A Törökországba tartó gázvezeték 660 kilométer hosszan – a tavaly december elején leállított, eredetileg Bulgária felé tervezett – Déli Áramlat vezeték nyomvonalán halad, majd 250 kilométer hosszúságban új nyomvonalon, Törökország európai részébe vezet, írták az MTI-hez is eljuttatott sajtóközleményben. A tájékoztatás szerint a Fekete-tenger alatt négy vezetékágat építenek, ezeken egyenként évente 15,75 milliárd köbméter földgázt tudnak majd átengedni. A Gazprom összesen évi 63 milliárd köbméter földgázt juttathat el így Törökországba, az első szállítást 2016 végére tervezi.
A korábbi tervek szerint a Déli Áramlat gázvezetéket előbb a Fekete-tenger alatt, az oroszországi Anapától építették volna meg Bulgáriáig, majd a szárazföldi szakasz Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át vezetett volna Ausztriáig.
Alekszej Miller Ankarában Taner Yildiz török energia- és természetiforrás-ügyi miniszterrel tárgyalt a Török Áramlat megvalósításáról. A Gazprom vezérigazgatója és a tárcavezető a műszaki-gazdasági megvalósíthatósági tanulmányok előzetes eredményét megismerve döntött a vezeték útvonaláról.
Az orosz állami energetikai cég közölte, hogy az új török tengerparti szakasz tervezési és felmérési munkálataira megbízást ad, és már szerdán elküldik az erre vonatkozó jegyzéket. A Fekete-tenger alatti szakaszt a Gazprom ugyanakkor maga valósítja meg. Török területen a gázszállító kapacitásokat közösen hozzák létre.
Ankara a Botas állami tulajdonú kőolaj- és földgázvállalatot jelölte ki a beruházás megvalósítására, a részvétel arányát később határozzák meg. A Gazprom és a Botas egy héten belül elkészíti a végrehajtási menetrendet.
Alekszej Miller Ankarában elmondta: idén, a második negyedévben szeretnék aláírni a kormányközi megállapodást a gázvezeték megvalósításáról. A vezeték első ágán át továbbítani tervezett 15,75 milliárd köbmétert a török piacra fogják szállítani. A Gazprom vezérigazgatója azt mondta, hogy a Fekete-tenger partján elterülő Anapánál lévő, Russzkaja nevű kompresszorállomás és a tenger alatti nyomvonal többségének készültségi állapota alapján a 2016 végi tervezett határidő teljesen reális.