A Versenyképességi Tanács szeptember 25-i ülésén többségi támogatással megegyezés született a gépjárművek károsanyag-kibocsátásáról és az akkumulátor élettartamáról szóló rendeletjavaslatról, közismertebb nevén az Euro 7-es előírásokról. Az elfogadott rendelettel szemben, a tanács eredetileg sokkal szigorúbb, az autóipar számára rendkívül kedvezőtlen módosítási javaslatokat fogalmazott meg, amelyek veszélyeztették volna a hazai járműipart, veszélybe sodorva több tízezer magyar munkahelyet – ismertette a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
A járműipar közvetlenül több mint 150 ezer embert foglalkoztat, miközben a gazdasági teljesítmény jelentős részét adja. A magyar kormány a családok és a munkahelyek megvédése érdekében ellenezte a felvázolt szabálymódosítások jelentős részét, így hét másik tagállammal összefogva (Csehország, Szlovákia, Franciaország, Olaszország, Románia, Lengyelország, Bulgária), szem előtt tartva a járműipar versenyképességének megőrzését, kompromisszumos megoldásra tett javaslatot.
Az elfogadott új szabálycsomag ennek eredményeképpen több esetben változatlanul hagyja az Euro 6-os előírásokat, valamint további haladékot biztosít a szabályok alkalmazását illetően, így azok bevezetésére legkorábban várhatóan 2026 végén kerülhet sor.
Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a tanács döntése kapcsán kiemelte, hogy Magyarország támogatja a klímapolitikai célkitűzéseket, ugyanakkor mindezt úgy kell elérni, hogy az azokhoz vezető intézkedések hatékonyak és arányosak legyenek. Nem szabad megengedni, hogy családok megélhetése kerüljön tömegével veszélybe, egész iparágak ellehetetlenítésével. Fábián Gergely megjegyezte, hogy ezáltal a kormány sikeresen megvédte a magyarországi német autóipar érdekeit is, ami azért különösen fontos, mert a német kormány a magyar kormánytól ellentétes álláspontot képviselt a vitában.
Az államtitkár kiemelte, hogy a kormány a javaslat tárgyalása során többször egyeztetett az iparág szereplőivel, így mindenkinek sikerként értékelhető, hogy olyan kompromisszumos javaslat született, amely egyszerre jelent előrelépést az emissziós célok elérésében és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, miközben az ipari és gazdasági teljesítmény fenntartását és növelését sem hátráltatja. A túl szigorú szabályok a zöldátállást is hátráltatták volna.