Ha a ponty cücköl

A Balatont évente közel hárommillióan keresik föl, ehhez képest csekély a vízi halálozások száma.

Pethő Tibor
2015. 07. 19. 6:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A férfi a szántódi strandról tűnt el. A családjának annyit mondott, hogy kocsival leugrik a partra, fürdik egyet a tóban. Több óra is eltelt, de még mindig nem jött ki a vízből, mire az aggódó rokonok értesítették a hatóságot. A rendőrség a strand parkolójában megtalálta üres autóját. Megindult a keresés: előbb a vízi rendészet motorcsónakjai fésülték át a terepet, majd bevetettek egy helikoptert is. Végül Tihany közelében találták meg a férfit, mellúszásban tempózott a félsziget felé. Elragadta a szenvedély, egyre beljebb és beljebb ment, elhatározta, hogy átevickél a túlpartra – csak a családjának felejtett el szólni. A hatósági kiszállás nem volt éppen olcsó mulatság: három hajó, a szárazföldön pedig két járőrpár kereste, tudom meg egy vízi rendőr ismerősömtől. Az eltűntnek hitt úr egyébként fontos szabályt sértett meg: a déli oldalon ugyanis csak kilométernyi, az északin pedig 500 méternyi távolságra szabad beúszni a Balatonba. (A különbség a vízmélységből ered.)

Szomorú, nem kevésbé tanulságos történet azé a balesetet szenvedő 22 esztendős fiatalemberé, aki július elején, egy forró vasárnap délután merült el Almádinál, miután egy vízibicikliről a hűvös vízbe ugrott. Barátai hiába keresték; a kutatásban a balatoni vízi mentők sürgősségi mentőhajója is részt vett, a helyszínre mentőhelikopter érkezett. Ő a tó első idei áldozata. Hasonló módon halt meg egy húszéves fiú néhány nappal később Balatonszemesnél.

Siófok a tavi vízi rendészet egyik legfontosabb központja. Ottjártunkkor a Balatonért felelős Somogy megyei rendőrkapitány, Piros Attila dandártábornok éppen a Siófoki Meteorológiai Obszervatórium kutatóival egyeztetett az aktuális helyzetről.

– A víz- és a levegő-hőmérséklet megfelelő, a szélviszonyok sem adnak okot különösebb aggodalomra – mondja visszaérkezése után. Majd magyarázatképpen a kedvünkért hozzáteszi: – Részletes előrejelzést, aprólékos meteorológiai modelleket készítenek az obszervatórium munkatársai, amelyeket mi is használunk. Tudnunk kell, hogy mekkorák a hullámok, milyen irányúak, várhatóan hogyan alakulnak a szélviszonyok.

Azután belekezd a helyzet alaposabb elemzésébe:

– Most gyenge a szél a keleti medencében. Óriási a vízfelület, viszonylag hideg a víz, 22-23 Celsius-fokos. A szelet a jelentős, hűvös vízmennyiség kiáramlása itt visszatolja. A középső medencében Tihany és nagyjából Fonyód, illetve Badacsony között viszont nagyobb szél várható. Mindezt tudnunk kell a megfelelő navigációhoz. Huszonnégy órás készültségi szolgálatunk működik Siófokon és Fonyódon, napközben pedig a kenesei, a keszthelyi, a füredi és a földvári vízi rendészeti rendőrőrsön. Minimum két hajó tartozik minden őrshöz, hogy rendkívüli riasztás esetén is megfelelően tudjanak kivonulni. A Készenléti Rendőrség helikopterei két kört tesznek naponta a Balaton fölött.

Közben hajóra szállunk, s nekivágunk a víznek. Nagy lendülettel, csíkban fodrozódó habot verve távolodunk el Siófoktól; oldalt egyre nagyobb lesz Tihany a bencés apátsági templommal, a Badacsony bazaltkoporsója a tó közepét elérve elbújik a félsziget mögött. A füredi part tünékeny, remegő kékből zöldre változik. A távolban vitorlás hajók, kajakost, kenust egyet sem látunk. A motor alacsonyabb fokozatba kapcsol, lassítunk, aztán megállunk. Piros strandlabda himbálózik a Balaton közepén. Kiveszik.

– Az egyik strandról sodorhatta ki, látja, ilyen apróságokkal is foglalkozunk – mondja a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság parancsnoka, a hajónkat kormányzó Horváth László ezredes. – Egyébként kemény a munka: a napi szolgálati idő 12 óra, utána több napot pihennek a kollégák. A Balatonnál két és fél, hárommillió ember nyaral évente, a víz rendjére vigyázni ilyenkor különösen fárasztó. Nézze, mennyi vitorlás!

