Használjunk-e téli gumit?

A legrosszabb téli abroncs is jobb, mint a legjobb nyári, ha valóban csúszósak az utak.

2014. 11. 30. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gumiszerelők naptárjában vastag piros vonal jelzi október közepét, a téli gumi felszerelésének javasolt időpontját. Igazából akkor gyűlnek fel kocsisorok a műhelyek előtt, amikor tényleg beköszönt a hideg idő, vagy ha lehull néhány centi hó. Ebben a szezonban még nem kellett jeget kaparni az autók szélvédőjéről reggelenként, bár a gumigyártók által kritikusnak nevezett +7 fok alá már rendszeresen süllyed a hőmérséklet éjszakánként.

Az, hogy az abroncs anyaga alacsony hőmérsékleten is megőrzi a rugalmasságát. A téli gumi anyagába olyan összetevőket kevernek, amelyek alacsony hőmérsekleten sem lesznek ridegek, az abroncs megtartja tapadását, általános viselkedését. A téli gumiknál a futófelület is más: sokkal több bemetszés található rajta és sokkal sűrűbben, ötszörte jobban barázdált a profil, és a szélesebb központi barázdák gyorsabban távolítják el a vizet és a hólét.

Milyen választás nyílik az autós előtt, amikor tapasztalja, hogy beköszöntött a hideg évszak? Annak, aki idén vette a járművét és azon nyári gumi van, el kell döntenie, hogy vásárol-e valamilyen hidegálló gumit, vagy megpróbálja néhány hetes, egy hónapos leállítással átvészelni ezt az időszakot. Akinek azonban mindennap szüksége van az autójára, annak ez a lehetőség nem választható, be kell ruháznia. A legjobb megoldás venni négy vadonatúj, márkás téli abroncsot, mérettől függően, nagyságrendileg akár 80-100 ezer forintért. Ha az autóra eredetileg acélfelnit szereltek, a téli gumit arra érdemes feltetetni. Ha pedig eltelik a tél és jön a jó idő, a nyári gumikhoz érdemes venni négy alufelnit (újabb százezerért), és a továbbiakban így csereberélni a komplett nyári és téli kerekeket.

A fenti megoldás kétségkívül drága, de jó néhány évre megoldja a problémát. Nem mindenki akar vagy tud azonban ekkora kiadást vállalni. Nekik nyílik még néhány lehetőség.

Kérdés, hogy mire használják az autót: aki hóban-fagyban kötelező jelleggel autózik, hegyen-völgyön, esetleg autópályán jár, az nem úszhatja meg a komoly beruházást. Nekik a legjobb gumi sem elég jó mindig. Aki sík terepen, városban, sózott, többnyire takarított úton közlekedik, a legtöbb esetben jól jár négy, úgynevezett négy évszakos abronccsal. Ez ugyan nem olcsóbb, mint a téli gumi, de elég belőle egy garnitúra, és a könnyűfém felni is elhagyható.

Ezután jönnek a kockázatosabb megoldások, mint az interneten árult, névtelen, új, illetve használt abroncsok vásárlása. Ebben az esetben a használt mindenképpen zsákbamacska, hiszen általában nem ismert a gyártási időpont. Márpedig egy abroncs öt-hat év alatt akkor is elveszti a képességei nagyobb részét, ha állt. (Hüvelykujjszabály: nem lehet öt milliméternél kevesebb a profilmélység, és hat évnél régebbi a gyártási idő. Ezt az utóbbit egyébként minden abroncs oldalfalába belepréselik, feketén feketére, de végül is kibetűzhető.)

Mit tudnak az élvonalbeli téli gumik, és mit a használtak vagy a nyáriak? Ha nem akarunk a gyártók reklámízű kijelentéseire hagyatkozni, böngésszük át a független szervezetek által végzett tesztek eredményeit. A közelmúltban a Használtautó.hu és a Nonstopgumi.hu hasonlított össze különféle márkájú gumiabroncsokat +1 és +4 Celsius-fok közötti hőmérsékleten, azaz télies útviszonyok között. Minden abroncsnak megmérték a fékútját száraz és nedves aszfalton, valamint a tükörjéghez hasonló csúszós felületen. Az eredmények elgondolkodtatók: száraz és nedves úton nem volt jelentős különbség az új téli és a használt vagy nyári abroncsok fékútjai között. Teljesen más volt a helyzet a csúszós felületen. A nyári gumival szerelt autó ugyanis szó szerint elszállt. Ha leesett a hó, vagy lefagyott az út, a leggyengébb téli gumi is nagyobb biztonságot ad a benne ülőknek és a környezetnek, mint az akár újszerű nyári.

(Megjelent a Magyar Nemzet Fogyasztóvédelem oldalán 2014. november 25-én.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.