Érdekes kettősség jellemezte az idei tavaszt és a nyarat a postai csomagforgalom terén: jelentősen, a karácsony előtti időszakot idézve lendült fel az online vásárlás a koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet idején, ezzel párhuzamosan viszont a postai szállítási útvonalak időszakos akadályozottsága miatt kiszámíthatatlanná vált az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények szállítási ideje. Az első félévben emiatt mintegy negyedével csökkent a nemzetközi bejövő árutartalmú küldemények volumene az előző évhez képest – hangzott el a Magyar Posta Zrt. és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közös tájékoztatóján, a ferihegyi repülőtéren, a vállalat nemzetközi csomagelosztó központjában.

Fotó: Mirkó István
A veszélyhelyzet megszűnésével sem változtak a trendek, ezért éves szinten a Magyar Posta mintegy húsz százalékkal alacsonyabb forgalomra számít a nemzetközi bejövő árutartalmú küldeményeknél. A belföldi árurendelés terén viszont a jelenleginél is nagyobb fogalomra számít a társaság.

Érdemes nyomon követni a küldeményt
– A karácsonyi időszakban a távol-keleti országokból érkező áruk szállítási ideje akár nyolc hét is lehet, amit tovább növelhetnek a járvány okozta logisztikai akadályok. Az Európai Unió országaiból jellemzően egy-két hét alatt megérkezik a küldemény, de a bizonytalanságok elkerülése miatt érdemes a nyomon követést is kérni, így naprakészen lekérdezhető a csomag holléte – mondta a Magyar Posta logisztikai üzemeltetési igazgatója. Varga János hangsúlyozta, hogy bár olcsóbb, de nem érdemes levélként feladatni a webshoppal a küldeményt: ezeket a szabály szerint a kézbesítőnek a postaládába kell helyeznie, ami az öt centiméternél vastagabb borítékok esetében lehetetlen, ezért
az árut tartalmazó, de levélként feladott küldemények az alakjuk miatt gyakran csak a postán vehetők át.
Egy idén bevezetett fejlesztésnek köszönhetően a papíralapú értesítés helyett SMS-ben vagy e-mailben figyelmezteti a posta a címzettet, amennyiben a címiraton szerepel a telefonszáma vagy az e-mail címe.