Akár a német használtautó-kereskedések kínálatát is böngészheti az autóvásárlást tervező fogyasztó, még németül sem kell hozzá tudnia, ám olyan magyar gyűjtőoldalak is vannak újabban, amelyek a külföldi autók kínálatát mutatják. Ezen nincs mit csodálkozni, az Európai Unió alapelve az áruk szabad áramlása, miért ne lenne ez igaz a használt gépkocsikra is. A Lajtán túli kínálat kétségkívül vonzó, hiszen Nyugat-Európában általában gyári alkatrészekkel cserélik ki az elhasználódottakat, jó minőségű olajat töltenek a motorba és a benzin, gázolaj minősége is jobb, mint nálunk. Ezen kívül az utak kiválóak, tehát összességében sokkal jobb állapotban van egy Németországban vagy Olaszországban használt autó, mint a hasonló korú magyarországi társai. Érthető tehát, hogy megnövekedett az import. Bár sokszor úgy tűnik, jó üzletet köt, aki külföldi járművet vásárol, az ilyen ügyletekben nem árt az átlagosnál is körültekintőbbnek lenni.
Ha magánimportra adjuk a fejünket, ökölszabályként tartsuk szem előtt, hogy nagyobb autók esetében a 10, kisebb kategóriás autóknál a 15 százalékos kinti árelőny is elillan a vételárra rakodó további költségek miatt. A Használtautó.hu személygépkocsi-hirdetéseinek közel tíz százaléka például jelenleg is külföldi okmányokkal rendelkezik, azaz itthon még nem regisztrált autókról van szó.
Fontos tudni, hogy ilyen esetben legtöbbször a vevőt terhelik a kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei, amelyek a regisztrációs adón felül mintegy 50 ezer forintot tesznek ki. Maga a regisztrációs adó legtöbbször nem is szerepel az ilyen hirdetésekben, pedig az autó motorjának emissziós besorolásától függően annak összege még egy kisebb járműnél is több százezres tétel lehet.
Tavaly január 1-jétől a külföldön vásárolt használt járművek hazai forgalomba helyezése után vagyonszerzési illetéket kell fizetni. Mindez átlagosan 40-50 ezer forintos pluszterhet ró az autójukat külföldről vásárlókra. Ezeknél az autóknál legtöbbször jóval kevesebb ismerettel rendelkezünk az autó előéletéről. Annak érdekében, hogy biztosabban ki tudjunk küszöbölni egy esetleges visszaélést, érdemes lekérni a szervizadatokat. A hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetők az autó előéletére vonatkozó adatok. Különösen a valós futásteljesítményt célszerű ellenőrizni, de gyakran a szervizkönyvek sem valódiak. Ha az eladó nem egyezik bele a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást.
Még nagyobb a kockázat, ha a behozatalt is mi intézzük. Bár az országhatárok eltűntek, a távolságok megmaradtak. Így egy külföldön vonzó áron kínált autóért kiutazni is jelentős költség. Például egy Frankfurt környéki autó esetén 8 literes átlagfogyasztás mellett – visszafelé két autó fogyasztását és az autópályadíjakat számolva – még a jelenlegi nyomott benzinárak mellett is több mint 80 ezer forintba kerülhet az utazás. Az eladó könnyen vissza is élhet a jelentős idő- és pénzráfordítással: bár a helyszínen rögtön kiderül, ha eltitkolt sérülései, hibái, hiányosságai vannak az autónak, a vevő, ha már odáig elutazott, hajlamos kompromisszumokat is kötni, mentve, ami menthető. Ezért sose egyetlen ajánlat birtokában induljunk ilyen útra.
