A gumiszerelők naptárjában vastag piros vonal jelzi október közepét, a téli gumi felszerelésének javasolt időpontját. Igazából akkor gyűlnek fel kocsisorok a műhelyek előtt, amikor tényleg beköszönt a hideg idő, vagy ha lehull néhány centi hó. Ebben a szezonban még nem kellett jeget kaparni az autók szélvédőjéről reggelenként, bár a gumigyártók által kritikusnak nevezett +7 fok alá már rendszeresen süllyed a hőmérséklet éjszakánként.
Az, hogy az abroncs anyaga alacsony hőmérsékleten is megőrzi a rugalmasságát. A téli gumi anyagába olyan összetevőket kevernek, amelyek alacsony hőmérsekleten sem lesznek ridegek, az abroncs megtartja tapadását, általános viselkedését. A téli gumiknál a futófelület is más: sokkal több bemetszés található rajta és sokkal sűrűbben, ötszörte jobban barázdált a profil, és a szélesebb központi barázdák gyorsabban távolítják el a vizet és a hólét.
Milyen választás nyílik az autós előtt, amikor tapasztalja, hogy beköszöntött a hideg évszak? Annak, aki idén vette a járművét és azon nyári gumi van, el kell döntenie, hogy vásárol-e valamilyen hidegálló gumit, vagy megpróbálja néhány hetes, egy hónapos leállítással átvészelni ezt az időszakot. Akinek azonban mindennap szüksége van az autójára, annak ez a lehetőség nem választható, be kell ruháznia. A legjobb megoldás venni négy vadonatúj, márkás téli abroncsot, mérettől függően, nagyságrendileg akár 80-100 ezer forintért. Ha az autóra eredetileg acélfelnit szereltek, a téli gumit arra érdemes feltetetni. Ha pedig eltelik a tél és jön a jó idő, a nyári gumikhoz érdemes venni négy alufelnit (újabb százezerért), és a továbbiakban így csereberélni a komplett nyári és téli kerekeket.
A fenti megoldás kétségkívül drága, de jó néhány évre megoldja a problémát. Nem mindenki akar vagy tud azonban ekkora kiadást vállalni. Nekik nyílik még néhány lehetőség.
Kérdés, hogy mire használják az autót: aki hóban-fagyban kötelező jelleggel autózik, hegyen-völgyön, esetleg autópályán jár, az nem úszhatja meg a komoly beruházást. Nekik a legjobb gumi sem elég jó mindig. Aki sík terepen, városban, sózott, többnyire takarított úton közlekedik, a legtöbb esetben jól jár négy, úgynevezett négy évszakos abronccsal. Ez ugyan nem olcsóbb, mint a téli gumi, de elég belőle egy garnitúra, és a könnyűfém felni is elhagyható.
Ezután jönnek a kockázatosabb megoldások, mint az interneten árult, névtelen, új, illetve használt abroncsok vásárlása. Ebben az esetben a használt mindenképpen zsákbamacska, hiszen általában nem ismert a gyártási időpont. Márpedig egy abroncs öt-hat év alatt akkor is elveszti a képességei nagyobb részét, ha állt. (Hüvelykujjszabály: nem lehet öt milliméternél kevesebb a profilmélység, és hat évnél régebbi a gyártási idő. Ezt az utóbbit egyébként minden abroncs oldalfalába belepréselik, feketén feketére, de végül is kibetűzhető.)
Mit tudnak az élvonalbeli téli gumik, és mit a használtak vagy a nyáriak? Ha nem akarunk a gyártók reklámízű kijelentéseire hagyatkozni, böngésszük át a független szervezetek által végzett tesztek eredményeit. A közelmúltban a Használtautó.hu és a Nonstopgumi.hu hasonlított össze különféle márkájú gumiabroncsokat +1 és +4 Celsius-fok közötti hőmérsékleten, azaz télies útviszonyok között. Minden abroncsnak megmérték a fékútját száraz és nedves aszfalton, valamint a tükörjéghez hasonló csúszós felületen. Az eredmények elgondolkodtatók: száraz és nedves úton nem volt jelentős különbség az új téli és a használt vagy nyári abroncsok fékútjai között. Teljesen más volt a helyzet a csúszós felületen. A nyári gumival szerelt autó ugyanis szó szerint elszállt. Ha leesett a hó, vagy lefagyott az út, a leggyengébb téli gumi is nagyobb biztonságot ad a benne ülőknek és a környezetnek, mint az akár újszerű nyári.
(Megjelent a Magyar Nemzet Fogyasztóvédelem oldalán 2014. november 25-én.)