Valóban, előretekintve a nyílt vízre az az érzésünk támad, hogy már Akarattyánál ki lehetne tenni a megtelt táblát. A hajó valamivel gyorsabb tempóra vált, közelebb érünk az északi parthoz, a Tagore sétányt vélem felfedezni, s mellette a strandot. Látni néhány fürdőzőt is messziről. Eszembe jut: valaha innen indulhatott útjára Wesselényi Miklós, hogy átússzon Tihanyba. Rendkívüli eseménynek, évekig témát adó szenzációnak számított, a nép kitódult a félszigeten a partra, az apátság elé. Korábban csak halászatra, az állatok hűsöltetésére használták a Balatont: tán még bolondnak is nézték néhányan az árvízi hajóst. A nyári fürdőélet akkoriban indult el csupán: férfiak és asszonyok külön kabinokban ücsörögtek, testüket átjárta a 20 foktól javallott balatonfüredi víz, várták a jótékony hatást.

Ahogyan a Széchenyi hívására hazánkban letelepedett John Paget 1835-ben megjegyezte: „Angol embernek nehéz elképzelni, hogy egy ilyen szép tó teljesen kihasználatlan legyen mind a kereskedelmet, mind a szórakozást illetően.” Vagy ahogy az Észak-Amerikát és Nyugat-Indiát bejáró neves német geográfus, Johann Georg Kohl hét évvel később erősebb fogalmazásban papírra vetette: „A Balaton halott, nem járnak rajta hajók, forgalmat sem látni.” Való igaz, alig néhány vitorlás szelte csak akkoriban a tó vizét, azokat is a neves arisztokrata, a Helikont megalapító Festetics György készíttette fenékpusztai Arzenál hajóépítő műhelyében. (Ő gyártatta a mindmáig volt legnagyobb balatoni vitorlást, a Phoenix gályát. A Magyar Hírnök egykorú feljegyzése szerint háromezer mázsát bírt el.) Az első korszerű gőzös, a Kisfaludy csupán 1846-ban kezdte meg rendszeres útjait a Balatonon Széchenyi István kezdeményezésére. Párja 1872-ig nem akadt, akkor állt forgalomba a tó második gőzhajója. Közben fölmerült – nem először, korábban Mária Terézia is pártolta az ötletet –, hogy a Balatont egészen lecsapolják, medrét pedig gabonával, kukoricával vetik be. Szerencsére a terv dugába dőlt, többek között a helyi birtokosok ellenállásának köszönhetően. Leginkább a nagyobb mocsarakat töltötték fel; a víz így is visszaszorult eredeti területének körülbelül a harmadáról.

– Közép-Európa legnagyobb, 593 négyzetkilométeres taván nagyjából 15 ezer hajó, köztük vitorlás közlekedik évente – térít vissza napjaink világába az ezredes. – A szezon közepén legalább kétszáz-háromszáz ezer ember tartózkodik a vízben egy melegebb napon, 104 kikötő, 155 kijelölt fürdőhely van. Hatalmas terhelés ez. Megjegyzem, nemcsak a tó élővilágának, hanem a vízi rendőrségnek is.

Munkájuk komoly eredményekkel jár, ha az általa idézett statisztikai adatokat nézzük: 1994-ben még körülbelül ötvenen fulladtak a vízbe. Sokan viharban vitorlásból, csónakból estek ki, szörffel borultak fel, elsodródtak, vagy rosszul lettek úszás közben. Az utóbbi néhány esztendőben tíz alatt van a halálos balesetek száma, tavaly összesen hét áldozatot követelt a tó. A kedvező változás elsősorban annak köszönhető, hogy húsz év alatt modernizálták a viharjelző rendszereket, fejlesztették a vízi mentést, segítettek a strandok, kikötők biztonságának korszerűsítésében.

– Azt is tudni kell – teszi hozzá Horváth ezredes –, hogy kollégáink évente több száz esetben vonulnak ki, 250–350 közötti az életmentések száma. Nem célunk, hogy feljelentést tegyünk, fontosabbnak véljük a figyelmeztetést. A büntetés összege egyébként akár a 150 ezer forintot is elérheti. Az emberek mára fegyelmezettebbek: egyre kevesebb a szándékos vagy gondatlan magatartás a Balatonon. Viharban, másodfokú viharjelzés esetén, szabályszegés következményeként évek óta nem halt meg senki.

