van szó. Mindenképp ellenőrizzük a gumi oldalán a gyártási évet!
A nyári és téli gumiabroncsokra is jellemző, hogy ha jól tároljuk, és időben váltogatjuk őket az évszakoknak megfelelően, akkor 4-5 évig megőrzik biztonságos tulajdonságaikat (persze ha évente 50 ezer kilométert teszünk meg, akkor más a helyzet). Utána sajnos akkor is érdemes lecserélni a köpenyeket, ha a profilmélység ezt még nem indokolná, ugyanis az anyagszerkezetük ennyi idő elteltével megváltozik, a tapadási mutatók leromlanak, ami adott esetben balesethez vezethet.
Általánosan elfogadott vélemény, hogy a legolcsóbb téli gumi is jobban teljesít hóban, hidegben, mint a legjobb nyári abroncs. Tehát ne sajnáljuk a pénzt a két gumikészletre. Mivel a nyári szettet tavasztól őszig használhatjuk, arra érdemes egy kicsit többet áldozni, télre pedig vehetünk egy kicsit olcsóbb készletet is, főleg ha nem száguldozunk a jeges, havas úton. Gagyi terméket azonban semmiképp ne vásároljunk: a névtelen, 7000 forintért árult abroncsok legfeljebb arra valók, hogy a gokartpályák szélén ütközőzónát építsenek belőlük, közlekedésre – gyakorlatilag – alkalmatlanok.