– Az a tény, hogy az amerikai nagykövetség ismét aktivizálta magát, értelmezhető-e európai kontextusban, illetve a kvótarendszeren túl érzékelnek-e más téren is feszültséget Európa és Amerika között?
– Éppenséggel olyan nyilatkozatot láttam egyelőre Amerika részéről, amely a magyar határvédelmet elfogadja, mással személyesen nem találkoztam.
– A tervezett transzatlanti szabadkereskedelmi egyezménnyel kapcsolatban sem?
– Ez a kérdés egyre inkább kezd az amerikai elnökválasztás témájává válni. Időben előrébb tart a csendes-óceáni egyezmény, de Hillary Clinton már jelezte, ha őt választják elnöknek, biztosan nem fogja ratifikálni. Ez érdekes törés a demokrata pártiak között. A tárgyalások folynak, az informális határidő az év vége, de kevés esély mutatkozik rá, hogy a transzatlanti egyezmény szövege megszülessen.
– Oroszország bejelentkezett, talán újra be is lépett az erősek klubjába, a világ egyre kevésbé egypólusú. Európa tekintély- és erővesztése megfékezhető-e a két nagy testvér közötti térben?
– Nagy kérdés, hogyan alakul az ukrajnai konfliktus, amelyről szinte alig beszélünk már. Oroszország és az EU között stratégiai partnerségnek kell lennie. Korábban ennek fontosságára szinte kizárólag a magyarok hívták fel a figyelmet, ma már egyre több olasz és német politikus is ezt hangsúlyozza. Oktatási biztosként rálátok az Erasmus plusz programra, amelynek Oroszország is része. A diákcsere-mozgalom a legjobb előlege a jövőbeni békés együttélésnek, ezért nagy jelentőséget tulajdonítok neki.
– Ön részben horvát származású, beszéli is a nyelvet. Milyen mélységű kárt szenvedtek az elmúlt hetekben a magyar–horvát kapcsolatok?
– Abban bízom, hogy a most hét végi horvát választások rendkívül kiélezett kampányának tudható be, hogy ennyi retorikai petárdát kaptunk Horvátországból. Nagyon szoros a küzdelem a kormány és az ellenzék között. Remélem, múló kellemetlenségről van szó, de figyelemre méltó a jelenség, mert 900 évre visszanyúló jó barátságunk történetében nem megszokott az ilyen éles szembefordulás.
– Megelőzhető, hogy ez a konfliktus a társadalom mélyebb rétegeibe is beivódjon?
– Úgy gondolom, hogy igen. Tapasztalatom szerint a horvát átlagembert nem befolyásolják a politikai viták a magyarokról alkotott kép kapcsán, s azt sem hiszem, hogy a magyarok tömegével mondanák majd vissza tengerparti foglalásaikat.
– A közép-európai politikusok kölcsönösen elmondták egymást meg egymás országait mindennek az elmúlt hónapokban. A diplomácia nyelvének durvulása általános jelenség Európában?
– Ennyire talán nem jellemző más európai térségekben. A közép-európai hang durvulásában a politikai korrektségben való csalódottság is szerepet játszik. Ami Nyugaton udvariasnak tűnik, azt mi meg a románok vagy horvátok mellébeszélésnek érzékelhetjük. Április-májustól igen intenzív válság zuhant Európára, ilyenkor az érzelmeknek néha nagyobb tér jut, mint az értelmes párbeszédnek.
– Horvátországban durva kampány dúl, Romániában sorra bilincsben viszi el az ügyészség a politikusokat, a kormányfőre is gyanú árnya vetül, az osztrák kormány támogatottsága sem éppen stabil, a bécsi külügyet tapasztalatlan, nagyon fiatal miniszter vezeti, és így tovább. A térségben élők joggal hiányolhatják a nagy formátumú, tisztességes vezetőket. Visszatérnek még Európa elitjébe a karakteres, tekintélyes államférfiak és államnők?
