A bözödújfalusi zsidózók Izraelben élnek tovább

Noha Bözödújfalu templomromja vasárnap örökre megsemmisült, az ottani székelyek leszármazottai boldogan élnek – a Szentföldön.

2014. 07. 05. 4:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hét tragikus hírrel kezdődött: nem egyszerűen egy helyes kis erdélyi templomocska romja semmisült meg a „sehol” közepén. Bözödújfalu neve már léte alkonyán is egyet jelentett az értelmetlen romániai falurombolással. Ismert, a középkorban létesült kelet-erdélyi falucskát a Ceausescu-éra végnapjaiban a helyi víztározó építésének okán szisztematikusan elárasztották, lakóit kitelepítették. Teljesen víz alá 1994-re került, és csak 12 ház maradt meg a felsőbb településrészeken, ezekben ma is lakik még néhány tucat ember. A település utolsó előtti templomromja vasárnap omlott a vízbe, szinte utolsó utáni mozzanataként az erdélyi falurombolásnak. (Az erdélyi falurombolási tervet – a 13 ezer település felének megsemmisítését – 1988. április 29-én jelentette be a román diktátor, heves nemzetközi tiltakozást is kiváltva. Tiltakozó megmozdulást szervezett Budapesten is az ébredő ellenzéki értelmiség.)

„Húsz éve jártam Izraelben, megkerestem az innen elszármazottakat. Szerveztünk ott egy bözödújfalusi estet, 15-20-an voltunk. Volt, aki négy-öt évesen költözött családjával Palesztinába, azóta soha haza nem járt haza, de tudta, hogy Bözödújfaluban született.”

Sükösd Árpád nevét szinte mindenki ismeri, aki Bözödújfalu iránt egy cseppet is érdeklődik. Az ő nevéhez fűződik a siratófal felállítása, az emlékműé, amely előtt minden év augusztus első szombatján összegyűlnek azok, akik a diktatúra idején gátépítés címen elrendelt falupusztítás során ki kellett hogy költözzenek szülőhelyükről.

Interjú Sükösd Árpáddal a Székelyhon.ro honlapon

Bözödújfalu mindazonáltal kicsit meg is mentette magát. Történt ugyanis a 16. században, hogy a reformáció következtében számos erdélyi keresztény közösség a megtisztulás jelszavával visszaállított régi zsidó és ókeresztény törvényeket, ezek közül a legszembeötlőbb a szombat „restaurálása” a vasárnap helyett. Ezek a közösségek innen is kapták a nevüket: szombatosok, de elterjedt megjelölés volt rájuk, hogy zsidózók, sabbatáriusok. A vallási mozgalomnak csak az egyik „fészke” volt Erdély, a mai Csehország, Lengyelország és Oroszország területén is terjedt az irányzat.

A 17. században üldözést szenvedtek, ezért sok szombatos Törökország irányába menekült. A zsidózó székelyek egy része 1868-ban az emancipációs törvénynek köszönhetően az izraelita hitre is áttért, de az 1940-es években a zsidótörvények elől az unitárius egyházba menekültek. Akik maradtak, azokat az erdélyi zsidókkal együtt a marosvásárhelyi gettókba vitték vagonokban.

1948-ban aztán megalakult Izrael állam, ami sok zsidózó identitású székely számára örömhír volt: fogták magukat, és a belső hívásnak eleget téve útra keltek, és egész kolóniák telepedtek le Izraelben. Ezért találkozhatunk ma is székelyekkel az árusok közt a nagy forgalmú izraeli kikötővárosok (Jaffa, Haifa) piacain.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.