Több ezer magyar szállásadót érint a Booking-botrány, közbelép az MTÜ

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kérdőívvel méri fel a Booking.com késedelmes fizetésének hatásait a szálláshely-szolgáltatók körében. Az eddig beérkezett csaknem hatezer válasz alapján minden második szolgáltatót érint a fennakadás, leginkább a főként családi vállalkozások által működtetett magán- és egyéb szálláshelyeket – tájékoztatta az MTI-t az MTÜ.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 08. 08. 21:15
Amszterdam, 2023. június 26. A Booking.com internetes szállodafoglalási szolgáltató új amszterdami székháza a megnyitásának napján, 2023. június 26-án. MTI/EPA/ANP/Koen Van Weel Fotó: Koen Van Weel
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A helyzet kritikus: minden második szállásadó problémát tapasztal az oldal működésében már több mint egy hónapja, és az érintettek nyolcvan százalékának a mai napig nem utalta át a globális szálláshely-közvetítő oldal az elmúlt hetek szállásdíjait. 

A válaszolók 34 százaléka azt jelezte, hogy a rendszer szerint nekik van tartozásuk az oldal felé. 

Az MTÜ a sérelmet szenvedett szolgáltatók támogatására jogsegélyszolgálatot indít és egyeztetést kezdeményez az érintett hatóságokkal.

Az online szállásfoglaló platform pénzügyi rendszerének nyári karbantartására hivatkozva a Booking előzetesen közleményben tájékoztatta a szállásadó partnereit az utalások várható csúszásáról és a megszokott fizetési ütemezés július 27. utáni helyreállításáról. Bár azóta indultak a Booking.com részéről tranzakciók, a határidőt követően továbbra is akadozó ügyfélszolgálatról és késedelmes fizetési teljesítésről számolnak be a szállásadók.

 

Várják a panaszokat

Az MTÜ a probléma feltárására augusztus 4-én kérdőíves felmérést indított a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban regisztrált szálláshelyek körében. A kérdőívet eddig csaknem hatezren küldték vissza kitöltve, túlnyomó többségben, 79 százalékban családi vállalkozásként üzemeltetett magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek. 

Az eddigi válaszolók közel felének működését nehezíti a fennakadás, nyolcvan százalékuk sérelmezi, hogy a szállásdíjat a mai napig nem kapta meg a szállásközvetítő cégtől.

Guller Zoltán, az MTÜ igazgatóságának elnöke felháborítónak és elfogadhatatlannak nevezte, hogy egy olyan ágazatban, amelyben az értékesítés mára nagyrészt az online térben zajlik, 

az egyik meghatározó multinacionális szereplő épp a kisvállalkozókkal szemben próbálja érvényesíteni erőfölényét, és ezzel családok ezreinek megélhetését veszélyezteti. Ráadásul teszi ezt éppen a főszezonban.

Az MTÜ egyeztetést kezdeményez az érintett hatóságokkal, a bajba jutott vállalkozások számára pedig jogsegélyszolgálatot indít. A károsultak kérdéseit a [email protected] e-mail-címen fogadják.

 

Nem csak tartoznak, tájékoztatni sem tudnak

Az ügynökség által indított felmérésben eddig 2290 vállalkozás nyilatkozott úgy, hogy tartozik neki a szállásközvetítő cég. Mindössze öt százalék válaszolta azt, hogy ez az összeg százezer forint alatti, míg harminc százaléknak 100–500 ezer forint közötti összeggel tartozik, 28 százaléknak félmillió és egymillió forint közötti összeggel, 26 százaléknak viszont egymillió forint feletti összeget nem utalt még el az online platform. 

Mindössze 15 százalék volt annyira szerencsés, hogy jelentős csúszással ugyan, de megkapta a szállásdíjat.

Az érintettek közel fele nehezményezte azt is, hogy a kifizetési határidő folyamatosan változik a felületen. A válaszolók 25 százaléka nem kapott semmilyen tájékoztatást, és 25 százalékuk visszajelzése szerint a probléma kapcsán a Booking ügyfélszolgálata egyáltalán nem tudott segíteni.

A szolgáltatók válaszait augusztus 11-ig várja az MTÜ.

Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/EPA/ANP/Koen Van Weel)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.