Ha autóval indulunk külföldi sítúrára, a biztonságos utazás éppen annyira fontos, mint a sportolás közbeni védelem. Az Europ Assistance szakértői szerint a járművek megfelelő felkészítésével – téli gumi, hólánc és a sífelszerelések biztonságos rögzítése – sokat tehetünk a balesetek elkerüléséért. A közel félmillió magyar síelő legkedveltebb célpontjai Ausztria, Franciaország, Olaszország és Szlovákia hegységei. A sportolni vágyók jó része választja idén is a gyors és kényelmes autós utazást, azonban sokan anélkül indulnak el, hogy tisztában lennének az adott ország téli közlekedési szabályaival, illetve vezetési stílusukat sem igazítják a hegyekben sokszor hirtelen megváltozó körülményekhez.
Egy, a tavalyi évben elvégzett teszt során téli útviszonyok között kiderült: az elhasználódott, 4-5 évesnél idősebb téli abroncsok komoly veszélyt jelentenek, kétszer olyan hosszú ugyanis a féktávolságuk, mint az új gumiknak. A havas vagy jeges útszakaszokon – különösen emelkedőkön és lejtőkön – pedig nem maradhat el a hólánc sem.
A balesetveszély mellett külföldön szinte mindenütt komoly, átszámítva 6-10 ezertől akár másfél millió forintig terjedő bírsággal is számolhatnak a téli felszerelés nélkül közlekedők. Elterjedt tévhit, hogy elég, ha ellenőrzés esetére bármilyen hóláncot tartunk az autóban. A legtöbb kedvelt célországban ilyenkor kötelező a használat, és már a határon ellenőrizhetik a megfelelő típus meglétét, sőt akár a felszerelhetőséget is.
Ausztriában ebben az időszakban minden keréken legalább 4 milliméter profilmélységű téli gumi vagy csak a meghajtott tengelyen lévő abroncsokra a hólánc használata kötelező. Hólánccal azonban csak összefüggően havas vagy jeges úttesten lehet közlekedni. Franciaországban nem kötelező mindenütt a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelyet a táblákkal jelzett szakaszokon használni kell. Ha Olaszországba készülünk, tudnunk kell, hogy az időjárástól függően a síparadicsomokba vezető utakon kötelező lehet a téli gumi és a hólánc is. Ha az út összefüggően havas vagy jeges, Szlovákiában is kötelező mind a négy kerékre legalább 3 milliméter profilmélységű téli gumiabroncsot szerelni. Déli szomszédunk, Szlovénia területén is kötelező legalább két keréken a téli gumi, 5 centiméternél vastagabb hóréteg esetén pedig a hólánc is.
A megfelelő hóláncot az autógumik mérete alapján találhatjuk meg. Az egyszerű, de jó minőségű darabok 8-10 ezer forintos ártól kaphatók, míg a csúcsmodellek ezeknek többszörösébe is kerülhetnek. Alternatív megoldás lehet még a „hópaplan” azaz a tépőzárral a kerékre erősíthető durva felületű szövet, illetve léteznek „hólánc-spray” -k is, amiket az abroncs futófelületére fújva csúszásgátló bevonatot képezhetünk, ám ezek használata nem helyettesíti a hóláncot.
Bármelyik lánctípust választjuk is, az indulás előtt próbáljuk meg a fel- és leszerelést, hiszen a havas utakon kényelmetlen és akár balesetveszélyes is lehet a kísérletezés. Mindig haladjunk az autóval néhány métert próbaképpen, és ha nem megfelelően áll vagy túl laza a lánc, érdemes állítanunk rajta.
A kerekek mellett természetesen az autó egyéb területeit is érdemes átnézni utazás előtt: cseréljük le a fagyálló hűtőfolyadékot, ahogy az ablakmosó-folyadékból is használjunk téli változatot. A sportfelszerelés szállítása a másik gyakori probléma a téli síutak idején. Itt is több lehetőség közül választhatnak az autósok: a zárt boxok vagy a tetőcsomagtartóra erősíthető nyitott, esetenként mágneses elven működő tartók egyaránt biztonságosan tarthatják a léceket. Vásárláskor érdemes ügyelni arra, hogy minél több helyen rögzíthető legyen a sporteszköz.