Műterem egy szuterén a VIII. kerületben. Itt készült Gáspár György Uranium IV. nevű üvegtárgya is, amelyet Elton John brit popsztár megvásárolt.
– Éppen az Egyesült Államokban voltam. Telefonált a galéria egyik alkalmazottja, hogy elkelt az opálüvegből és uránüvegből álló, fényt sugárzó tárgyam, és még nagyobb hír, hogy Elton John vette meg. Ahhoz, hogy egy világsztár megvegyen valamit tőlem, nagyon jó helyre kellett kerülnie a művemnek. Ez egy kortárs művekre szakosodott galéria Londonban, ahol cilinderes, hófehér kesztyűs emberek fogadják a vásárlót. Tudom, hogy a vevőkörbe tartozik az Egyesült Államok egyik volt elnöke, s az arab emírségekből is gyakoriak az érdeklődők. A megháromszorozott árú műalkotásokból Elton John vélhetően rámutatott háromra, s az asszisztense fizetett. Köztudott, hogy Angliában korabeli bútorokkal berendezett kastélyai vannak, ezért úgy gondolom, inkább az Egyesül Államokban található modernebb villái egyikébe kerülhetett a műtárgyam – mondja Gáspár György.
A művész szobrai – például a már említett Uranium sorozat –, az opálüveget és az intenzív színeket létrehozó uránüveget kombinálva, különös geometriai hatásokat mutatnak. A kész művek árasztják a sci-fi hangulatot.
Gáspár György édesapja a pécsi uránbánya robbantómestere volt, aki három műszakban, 1300 méter mélyen, pokoli melegben dolgozott, és aki amatőr fafaragó is volt. Hatására már gyermekkorában az anyagmegmunkálás és a plasztika iránt kezdett érdeklődni. Díszkovácsnak tanult, majd ötvös akart lenni. A Kaposvári Egyetemen az üvegmegmunkálás felé fordult, amit aztán később a Magyar Iparművészeti Egyetemen folytatott. Itt már saját kutatásait is megkezdte üveg témakörben, de a műgyanták, a plexik és a high-tech anyagok jellegzetességeivel is itt ismerkedett meg. 2005-től tanársegéd, adjunktus a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem üveg szakán, 2010-től 2012-ig pedig a tárgyalkotó tanszék vezetőhelyettese volt. Míg az egyetemi munka mellett alig jutott ideje bemutatkozni, ma már idehaza évente három, külföldön öt kiállítása van.
A józsefvárosi műterem munkaasztalán formára vágott, összeragasztott, csiszolt és polírozott, majd szétégetett és újra összerakott, további technikai műveletekre váró tárgyak. Egy-egy darab másfél-két hónapig készül. A fal mellett karos fúrógép gyémántfejes fúróval, finom szövetű köszörű, vízhűtéses homokcsiszoló és négyszáz kilós égetőkemence, valamint egy lópatkó és egy trópusi ventilátor. A polcok roskadásig megpakolva Kínából származó nagy szilikáttömbökkel, amelyek három hónapos hajóutat követően a szlovéniai Koperban értek partot, onnan közúton érkeztek Budapestre. A 22-25 kilós lapokat minden színárnyalatban meg lehet rendelni, de minimum kéttonnás tételben, ezért Gáspár György a művésztársakkal összefogva adja le megrendelését. Az uránüveget Csehországból kapja, a viszonylag könnyen beszerezhető síküvegekből pedig többnyire a műtárgyai úgynevezett bordarendszereit építi meg. Ahogy elhalad a 30–80 kilós üvegkapszula mellett valaki, kinyíló, becsukódó lamellákat lát, így a színek, árnyalatok, belső geometrikus terek folyton változnak.
Vasszekrénye ajtaján a svájci részecskegyorsító berendezésének képe: inspirálják az ipari területekről készült felvételek. Mint mondja: ma már művészként elvontan, de visszanyúl a gyerekkorába, a lakótelepi kempingbiciklis, pingpongasztalos világba, amikor az ő generációja a Csillagok háborúja és a fantasztikus irodalom bűvöletében élt – mondja az 1976-ban született alkotó.
