Megkezdődött az iskolaszezon, állandósultak a dugók a fővárosban. Az „érelzáródás” vidéken is érezhető. Az autósok ilyenkor előszeretettel szidják a lámpákat, a táblákat, a feleslegesnek gondolt vagy éppen hiányzó rendőröket és természetesen autóstársaikat. A legnagyobb gond persze az, hogy az úthálózatokat, főleg a budapestit, nem ilyen mérvű forgalomra tervezték. Emiatt alakul ki a nagyobb kereszteződésekben hatalmas torlódás. A jelzőlámpás csomópontok közül sokat közvetlenül felügyel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) forgalomirányító központja. Ide fut be a várost figyelő kétszáz kamerának a képe. Ezek alapján diszpécserek és forgalomtechnikusok intézkednek, ha szükséges. Rendőrségi szoba is van, ha kell, ők is tesznek lépéseket.
A kooperációról érdeklődtünk a Budapesti Rendőr-főkapitányságnál, az ugyanis látványos, hogy sok csomópontban mindenképpen „egyenruhára van szükség”, nem elegendők a jelzőlámpák. Ennek oka, hogy sokan behajtanak a kereszteződésbe, pedig nyilvánvaló: a zöld jelzés alatt nem tudják elhagyni azt, így a lámpaváltást követően gátolni fogják a közben zöldet kapók áthaladását. A rendőrség a fővárosban általában tíz problémás helyszínen tud jelen lenni. Vannak olyan fix pontok – pillanatnyilag hét –, ahol minden délelőtt és délután „levezénylik” a csúcsforgalmat. Reggel ilyen például a Budaörsi út bevezető szakasza, a Ferenc körút Üllői úti csomópontja, a „délutánosok” közül a Lánchíd pesti hídfője vagy éppen az Erzsébet hídnál a Március 15. tér.
Gondok nem csak a fővárosban adódnak, a problémákat pedig sokan azzal magyarázzák, hogy Magyarországon egymást érik a táblák, az egész rendszer túlszabályozott. Bár erről komolyabb nemzetközi összehasonlítás nem készült, az általunk megkérdezett szakértők többsége is úgy véli, e kijelentésnek van némi alapja.
– Az például igaz, hogy sok esetben alacsonyabban határozzák meg a maximális sebességet, mint az indokolt lenne. Ez hibás tervezés, az oka pedig az, hogy azt feltételezik, úgyis túllépjük a határokat. Emiatt gyakran eleve húsz kilométer per órával lejjebb szabják meg a sebességkorlátot, mint kellene. Ez a gyakorlat veszélyes, mert elveszi a táblák tekintélyét – mondja Csorja Zsuzsanna, aki sokáig úttervezést, városiközlekedés-tervezést és forgalomtechnikát tanított a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem építőmérnökeinek. Ezzel párhuzamosan részt vett a Magyar Útügyi Társaság szabályozási anyagainak elkészítésében: a közúttervezéshez ma is az általuk alkotott műszaki előírásokat használják. Csak nem mindig megfelelően.