Az ügynök viszi fel a vérnyomást

Nem érdemes bedőlni az egészségügyi szűrővizsgálatnak álcázott termékbemutatón közölt rossz eredményeknek.

2014. 11. 23. 12:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újfajta átverési módszert alkalmaznak a termékbemutatók egyes szervezői. A gyanútlan fogyasztókat egészségügyi vizsgálatra invitálják, ahol viszonylag súlyos diagnózist közölnek, amelyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű csodaeszközök megvásárlása jelenthet. Úgy tűnik, kezd tömegessé válni a jelenség, ezért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleményben figyelmeztetett, hogy fenntartással kezeljük az efféle megkereséseket! Az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt ugyanis a koruk miatt kiszolgáltatottabb fogyasztók panaszainak száma e területen.

Míg régebben főként szórólapokon invitálták az érdeklődőket utazással egybekötött termékbemutatókra, mostanra a személyre szóló meghívó, a telefonos megkeresés és az utcai leszólítás vált meghatározóvá. A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél az értékesítés, ugyanis a rendezvényeket újabban egészségügyi szűrővizsgálatként hirdetik meg.

Az idén több változás is történt a jogi szabályozásban. Például a szervezők kötelesek a jegyzőnél előzetesen bejelenteni, vagy az is újdonság, hogy a kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértésnél a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kötelező bírságot szab ki. Legutóbb június 13-án lépett életbe egy újabb szigorítás, amely szerint a vásárlót a termék átvételének napjától számított nyolc helyett immár tizennégy napon belül illeti meg az indokolás nélküli elállási jog. Jogszerűtlen, de gyakori, hogy a trükkös ügynökök az elállási jog érvényesítését különböző kifogásokra hivatkozva megtagadják. Holott annak gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, vagyis az eladó nem kérhet cserébe például kötbért, nem tarthatja vissza a vételárat, illetve nem szabhat semmiféle fizetési kötelezettséget.

Az átverésen alapuló termékbemutatókon jellemzően a túlárazott, ámde kétes minőségű termékeket kínálják, ezért érdemes körültekintően eljárni a vásárláskor. A portékák többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő készülékek, infralámpák, masszázsfotelok, különböző mágnesterápiás eszközök, amelyek gyógyító tulajdonságait minden második esetben megtévesztő módon adják elő.

Ha valaki mégis vásárol, a legfontosabb, hogy alaposan tanulmányozza át az elé rakott szerződést, és a másodpéldányát kérje el. Fontos továbbá észben tartani, hogy az üzletkötők jellemzően erőszakos fellépése sem tántoríthatja el a fogyasztót az alapvető jogainak gyakorlásától. Az idősebb korosztálynak azt javasolja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, hogy kérjék a fiatalabb családtagok segítségét mind a szerződés értelmezése, mind a jogérvényesítés során.

A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy vannak olyan termékbemutatók, amelyeket tisztességes, jogkövető vállalkozások szerveznek. Erre hívta fel a figyelmet a Közvetlen Értékesítők Szövetsége, amely az ügynökök révén történő eladási forma magyar piacra való berobbanása után, 1992-ben alakult, és jelenleg tizenhárom, nagynevű, közvetlen értékesítésből milliárdos bevételeket elérő céget számlál, amelyek az ágazat forgalmának mintegy hetven százalékát bonyolítják le.

A szövetségnél azzal érvelnek, hogy szinte minden magyar háztartásban van olyan termék, amelyet nem hagyományos boltban vásároltak, hanem például házhoz jövő ügynöktől vagy egy a barátaink lakásán szervezett bemutatón. A vállalatok megítélése szerint a piac nagyságához képest elenyésző a kár, amit a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató cégek okoznak. Nem jogos hát, ha ezt az eladási módot a köztudat általában veszélyesnek tartja.

(Megjelent a Magyar Nemzet Fogyasztóvédelem c. mellékletében.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.