A motoros halála. Nem Che Guevaráé, hanem Jocóé, akit gyerekkora óta ismerek a faluból, ahol életvitelszerűen viszem az életem. Éjfél előtt nem sokkal jön a hír, a sírós telefon, aztán már látom is a roncsról készült fényképfelvételt a megyei lap online kiadásában. Kicsi falu ez, a döbbenet és a gyász inkább közös, mint városon vagy egy nagyobb községben akár. Megérint mindenkit. Számontartunk születést és halált. Az is nagy baj, ha elmegy egy idős ember, mert ismertük jól, és fogyunk amúgy is, ráadásul mi már nem olyan öregek leszünk, mint ők, hiányzik a mosolyuk, a világháborút is megjárt, ám mégis huncut. De ez az élet rendje, vagy mi.
Ha viszont egy fiatal élet törik derékba, még nagyobb a tanácstalanság, a nézelődés az ég felé. Jocónak a motor volt a mindene. A tavaszt sem bírta kivárni, húzta a gázt a jégen is. Nézni is rossz volt, de mindenkinek van valami agymenése. Hogy kieressze a gőzt. Az övé a sebesség volt, gyanítom, ez lehetett az ő szabadsága, és az is jár mindenkinek. Ez lehetett a csendességének az ellenkező pólusa. Jocónak van egy kislánya. Koronát csinált a hajából. Az meg, hogy Jocó már nem jön be többé a kapun, hogy helyre rakja a rakoncátlankodó vizet, most felfoghatatlan.
Attila érkezik a hegy másik oldaláról, könyvvel, ahogy szokott. És ha már itt van, segít betalicskázni az éppen esedékes fát. A könyv is a fákról szól, és miközben olvasom, elbizonytalanodva méregetem a láncfűrészt, legjobb barátomat ezen a bitang télen. Mert persze azt is tudjuk Víg Mihálytól, hogy élnek a kövek, mert bennük is erő szalad, de ez a Peter Wohlleben nevű német erdész, aki a szerző, éppen most tesz rá egy lapáttal arra, ami amúgy is nyomaszt. Hogy minden mozdulatom árt valami másnak, élőnek, érzőnek.
Az erdőhöz intézett tudományos-szerelmi vallomás tanulságos és elgondolkodtató. A mű címe A fák titkos élete, alcíme is van: Mit éreznek, hogyan kommunikálnak? Egy rejtett világ felfedezése. Rövidre vágva Peter Wohlleben azt állítja, hogy a fák beszélgetnek egymással, éreznek (például fájdalmat) és emlékeznek, idős és beteg szomszédaikat ápolják, ha kell, a faszülők pedig együtt élnek utódaikkal, és odaadóan gondoskodnak róluk. És a csendességük beszédes.