Bár továbbra sem ismert, hogy mely beruházásokat érinti hátrányosan az 1100 milliárd forintos kormányzati zárolás, az időben elindított projektek még zöld jelzést kaphattak a kivitelezés megkezdésére. A VG információi szerint a kulcs az építési napló: azoknál a fejlesztéseknél, amelyeknél májusban megnyitották, zavartalanul megindulhat a kivitelezés a következő hónapokban.
Nem volt ilyen szerencsés például a Kecskemét és Dunaföldvár közötti 52-es főút 35 kilométeres szakaszának felújítása, amelynél hiába hirdették ki a győztest a közbeszerzési eljárás során, ez sem volt elég indok arra, hogy folytatódjon a tavaly megkezdett rekonstrukció. Alapos a gyanú, hogy az M100 autóút esztergomi bekötése az M1-esbe, vagy az M4 autóút hiányzó szakaszai is csak később épülhetnek meg, annak ellenére, hogy mindkét beruházás esetében megvolt a nyertes ajánlattevő. Ezek alapján pedig nem meglepő, hogy azok a projektek, amelyek közbeszerzés alatt álltak a beruházási stop elrendelése idején, szintén áldozatul estek a kormányzati zárolásnak. Az uniós közbeszerzési értesítő szerint egyelőre biztosan nem épül meg a bajai, a pusztaszabolcsi, a budakalászi és a dunavarsányi elkerülő sem.
Ezzel együtt szép számmal vannak olyan fejlesztések, amelyek még időben elindultak, így a következő évben, években életben tarthatják a magyar építőipart.
A Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása
Jövőre pöröghet fel a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása, amelynek alapkövét tavaly októberben tették le. A rekonstrukciót két szakaszban végzi a kivitelező RM International Zrt., míg az északi szakaszon a kisajátításokat végzik, a délin már javában zajlanak a munkálatok. Kiskőrös térségében már a vasúti pályát bontják, sőt néhol már az új vágányt építik, Kiskunhalas és Kelebia között egyelőre még régészeti feltárásokat folytatnak. A teljes beruházásnak – amelynek keretében új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön – 2025-re kell elkészülnie, több helyen P+R parkolókat is építenek.