A kétfokozatú viharjelzés, legalábbis a kajakos barátaimmal nemrégiben folytatott beszélgetésből ez derült ki számomra, sajátos hazai találmány. Közülük többen kifogásolják egyébként a merevnek vélt szabályokat, mondván, a szörfözéshez vagy a vitorlázáshoz például erős szél szükséges. Ma már olyan biztonságos tengeri kajakok vannak, amelyek igazán kemény körülmények között is megállják a helyüket, hangzik a másik érv. Tény viszont, hogy a balatoni szél szeszélyes, hirtelen változó: nem véletlenül vezették be 1934-ben a viharjelzést, szól az ellenvélemény. A tapasztalt kajakos, Lendvai Zsolt szerint – ő egyébként blogot is vezet vízi élményeiről – a tavon uralkodó északi, illetve ahogy régebben mondták, „vázsonyi szél” a Balaton-felvidék felől érkezik, több napig is fújhat lehűlést hozva. Ez a konok fuvallat hajlított el a kellemes északi parti promenádokon nem egy fasort déli irányba – érdemes megnézni. „A tó behúzza az embert” – mondják a balatoni őslakosok, s igazuk van: a Bakonyból lecsapó szél könnyen besodorhatja a fürdés vagy az evezés örömeit élvezőket, s visszatérni sokszor nagyon nehéz. A dél–délnyugati áramlás hozza a meleg levegőt. Az éjszakák és a hajnali órák a nyugodtabbak, aztán délelőtt megerősödik a légmozgás, amelyet, ha eláll, este enyhe parti szél vált fel.

A hivatalos viharjelzés bevezetése előtt a legmegbízhatóbb időjósok a balatoni halászok voltak. Lendvai idézi is néhány jellegzetes megfigyelésüket: ha madarak csipognak a víz felett, ha a ponty cücköl, vagyis felcsapódik a tó fölé, ha a zalai hegyek megzöldülnek, kivilágosodnak, s úgy tűnik, belefekszenek a Balatonba, ha a víz bárhol zöldülni kezd, ha a hegyek fölött felhő jelenik meg, vagy ha valamelyik hegy beárnyékolódik, akkor hamarosan vihar lesz. Igen veszélyesnek tartották már annak idején is a Szigligeti-öblöt, mert „jól neki tud feküdni a szél”. Nem messze, Máriafürdő és Balatongyörök között, ahol három kilométernyire szűkül a Balaton, egykor sok bödönhajót húztak le a fenékre az összeverődő „mirges hullámok”.

Érdemes vigyázni, erre int a viharjelzés is: az első fokút akkor hirdetik ki, ha a szél irama várhatóan meghaladja az óránkénti 45 kilométeres sebességet. Ha pedig 65 kilométernél is gyorsabban száguld, kiadják a másodfokú viharjelzést: valószínű, hogy vihar lesz.

– Ebben az esetben valamennyi rendőrségi vízi járműnek kötelező kivonulnia a területére. A két település között vagy bárhol a tóban talált csónakázókat, matracon napozókat figyelmeztetik, ha kell, kihúzzák, szakszóval vontára veszik – mondja az ezredes. Lassan visszaérkezünk Siófokra, már jól látni a kikötőt, amikor váratlanul felénk repül a Készenléti Rendőrség helikoptere. Rövid rádiós üzenetváltás után továbbszáll, s eltűnik Badacsony felé. Még egy fontos s igen veszélyes jelenségről is mesélnek kísérőim a partraszállás előtt: a vihar idején keletkező vízpáráról, amely óránkénti 80-100 kilométeres sebességgel szállhat a vízen. Porzik a Balaton, mondják ilyenkor a tapasztalt hajósok. A felkavarodó víz fölött közel félméteres magasságig olyan sűrű párafelhő gyűlik össze, amely megakadályozhatja a levegővételt, illetve gégegörcsöt okozhat. A legjobb úszók közül is sokan megfulladhatnak ilyenkor, hiába képesek fennmaradni a víz felszínén.

Ritka jelenség szerencsére, s mielőtt az olvasónak végképp elmenne a kedve az úszástól, búcsúzóul eláruljuk: a Balaton a legbiztonságosabb állóvizek egyike, hatása gyógyító, nyugtató. Csak tisztelni kell a törvényeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.