– Eredendően a lányok az egészségesebbek, a gyermekrendelőkben sokkal több fiút látni – nem véletlenül. Aztán az iskola hatására a folyamat megfordul. A lányok ugyan a tanítási órán jobban teljesítenek, jobb a magaviseletük, az alkalmazkodókészségük, ám ez meg is betegíti őket. Szoronganak – inkább, mint a fiúk –, fejfájással, szédüléssel, gyomorgörccsel s más hasonló pszichoszomatikus tünetekkel küzdenek folyamatosan. A fiúk azért egészségesebbek, mert alkatukból adódóan kevésbé alkalmazkodók.
Tanár barátaim többször felteszik a kérdést egy-egy nehezebb nap, hét után: megfelel-e a mai iskolarendszer a diákok természetes szellemi fejlődésének? Az eltúlzott méretű, gyakran életidegen tananyagot például az elit gimnáziumokban olykor egyetemi szintű oktatássá fejlesztik. Antropológus tanár ismerősöm meséli: a fővárosi „versenyistállókból” a legkiválóbb egyetemekre érkező hallgatókból jellemzően hiányzik a kreativitás, a jó kombinációs készség. Teljesíteniük pedig, főleg kilencedik osztályban, úgy kell, hogy közben meg kell küzdeniük az általános „kamaszfáradtsággal” is.
– Ha a lustaság fájna, fiam, akkor te ordítanál – idézi a nemegyszer a 13-15 éves kamaszoknak szegezett mondatot Vekerdy Tamás. – Holott a kamasz élettani okok miatt fáradt, lusta, amint ezt számos endokrinológiai, neurobiológiai, neurofiziológiai vizsgálat is igazolta. Gyorsan nőnek, s az ezzel járó hormonális, idegélettani változások megviselik a fiatalokat. Hajdanán a nyolcosztályos gimnáziumi rendszer mindezt még figyelembe vette: a jórészt 14 évesekből álló negyedik gimnáziumban leginkább ismételtek, új anyagot alig vettek. Ez változott meg az általános iskolával. Ma a gyerekeknek ebben a korban – hetedikben és nyolcadikban – kell kiemelkedően teljesíteniük, ha azt akarják, hogy sikerüljön a felvételijük.
Az elmúlt esztendőben jelentősen átalakult a tanárok élete is, sokat hallhattunk fizetésük emelkedéséről, a pedagóguséletpálya-modellről. Arról viszont kevesebbet, hogy a terhek is jelentősen növekedtek. Felemelték a pedagógusok óraszámát, s a fizetésnöveléssel együtt megszüntették a helyettesítésért, a túlóráért arányosan járó pluszpénz juttatását. A tanároknak az új rendszer szerint bizonyos időközönként kötelező továbbképzéseken kell részt venniük saját költségükön, amelynek díja nemritkán a százezer forinthoz közelít. Elvárás az is, hogy a tanár tartózkodjék például az iskolában, s írja be a központilag rendszeresített formanyomtatvány rubrikáiba, mivel tölti az időt munkahelyén, ha éppen nem tanít.
– A pedagógusok túlterheltek, nagy létszámúak az osztályok, ahol ráadásul nehéz személyre szólóan nevelni – mondja Bagdy Emőke. – Ráadásul az utóbbi években rengeteg új feladat szakadt a tanárok nyakába. Irreálisan, teljesíthetetlenül sok. Ahelyett, hogy időt adnának nekik, hogy önmagukat képezzék, és a diákjaikkal törődjenek, fokozatok megszerzésével, portfólióírással kell foglalkozniuk. Nagy tapasztalatú, kitűnő pedagógusokat viselt meg a 2010-et követő oktatási reform. Érdemi segítséget pedig nem kapnak. Kiégett, fáradt, a hivatásukban megrendült emberek nem tudnak jól nevelni.
– Sok a panasz ugyan a mai iskolára – fűzi hozzá Vekerdy Tamás –, ám tényként s mentségként hadd jegyezzem meg: 1989 és 2010 között számos pozitív változás indult el. Új módszerek honosodtak meg, a kooperatív tanulási módszer, a projektmódszer, a tematikus hét vagy a reggeli beszélgetések bevezetése nemcsak az alapítványi, hanem az önkormányzati iskolákban sem volt ritka. A 2010-ben útjára indított nagy változás jelentősen rontott a helyzeten. A központosítás, amit pedig olcsóbbnak is gondoltak eleinte, nem vált be. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Klik deficites, agyaglábakon mozgó, bürokratikus hivatal.
