A nyersanyagellátás szűk keresztmetszete maga a bányászati termelési kapacitás, ezért kell közvetlenül bányákba fektetnünk – nyilatkozta Thomas Schmall, a Volkswagen technológiai fejlesztésért felelős igazgatótanácsi tagja a Reuters hírügynökségnek. Az elektromos járművek gyártási költségének mintegy negyven százalékát adja az akkumulátorcella.
A tervek szerint a PowerCo akkumulátorgyártó érdekeltség nem csak a konszern saját igényeit elégíti majd ki, hanem globális szinten is jelentős alapanyag-ellátó funkciót is betölt. A PowerCo először a Fordnak szállít majd akkumulátorcellákat ahhoz az 1,2 millió járműhöz, amelyet az amerikai autógyártó a Volkswagen elektromos MEB platformjára épít Európában.
Schmall közölte: a Volkswagen hosszú távon annyi akkumulátorcella gyártását tervezi, amivel fedezni tudja saját globális akkumulátorszükségletének felét. Az akkumulátorgyártás túlnyomó része Európában és Észak-Amerikában épül majd ki. Piaci megfontolásokra hivatkozva azt nem részletezte, milyen lehetséges helyszíneket vizsgálnak vagy hogy a Volkswagen hol és mikor fektetne be közvetlenül bányákba.
A jövőben lesz néhány akkumulátorcella-szabvány a világon. A nagy volumenű saját termeléssel és harmadik fél piaci ellátásával azt akarjuk elérni, hogy az egyik ilyen szabvány a miénk legyen
– jelentette ki a fejlesztési igazgató.
A tavaly alapított PowerCo az évtized végére húszmilliárd eurós éves forgalommal számol. A vállalat a németországi Salzgitterben 2025-ben, a spanyolországi Valenciában 2026-ban, a kanadai Ontarióban pedig 2027-ben indítja el az akkumulátorgyártást.
A Volkswagen 180 milliárd eurós ötéves fejlesztési tervében 15 milliárdot különítettek el erre a három már ismert akkumulátorgyárra és a nyersanyagok beszerzésére.
A konszern 2026-ig – amikorra a német és a spanyol üzemek már termelni fognak – biztosította a nyersanyagellátást, és a következő hónapokban dönt arról, hogy miként fedezi majd a további igényeit – ismertette Schmall az interjúban. A Volkswagen emellett mintegy 14 milliárd dollár értékben rendelt akkumulátorokat a Northvolt svédországi üzemétől.
Globális szinten olyan ázsiai gyártók, mint a CATL, az LG Chem és a Samsung SDI uralják az akkumulátorcella-gyártást. Európában a tervezett akkumulátorcella-gyártókapacitás közel felét az ázsiai szereplők adják.
Borítókép: Thomas Schmall, a Volkswagen igazgatósági tagja (Fotó: AFP/Ronny Hartmann)