Elszállhatnak a vasúti fuvardíjak

A megemelkedett magyarországi villamosenergia-árak miatt a METRANS vasúti fuvarozó újraszámolja a 2022-es fuvardíjakat. A vontatási szolgáltatások árának emelkedése drágább díjajánlatokhoz vezet – közölte a vasúti árufuvarozó társaság.

2022. 01. 11. 17:30
Jelentősen csökkent Európában az árufuvarozás Fotó: Fotó: Kallus György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Váratlanul érte a magyarországi vontatási szolgáltatások áremelkedésének a mértéke a német METRANS vasúti fuvarozót. A cég ugyanis a vagonok mozgatását a MÁV-tól rendelt mozdonyokkal végzi, a mozdonyok által használt áram ára pedig nagyot emelkedett. Bár a jelenség nem csak a közép-európai országban van jelen, 

a METRANS fő problémája az, hogy nem tudja tartani magát az ügyfeleknek korábban tett árajánlatokhoz, és január vége után újra kell számolnia az árat 

– olvasható a Railtech.com szakportálon.

Az energiaárakkal kapcsolatos helyzet közismert. Amint azt a RailFreight.com korábban elemezte, sok vasúttársaságnak és üzemeltetőnek kell megküzdenie az egekbe szökő díjakkal, amelyek fenyegetik jövőjüket és fejlődésüket. Úgy tűnik azonban, hogy a piacnak meg kell szoknia a helyzetet. A METRANS tudhatott arról, hogy a magyar infrastruktúra-kezelő MÁV Zrt. akár háromszáz százalékos vagy azt meghaladó mértékben is emelheti a vontatási árakat. A magyar vasúti szövetség, a Hungrail ugyanis karácsony előtt felhívta a figyelmet arra, hogy a magasabb áramár az országban 25-30 százalékos fuvardíjemelést is eredményezhet.

Tolatómozdony dolgozik a BILK logisztikai központban. Mindent elsöprő költségemelkedés. Fotó: Magyar Nemzet/Éberling András

Tavaly októberben, amikor az áramárválság kibontakozott, a METRANS a 2022-es árakkal kapcsolatos előzetes számításokat osztott meg ügyfeleivel. Ezek a számítások tízszázalékos áremelkedésről tájékoztatták a vásárlókat – magyarázta a cég. Csakhogy a jóval magasabb villamosenergia-díjak miatt 

a társaságnak újra kellett kalkulálnia az árait, és az eredetileg becsültnél is magasabbakat kell alkalmaznia. 

– Jelenleg tárgyalásokat folytatunk az állami hatósággal és a MÁV-val, az eredmény még nem ismert. Csak arról kaptunk értesítést, hogy 2022 januárjában további tájékoztatást nyújthatunk a szektornak. Ennek alapján szeretnénk tájékoztatni ügyfeleinket, hogy az előre kikalkulált árakat csak január 31-ig tudjuk tartani – közölte a társaság.

A magyar vasútvállalatok érdekképviseleti szervezete, a Hungrail tavaly év végén javaslatot dolgozott ki a helyzet kezelésére. Úgy látták, hogy 

az energiaár év közbeni emelése miatt keletkező többletterhek utólagos továbbhárítása nem lehetséges, 

ezért egyértelmű eredményromlásra, veszteségre számíthatnak az amúgy is nehéz piaci helyzetben működő társaságok. A Hungrail szakértők bevonásával dolgozta ki megoldást hozó, a vontatási villamos energia áremelkedése hatásait tompító intézkedésekre vonatkozó javaslati tervezetét. A tervezet szerint a tehervonatok által fizetendő összeg tervezett felártartalmának az elengedése hozhat megoldást. 

Borítókép: Zajlik a munka a BILK logisztikai központban (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.