Bírta a terhelést Szolnok új autópályahídja

Megkezdődik a műszaki átadás a Szolnokot elkerülő Abony–Törökszentmiklós gyorsforgalmiút-szakaszon. Az út része egy Tisza- és egy Zagyva-híd is, előbbinek a terhelési próbájára éppen tegnap került sor.

2021. 11. 24. 6:34
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lezajlott a próbaterhelés az M4-es gyorsforgalmi út új tiszai átkelőjénél, a Szapáry hídon. Csaknem félszáz tehergépkocsi tesztelte a hidat. Az adatok kiértékelése néhány héten belül megtörténik. A hidak próbaterhelésére a kivitelezés végéhez közeledve kerül sor – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF).

Ilyenkor ellenőrzik a műtárgy használatbavétel előtti teherbírását. A híd próbaterhelése során statikus és dinamikus terhelést végeznek. A hídszerkezet különböző részein, elemein mérik a bekövetkező alakváltozásokat és az egyes elemekben keletkező feszültségeket, például a főtartó lehajlását, a támaszok süllyedését, a szerkezet rezgéseit. A Szapáry hídon a statikus próbaterhelést a pálya jobb és bal oldalán 16-16, egyenként 48 tonna súlyú tehergépkocsival végezték. A dinamikus terhelés során pedig két tehergépkocsi haladt át a hídon óránként 5, 20, 40, majd 60 kilométeres sebességgel. Az M4-es, Abony (Kelet)–Törökszentmiklós (Nyugat) közötti 27,1 kilométeres szakasz műszaki átadás-átvételi folyamata ezzel megkezdődött, a teljes szakasz forgalomba helyezése várhatóan jövő év februárjában történik meg.

Több száz tonna teherrel kellett megbírkóznia az új létesítménynek Fotó: NIF

Az M4-es gyorsforgalmi út jelenleg Budapest határától, az M0-s csomópontjától Abonyig vezet. A város Szolnok közvetlen közelében található, a megyeszékhely kapuja a főváros felől érkezőknek. Az Abony–Törökszentmiklós gyorsforgalmi szakasz gyakorlatilag Szolnok gyorsforgalmi elkerülője.

Az út, miközben megkerüli a megyeszékhelyet, keresztezi a Tisza és a Zagyva folyókat, valamint közúti és vasúti vonalak felett is átvezet. Miután elhalad Szolnok mellett, a sztráda irányt vált át az Alföldön az országhatár felé.

A folytatásának az előkészítése is megkezdődött. Törökszentmiklós és Kisújszállás között részben meglévő, részben új nyomvonalon négysávos utat fognak építeni. Már megjelent az ajánlati felhívás az uniós közbeszerzési értesítő felületén. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. hirdetménye összesen 34 kilométernyi út létrehozását célozza meg. Ebből mintegy 25 kilométeren új nyomvonal épül ki, további 19 kilométeren ellenben a meglévő kétsávos szakaszt bővítik.

A Budapesttől a román határnál fekvő Nagykerekiig létrejövő M4-esen az elmúlt években több szakaszt adtak át.

A főváros agglomerációjában fekvő Üllő és Albertirsa között tavaly februárban készült el a négysávos út, Cegléd és Abony között tavaly júliusban. További elkészült szakaszokkal együtt a fenti két szakasz átadása után már 62 kilométernyi egybefüggő gyorsforgalmi úton halad a forgalom Üllő és Abony között. Az Abony utáni, Szolnokot elkerülő Abony–Törökszentmiklós szakaszon jelenleg is zajlik a kivitelezés, ennek része a Szapáry híd.

A Törökszentmiklós–Kisújszállás, majd a Kisújszállás–Püspökladány szakasz után a 30 kilométeres Püspökladány–Berettyóújfalu szakasz következik, amelyre már korábban kiírták a tervezői közbeszerzést. A határhoz közeli részek már megépültek: a Berettyóújfalu–Nagykereki gyorsforgalmi utat tavaly adták át.

Borítókép: terhelési próba az M4-es Tisza-hídján (Fotó: NIF)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.