A Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASS) és a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) a napokban közzétett közleményében ismerteti, hogy a TPMS (Tire Pressure Monitoring System – azaz abroncsnyomás-felügyelő rendszer) segítséget nyújt a gumiabroncs megfelelő nyomásának folyamatos ellenőrzéséhez és megtartásához. A szakmai szervezetek jelezték: a tervek szerint 2015 júniusát követően a TPMS része lesz a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak.
A bejelentés jó néhány kérdést felvet, amiknek próbáltunk utánajárni. Első körben Kovács Ferencet kerestük fel, a Magyar Autós Szakmai Szövetség alelnökét.
– A legfontosabb kérdés, ami a magyar autósokat érdekli a közlemény kapcsán, hogy mivel jövőre a műszaki vizsgán már a TPMS-t is ellenőrzik, ez egyben azt is jelenti, hogy a használtautó-tulajdonosoknak is be kell szereltetniük egy ilyen rendszert utólagosan?
– Semmiképpen nem, a régebbi autókban nincs ilyen rendszer, és nem is lesz elvárás, hogy beszereljék a tulajdonosok. Ez az újonnan forgalomba helyezett autókra vonatkozik. Mint például régebben, mikor az ABS-t bevezették, és az összes gyártó már csak blokkolásgátlóval ellátott gépjárművet helyezhetett forgalomba. Visszamenőlegesen nem követelhető meg, ugyanis technikailag és gazdaságilag is nehezen kezelhető egy ilyen megoldás utólagos bevezetése.
– Tehát arról van szó, hogy az EU-szabványok szerint november 1-jét követően minden autógyárból kikerülő gépjármű rendelkezni fog TPMS-sel, még a legolcsóbb, fapados felszereltségű változatok is?
– Így van, bár mivel készleten még nyilván hónapokig lesznek olyan új autók, melyek még ez előtt az időpont előtt jöttek ki a gyárakból, így a szabvány bevezetése nem jelenti azt, hogy ha épp most veszünk gépjárművet, akkor abban már garantáltan benne lesz az abroncsnyomás-felügyelő rendszer. De a műszaki vizsgán természetesen ezeken sem fogják keresni a TPMS-t, hiszen még november előtt gördültek ki a gyárból.
– A műszaki vizsgákon jövőre tervezik bevezetni ezek ellenőrzését. Fel vannak készülve erre ezekben a műhelyekben?
– Jelenleg még nincs bevezetve a műszaki vizsga jogi előírásába ez a feltétel, egyelőre tervezetről beszélünk. Ha tartalmazni fogja az előírás, akkor természetesen a vizsgáztatóhelyeknek is fel kell készülniük a váltásra, azonban erre van még idejük, hiszen az első, tömegszerű műszaki vizsgákra négy év múlva lehet számítani, akkor kell először elvinni a mostanában vásárolt új gépjárműveket. Persze van néhány járműhasználati forma, például a taxizás, ahol sűrűbben kell műszaki vizsgára vinni a kocsikat, de a legtöbb tulajdonosnak csak négy év múlva.