Csak papírral együtt adható el a bontott alkatrész

A magyar autóállomány átlagéletkora évről évre magasabb, egyre több gépkocsi érik meg a bontóra.

2015. 02. 08. 14:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csupán akkor kerül kapcsolatba az autós egy bontóval, ha beüt a gazdasági totálkár, hanem akkor is, ha olcsón szeretne hozzájutni valamilyen alkatrészhez. A használtautóalkatrész-kereskedelem azonban veszélyes terep: egyfelől azért, mert könnyen kárt okozhat a gyanúsan olcsó alkatrész, másfelől mert a lopott és alkatrészenként kiárusított gépkocsik a szervezett alvilág felségterületéhez tartoznak. A kormányzat ismeri a problémát, és különböző intézkedésekkel igyekszik is gyengíteni a feketegazdaságot.

A legfrissebb módosítás alapján továbbra sem kérhetnek pénzt a tulajdonostól az átvett gépjárműért a bontók, ám megszűnik az a kötelezettségük, hogy a kibontott alkatrész után fizessenek a volt tulajdonosnak – egyebek mellett ezt tartalmazza a hulladékká vált gépjárművekről szóló idén év elejétől hatályos rendelet.

Az alapvető előírások változatlanok, de néhány kimaradt, illetve újak is kerültek bele. Három új fogalommal nyit a rendelet. A bontás a kocsi szétszedését alkatrészekre, a kibontott alkatrészek újrahasznosításra előkészítését, majd a maradék aprítását jelenti. A kocsit csak „szárazra fektetett” állapotban lehet szétbontani, vagyis előbb el kell távolítani belőle a veszélyes hulladékokat. A harmadik új fogalom a visszanyerés, amely a kibontott alkatrész eredeti – vagy pedig egyéb – célra való ismételt felhasználását jelenti.

A hasznosítás mértékét például változatlanul hagyta az új rendelet, a hulladékká vált járműveknél az újrahasználatra való előkészítésnek és a hasznosításnak együttesen el kell érnie a 95 százalékot. Az újrahasználatra előkészítés, az újrafeldolgozás és a hasznosítás együttes aránya pedig nem lehet kisebb 85 százaléknál. Az arányszámokat az összes hulladékká vált jármű tömegéhez kell mérni.

Újak a rendeletben a kibontott alkatrészekre vonatkozó előírások. Így minden kibontott és eladásra előkészített alkatrészről külön, naprakész nyilvántartást kell vezetni. Ebben rögzíteni kell, hogy melyik járműből származik az alkatrész.

A bontónak ezt követően garantálnia kell azt, hogy a bontott alkatrész – beépítve – alkalmas a közúti közlekedésre, illetve meg kell adni az alkatrész korát is. Végezetül azt kell rögzíteni a nyilvántartásban, hogy a kibontott és megfelelő alkatrészt mikor adta el a bontócég.

Mindezek az előírások természetesen a legális bontókra vonatkoznak. Csakhogy az évente 60-80 ezer roncsautóvá romló gépjárműnek alig harmadától válnak meg törvényesen a tulajdonosok, a többi illegális bontóba kerül. Ha a feleslegessé vált autót legális bontóba viszi a tulajdonosa, az ott kapott igazolással az okmányirodában adható le a rendszám, ami hatezer forintba kerül. Ezzel szemben az illegális bontónak leadott kocsiért akár 20-40 ezer forintot is kaphat a tulajdonos. A szabályozás tehát csak a piac kisebbik részére lesz hatással

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.