A legnagyobb probléma azzal van, hogy a sofőrök átlagéletkora rendkívül magas, így egyszerre sokan mennek nyugdíjba és nem érkezik utánpótlás. Évente körülbelül harmincezer járművezető vonul nyugdíjba, és átlagosan csak tizenötezer új tehergépkocsi-vezetői jogosítványt adnak ki – panaszkodnak az iparág résztvevői. Christopher Schuldes, a hesseni Seeheim-Jugenheimből származó vállalkozó is komoly nehézségekkel néz szembe, a férfi is kétségbeesetten keres sofőröket harminc kamionjához.
Már annak is örülünk, hogy két korábbi alkalmazott önként visszatért a nyugdíjból, különben még több teherautó állna haszontalanul az udvaron
– mondta az egyik német lapnak.
Ha többe kerül az üzemanyag, akkor a megtett út is drágább lesz. Minden negyventonnás teherautója száz kilométerenként körülbelül harminc liter gázolajat fogyaszt, a mai árakkal számolva pedig így egy fuvar költsége sokszorosa az egy évvel ezelőttinek. A fuvarozók emiatt kénytelenek emelni a viteldíjakat, hogy ne legyen veszteséges a szállítás. Ha viszont drágábban szállítanak a cégek, akkor kevesebb árut vesznek a megrendelők, ami ellátási gondokat szülhet az adott régióban a gyárakban és a boltokban egyaránt.
A kontinenseket átszelő légi áruszállítást is jelentősen befolyásolja a kialakult helyzet: az Európai Unió légteréből kitiltott orosz cégek már nem elérhetők, míg a nyugati légitársaságok már nem használhatják az orosz légteret.
Az Ázsiába irányuló teherszállítóknak így óriási kerülőúton kell eljutniuk a célországba, ami jelentősen növeli a költségeket. Erre további teherként nehezedik az is, hogy az üzemanyag egyébként is jóval drágább, mint néhány hónappal ezelőtt.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)