– Egy nagy formátumú személyiség a hibáival együtt is az tud maradni. Senki sem kérdőjelezi meg például, hogy Angela Merkel Európa egyik legjelentősebb politikusa. Vannak azért az európai politikában karakteres egyéniségek, az pedig, hogy kit tekintünk nagy egyéniségnek, ízlés kérdése is. Egyeseknek a jó médiaszereplés, másoknak a jó szakpolitizálás a fontosabb. A brit David Cameron például kifejezetten karakteres politikus, az olasz Matteo Renzit is annak érzem, ilyen lehet a lengyel Beata Szydlo, Orbán Viktor pedig egyértelműen az. A politikusokat majd az idő igazolja, most még túl képlékeny a helyzet. Akik úgy gondolják, hogy egy vezetőnek hangsúlyosan bele kell vinnie saját személyiségét, meggyőződését a politikába, Európa egyik legkarakteresebb közszereplőjeként tisztelhetik a magyar miniszterelnököt. Akik szerint pedig egy vezetőnek mindig minden körülményre, tényezőre tekintettel kell lennie, azok talán túl radikálisnak tartják.
– Térjünk vissza még saját területére, az oktatásügyre! Nemrégiben azt nyilatkozta, hogy az európai oktatás színvonala visszaesett, ez pedig hátrányba sodorja az egész kontinenst. A magyar diákok teljesítménye is gyengült a felmérések szerint. Mi romlott el?
– A Pisa-felmérések mindig a pár évvel ezelőtti képet mutatják meg. Mondhatjuk, hogy Magyarországon az oktatási reformra éppen a negatív tendencia megállítása érdekében volt szükség. Európai szinten három tényezővel kell mindenképpen számolni, ami magyarázhatja a visszaesést. Az első, hogy a befektetett pénz csökken. Nem akarom mentegetni a bizottságot, ebben ő is hibás. Elvileg ő várja el folyton, hogy az országok csökkentsék kiadásaikat, és sok kormány az oktatási-szociális területről csoportosít át pénzeket a gazdaság élénkítésére. Pedig tudjuk, hogy a sikeres országok mind sokat költöttek iskoláikra. Meg kell győznünk a nemzeti és uniós szintű döntéshozókat, hogy az oktatás része a gazdaságnak, minősége meghatározza a versenyképességet. Ez minden tagállamra, a magyarra is igaz. Rugalmassá is kell tennünk a rendszert, hogy az emberek bármikor továbbképezhessék magukat, ne csak a héttől tizennyolc éves korosztályra koncentráljunk. Szerte Európában azzal küzdünk, hogy az iskolából kijövő emberek nem rendelkeznek a sikeres élethez szükséges készségekkel. Ez átvezet a másik ponthoz: a tudás mára általában leértékelődött. Az én gyerekkoromban még érdem volt okosnak, tájékozottnak, udvariasnak lenni, a társadalom elismerte e tulajdonságokat. Mára ez megváltozott. Meg kell teremtenünk a tudás presztízsét, mert az életünk függhet tőle ebben a kiélezett, tudásalapú versenyben. A harmadik elem a tanárok tekintélyének visszaadása. A finn oktatási modellt mindenki másolni akarja, ennek pedig egyik legfontosabb eleme a pedagógusok megbecsülése. Jyrki Katainen vezényelte le annak idején a reformot, ő most kollégám a bizottságban, nagyon sokat beszélgetünk erről. Náluk a tanárokra mint a jövő nemzedékek sikerének zálogaira tekintenek.
– Beleszól-e a bizottság a ma Magyarországon napirenden lévő olyan konkrét intézkedésekbe, mint a kilencosztályos iskola esetleges bevezetése, a szakiskolák hálózatának kialakítása vagy éppen a tankötelezettség életkori határa?
– A tagállamok oktatási szerkezetébe nem szólhatok bele. Annyit tehetek, hogy minisztertársaimmal együtt nagy európai célokat jelölök ki, s próbálom a tagországokat megvalósításuk felé terelni. Az oktatás tartalma nagyon keményen nemzeti szuverenitási kérdés. Franciaországban például kifejezetten erős az oktatási és a kulturális miniszter pozíciója, nagy hivatal és költségvetés áll mögötte. Nagyon kedvesek, jól el lehet velük beszélgetni, de abban a pillanatban, hogy úgy érzik, az unió vagy más tagállam bele akar szólni a munkájukba, kategorikusan zárnak. Éppoly szuverenitási kérdésnek tartják az oktatásügyet, mint a honvédelmet. Az európai oktatási rendszer nagyon sokszínű, nem látom lehetőségét az egységesítésnek.
