Magyarországon évente átlagban 30-40 súlyos karambol történik közúti-vasúti kereszteződésben. 2012-ben a 37 karambol következtében 27-en vesztették életüket, 43 embert pedig halálra gázolt a vonat. A személygázolások elkerülésére nincs jó módszer, azonban a kereszteződésekben történő karambolokat egy egyszerű találmány révén minimálisra lehetne csökkenteni. Pauer Béla György nyugalmazott főmozdonyvezető és Demény Rezső gépészmérnök 2006-ban nyarán tesztelte, majd széles szakmai körben be is mutatta találmányát, melyet a következő elv szerint terveztek meg: minden mozdony fel lenne szerelve egy rádióadóval, mely egy fix frekvencián küldi a jelet, az autókban, buszokban, kamionokban egy egyszerű jelvevő berendezés lenne elhelyezve, ami jelez a vezetőnek, ha egy mozdony 1 kilométeren belül kerül a járműhöz képest. A 2006-os teszt tökéletes sikert aratott, ugyanakkor mégsem valósult meg az ötletből semmi, mert valakinek, valakiknek szúrta a szemét, hogy az autóban elhelyezett berendezés nemcsak kereszteződés előtt figyelmeztet, hanem például párhuzamos haladás esetén is, mikor az út a sín mellett megy el, és emiatt az autósokat fölösleges figyelmeztetés érné, ami zavaró lehet. A lényeg, hogy az ötletet végül visszadobták, és a feltalálóknak tovább kellett azt fejleszteniük.
Nincs annyi helyünk, hogy most leírjuk az elmúlt 9 év összes eseményét, huzavonáját, a lényeg, hogy Pauer és Demény úr két alkalommal is egy viszonylag egyszerű módosítási tervvel állt elő, aminek köszönhetően valóban csak a kereszteződés előtt jelzett volna a rendszer, azonban olyan kemény ellenállásba ütköztek az illetékes szervek részéről, hogy ezeket el kellett vetniük. A két idős úr azonban nem adta fel! Belevették a GPS-rendszert az egyenletbe, tehát az autókban lévő speciális jelvevőt egy GPS egységgel építették egybe, melybe előzetesen be lehet programozni az összes vasúti kereszteződés pontos koordinátáit, így a rendszer csak az átkelők előtt aktiválódna, és csak akkor figyelmeztetné a sofőrt, hogy „vigyázz, vasúti szerelvény közeledik”.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!