Elvont módon például ezt a kettősséget próbálja a műtárgyaiban ábrázolni. Nagy hatással volt rá Erich von Daniken, aki azt vallotta, hogy a prehisztorikus időkben egy magasan fejlett földön kívüli civilizáció látogatást tett a Földön, és segédkezett őseink civilizációinak felemelkedésében.
Gáspár György mindezen túl elképzelte Erich von Danikent: miközben papucsban keveri a konyhájában a kávéját, beköszön neki az ablakon egy ufó Ezért adta az Aliens sorozata első darabjának a Hello, Daniken nevet. Az egyik negyven centiméteres üvegkapszulájában egy egyiptomi sírkamra folyosója látszik, amely az Iparművészeti Múzeum tulajdona, másik művében pedig a kozmosz csillaghalmaza jelenik meg. Hasonlóképpen állított emléket műtárgyakban Stanislaw Lem lengyel science fiction írónak és a B kategóriás Szabadítsátok ki Willyt című amerikai filmnek is. Cousteau-nak egy tenger mélyét ábrázoló tárgyával adózott.
A tárgyasztalon néhány készülő darab, egy szürkés üvegmű egyike annak a három alkotásnak, amelyek egy párizsi nemzetközi kiállításra kerülnek, egy másik pedig az Erasmus program nemzetközi díja lesz. E díj plasztikáját már tíz éve ő készíti. Évről évre másféle kompozíciót kell kitalálnia, csupán azt kérik tőle, hogy egy kék rombusz jelenjen meg az üveg belsejében. A birminghami és a skóciai kiállításra is szükséges néhány tárgyat készítenie, de az idén egy holland galériában is lesz közös kiállítása feleségével, Kóródi Zsuzsannával. Gáspár György háromdimenziós üvegplasztikáival, felesége pedig geometrikus színjátékot idéző, háromdimenziós üvegképeivel mutatkozik be ott. Júliusban az Egyesült Államokba repülnek, ahol egy indián rezervátum közepén található high-tech felszereltségű iskolába hívták meg őket egy hónapra szekciótanárnak.
Párizs, London, Seattle, Palm Springs, Szingapúr. Rendre bővül azoknak a városoknak a listája, ahol Gáspár György alkotásai időszakos kiállításokon vagy múzeumokban szerepeltek. Mégsem arra büszke, hogy tíz év alatt ötszörösére emelkedett műtárgyainak az ára (van, ahol már 25–40 ezer dollárt kóstálnak), hanem arra, hogy nemrég egy művét a New York-i Corning Museum vette meg, amely a most márciusban nyíló új épületszárnyában a világ legjelentősebb kortárs üvegművészeinek a tárlatát hozza létre.
Persze az a biztos jövedelem, amikor valaki megrendel és évekkel előre finanszíroz egy munkát. Ilyen megrendelései érkeztek Szingapúrból. A nagyon magas költségek miatt érthető módon nincs raktárkészlete, alkotásait kiállításokon „tárolja”. Mivel a hideg és a tűző napfény is árthat a műtárgyainak, külföldre a Szépművészeti Múzeum speciális szállítóit veszi igénybe, akik garantálják, hogy a szállítás során soha nem süllyed 18 fok alá a hőmérséklet. Így a repülőgépen cicákkal, kutyákkal utaznak a műremekek.
Gáspár Györgynek most az a legnagyobb kihívás, hogyan tud egy személyben alkotó, menedzser, asszisztens és anyagbeszerző lenni. Míg korábban naponta tíz órát dolgozott kedvenc műtárgyain és a kemencéje mellett, ma már csak két-három órára futja. Fél napba telik, míg az e-mailjeit megválaszolja, fényképes ajánlatokat készít, a barkácsáruházakba is ő jár, hogy elkopott szerszámait pótolni tudja.
Ha teheti, műgyantákat, színezőanyagokat tesztel, világító pigmentek legnevesebb gyártói után kutat. Természetesen az aranyat is lehet olvasztani, attól lesz gyönyörű élénkpiros az üveg. Olyat is látott már, hogy olvasztás előtt arany pecsétgyűrűt dobtak a kemencébe
További tartalmas és izgalmas olvasnivalók a Magyar Nemzet szombati Magazinjában, amely vasárnap estig megvásárolható az újságárusoknál.