Európát ismét erőteljes árok osztja két részre. Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy miért állt elő az az éles szembenállás, amely a migránsválság kapcsán az európai politikát meghatározza, nem tekinthetünk el attól, amit „két Európa”-tézisnek fogok nevezni. E tézis szerint a mai konfliktusok magyarázata Európa két felének történelmi szétfejlődésében keresendő. A második világháború kimenetelét a Nyugat reálpolitikai döntése határozta meg: mivel a két gonosz erő, a náci és a szovjet totalitarizmus egyszerre nem tűnt legyőzhetőnek, az egyikkel szövetséget kellett kötni a másik legyőzésére. Így esett, hogy Sztálin a győztes hatalmak között fejezhette be a háborút, s így tudta megszerezni Kelet-Németországot s az attól keletre fekvő, a Vörös Hadsereg által „felszabadított” európai területeket. De a Nyugatnak nem csak ez az eredendő bűn írható a számlájára. Nyilvánvaló, hogy a gyarmatosításnak nevezett folyamat eredményeképp is súlyos morális deficittel kellett számolnia a felszabadítási mozgalmak megerősödésével. Így nem csoda, ha Európa 1945 után, elfeledkezve a szovjet birodalom által megszállt európai népekről, saját magával volt elfoglalva.
Az európai kereszténydemokrata politikai elit Adenauertől Schumanon át De Gasperiig Nyugat-Európa pacifikálását tartotta feladatának, az Európai Unió elődjét épp ezzel a szándékkal hozták létre. Számukra keresztény identitásuk valamifajta politikán felüli politikát diktált, vagyis olyan stratégiát, amely képes az éles politikai ellenállásokat pacifikálni, s megfelelő választ ad a háború utáni balratolódás kihívására is. Ehhez azonban arra volt szükség, hogy a kereszténység mint politikai ideológia ne legyen megosztó, vagyis a vallásos tanításhoz igazodó politika ne legyen erős értelemben keresztény. E politikai igényt csak erősítette az a laikus világ felé nyitó társadalmi tanítás, amely részben a pápai enciklikák révén fokozatosan fejlődött ki, részben közvetlenül a II. vatikáni zsinaton érvényesülő nyitás eredményeképp áttörésként jelentkezett. Ez a fejlemény összekapcsolódott azzal a társadalmi-politikai átalakulással, amely ’68-hoz, valamint a jóléti állam és a fogyasztói társadalom kialakulásához vezetett. Így, miközben a katolikus társadalmi tanítás elvileg az igazságosság érvényesülése érdekében aktív szerepvállalásra buzdította a híveket, a kereszténység egyre inkább kiszorult a politikai diskurzusból, a nyugaton mind szélesebb körben érvényesülő szekularizáció semleges állama egyáltalán nem kedvezett a világnézeti alapon folytatott politizálásnak. A politika ideológiai fellazítása párhuzamosan haladt a vallástól való elfordulás általánosan érvényesülő társadalmi folyamatával.