Különös, fejti ki Vekerdy, hogy miközben a francia oktatási rendszer annak köszönhetően tudott megújulni a nyolcvanas években, hogy a rendkívül erős centralizációt megszüntették, mi több mint húsz esztendővel később centralizálni kezdünk. Nem véletlen, hogy a rendszer működésképtelen. A pedagógusokat vizslató felmérési mánia torz, az új központosított rendszert illetően pedig könnyen megjósolható a totális kudarc, véli a pszichológus.
– Boldogabb államokban az iskolai oktatás minden évével csökken a gyerekek közti társadalmi különbség. Nálunk ez éppen fordítva van: évről évre növekszik! Ellenzékben persze minden párt tudja, mit kell tenni, tudja, hogy a közoktatásra költeni kell, mert hosszú távon megtérül a befektetés. Hatalomra kerülve azonban éppen az oktatásból kezdik kikanalazni a pénzt.
– A pedagógus elsődleges nevelési feladata, hogy diákjaiban a jót felerősítse – mondja Bagdy Emőke. – Ehhez viszont az szükséges, hogy a tanárokat tehermentesítsék, az osztálylétszámot pedig csökkentsék. Súlyos hiba, hogy gazdasági okokból az iskolapszichológiai rendszert kiirtották. Napjainkban száz gyerekre jut egy iskolapszichológus. Mire elegendő ez? Az európai hírű nevelési tanácsadó intézményt beolvasztották a pedagógiai szakszolgálatba, ráadásul szétválasztották a diagnosztikát és a terápiát. Ez olyan, mint ha a fogorvos megállapítaná, mi a baja a páciensének, majd ezt papírra vetve átküldené páciensét a szomszéd szobába, hogy a kórisme alapján ott kezeljék.
Megkérdeztük a legilletékesebbet is. Hoffmann Rózsa, a Németh László Gimnázium volt igazgatója, aki 2010 és 2014 között államtitkárként a közoktatásért is felelős volt, úgy véli, a negatívumok helyett érdemesebb inkább arra figyelni, mivel segítheti, segíti az iskola a gyerekek boldogságát: jó légkörrel, színvonalas tanítással, megfelelő gyermektársasággal, elhivatott tanárokkal.
– Tény, hogy a terhek némiképp megnövekedtek – válaszolja felvetésemre. – Aki viszont elkészíti például a portfólióját, utána joggal örülhet, mert magasabb kategóriába kerül, magasabb fizetéssel. A gyerekekkel való törődés pedig hivatástudat kérdése. Hogy valaki esténként portfóliót ír, nem befolyásolhatja a diákokkal való viszonyát. Attól még ugyanúgy szeretheti őket, ugyanúgy megmaradhat jó tanárnak. Aki ezt a pályát választja, túlnyomórészt valóban elhivatott ember, a gyerekek segítése, az irántuk érzett felelősség vezeti. Ne abból induljunk ki, hogy a tanár ártani akar tanítványainak. Sajnos a negatív sztereotípia mélyen beleivódott a közfelfogásba. Valaki egyébként vagy jó, vagy rossz pedagógus, függetlenül az elvégzendő munka mennyiségétől. Nem rendszerhibáról van szó tehát, hanem bizonyos esetekben felmerülő emberi alkalmatlanságról.
A politikus úgy látja, a központosítás is inkább lehetőség, az elvégzendő feladatok növekedésére nincs hatással.
– Az állam mint fenntartó segít, ha kell, beavatkozik, és egyenlő mércével mér. Nem megy persze minden varázsütésre. Most az alkalmazkodás idejét éljük az új rendszerhez.
Hogy a kérdésben kinek s mennyire van igaza, nem a mi feladatunk eldönteni. Kétségtelen viszont, hogy a helyzet kezeléséhez, a megfelelő terápiához előbb közös diagnózisra lenne szükség szakemberek és illetékesek között. Az mindenesetre beszédes, egyébként a változást illetően kevés reményt hordozó tény, hogy mennyire radikálisan más nézőpontból közelíti meg a problémát a volt államtitkár és a két szakember.
Akárhogy is, e hét kedden országszerte egymillió-kétszázezer általános és középiskolás gyerek kezdte meg a tanévet.