– Az egyetemi képzés szintjén talán könnyebb az összehasonlítás, nagyobb is az átjárás az országok között. Miért képtelenek a magyar felsőoktatási intézmények bekerülni nemhogy az elitbe, de az első pár száz egyetem közé a világrangsorban?
– Ebben szerepe van a listázási szempontoknak is. Az európai egyetemek visszatérő panasza, hogy a ranglisták készítői az amerikaiaknak kedveznek szempontrendszerükkel. Többek között a publikációs listát, hivatkozásokat, a PhD-s hallgatók számát veszik alapul, miközben az európai egyetemeknek vannak olyan érdemeik, amelyeket nem lehet számszerűsíteni. Ilyen például a hallgatókkal való kapcsolattartás. Másrészt a magyar egyetemeknél sajnos számolnunk kell a nyelvi gátakkal is. Kevés az angol nyelvű képzés is, az is leginkább az orvosképzés köré csoportosul.
– Kevesebb szó esik a sportról, ami szintén az ön területe. A labdarúgás támogatásával talán itthon sem lesz gond, ám a tömegsport népszerűsítésében milyen tervei vannak, milyen tendenciák érvényesülnek?
– Én vagyok az első uniós biztos, akinek a titulusában szerepel a sport szó. Mivel nincs előképünk, könnyű újat cselekedni. A professzionális sport terén az UEFA- és FIFA-futballbotrány miatt most bőven adódik tennivaló, ez forró terület. Létrejött egy munkacsoport, amely a nemzetközi sportszövetségek átláthatóságára tesz majd ajánlásokat, mi ennyit tehetünk, ajánlásokat fogalmazhatunk meg. Ám reméljük, ezek a szervezetek végre is hajtják őket, hiszen ez erősítheti a közbizalmat. A másik nagy terület a szabadidősport, több mint 300 millió euró áll rendelkezésre a népszerűsítésére.
– Talán nem elég népszerűsíteni a tömegsportot, a feltételeket is meg kell teremteni hozzá a stadionépítésen túl is. Született-e stratégia a fejlesztésekre, hiszen a tömegsport terjedésének kedvező társadalmi hatásai is lennének?
– A tagállamok uniós támogatással hozhatnak létre új létesítményeket. Magyarországon tornateterem- és uszodaépítési program zajlik éppen. A testnevelés ügye a nálunk fejlettebb országok némelyikében sokkal rosszabb helyzetben van, mint idehaza, helyenként testnevelő tanárból sincs elég. Viszont például Írországban sokkal nagyobb a szabadidősportok kultúrája, az amatőr curlingbajnokság döntőjét 83 ezren nézték meg a helyszínen.
– Önnek mi a kedvenc sportja?
– Legjobban úszni és kerékpározni szeretek. Nézni a rögbit és természetesen a kézilabdát szoktam, el is járok mérkőzésekre Veszprémbe.
– Bíztam benne, hogy ez is szerepel majd a válaszban. Milyen gyakran jár otthon, Veszprémben?
– Kéthetente igyekszem hazajönni.
– Az ön biztossá kinevezését követő időközi választás előtt hallottam egy ismert fideszes politikustól, hogy a pártban sokan úgy gondolják: ha egy idomított csimpánzt indítanának el narancssárga pólóban, Veszprémet akkor is könnyűszerrel behúznák.
– Ezt súlyos tévedés volt állítani
– Merthogy aztán egészen máshogy alakult
– Nagyon. 2014-ben, amikor még én indultam, Veszprémet mindenki fideszes fellegvárnak könyvelte el, elfeledkezve róla, hogy 1990 és 2006 között SZDSZ-es polgármester irányította a várost, és baloldali többség volt a testületben. Sőt, 1994-ben, 2002-ben és 2006-ban is szocialista országgyűlési képviselőt választott a város, vagyis Veszprémért meg kell dolgozni, nehéz terep. Nagyon büszke vagyok rá, hogy ennek ellenére népszerűvé váltam, s kétszer is győztem a választókerületemben.
– Brüsszeli mandátuma végéig, 2019-ig még van idő, de azért tervez előre? Szeretné még itthon kamatoztatni ezt a népszerűséget?
– Esetleg hallgatóim előtt, az egyetemen, bár most még nem gondolkozom ennyire előre, négy év nagyon hosszú idő.