– Sok ötven év feletti regisztrált felhasználó van, viszont nagy részük nincs tisztában a Facebook működési elvével és használatával sem – véli a szakember, aki szerint a lájkvadász és álhíreket terjesztő, rosszabb esetben anyagi kárt is okozó oldalaknak sem véletlenül ez a korosztály a fő célpontja. Az ezzel járó negatív jelenségeket azonban semmiképp sem a Facebook számlájára írná Püspök Tamás.
– Mint már mondtam, az algoritmus aszerint működik, hogy a felhasználó hogyan viselkedik. Kicsit leegyszerűsítve: ha meg tudom különböztetni a hiteles forrást a nem hitelestől, akkor eljutnak hozzám a valódi hírek, ha viszont nem, akkor jó eséllyel torz képet fogok látni, és az is lehet, hogy átvernek – akárcsak a való életben.
Forgács Mariann szerint van egy olyan, idősekből álló réteg, amely viszont nagyon jól és tudatosan használja a közösségi oldalt. Ennek szerinte elsősorban az lehet az oka, hogy a gyerekek és unokák sokszor messzire, akár külföldre költöznek, és hogy könnyen tarthassák velük a kapcsolatot, a Facebook ismeretére van szükség. Ő is úgy látja, hogy továbbra is sok azonban a naiv ember, aki álhíreket oszt meg.
Azt gondolhatnánk, ha felmegyünk a Facebookra, kitárul előttünk a világ. Pedig Püspök Tamás szerint épp az ellenkezője történik. A Facebook buborékba vagy arany kalickába zárja a felhasználót azzal, hogy csak olyan híreket, tartalmakat tesz a szeme elé, amely nagy valószínűséggel tetszeni fog neki. Ez lesz az ő saját valósága, amelyből egy idő után kikopnak azok a vélemények, amelyekkel nem ért egyet, nem reagál rájuk vagy egyenesen gyűlöli őket.
Az organikus terjedés mellett azonban hirdetni is lehet tartalmakat a Facebookon, méghozzá precízen megcélozva a közönséget. Így ha fizetünk érte, gyakorlatilag akárhová eljuttathatjuk az üzenetünket – tehát be lehet állítani, hogy például Orbán Viktor Facebook-oldalának egyik posztja megjelenjen az MSZP összes követőjénél – vagy fordítva. Tehát ha valaki nagyon szeretné, „be lehet célozni a másik oldalt”, ez csak hozzáértés és pénz függvénye.
Magyarországon a politikai pártok 2010-ben használták először kampánycélra ezt a felületet. Forgács Mariann azonban azt látja – nemcsak a pártokat illetően, hanem más, nem személyes profiloknál is –, hogy bár egyre erősebb a jelenlét, még mindig sok a félinformáció. Szerinte erre az lenne a megoldás, ha a Facebook-jelenlétre is ugyanúgy tekintenének az érintettek, mint más sajtótermékekre, tehát a tévére, rádióra vagy újságra.
– A tízmillió közösségimédia-szakértő országa vagyunk, ami pártoknál, cégeknél vagy közügyeknél nem a legszerencsésebb. Nekik minden esetben szakemberre kellene bízniuk a posztolást – teszi hozzá.
– A technológián alapuló internetes vállalatoknál a lényeg, hogy szinte a végtelenségig tökéletesítsék az algoritmusaikat. Ha a Facebookot nézzük, náluk a fejlesztés egyik fő szempontja, hogy minél tovább maguknál tartsák a felhasználót, azok pedig minél több megosztott, illetve hirdetésben felkínált linkre kattintsanak – mondja Ságvári Bence szociológus, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársa. Az esetleges valóságtorzítás azon az alaplogikán nyugszik, hogy olyan cikkeket néz a felhasználó, amelyek neki tetszenek.
Ságvári szerint sem teljesen igaz az a feltételezés, amely szerint lassan mindenki csak a közösségi médiában „elé rakott” hírtartalmat fogyasztja. A számok legalábbis nem ezt mutatják. A legnagyobb portálokról szólván azért messze vagyunk még attól, hogy olvasóik kizárólag a Facebookon keresztül érkezzenek.
Speciális csoportot jelent azonban a tizen- és huszonéves korosztály.
– Jelentős részük már a Facebookon keresztül tájékozódik a világ dolgairól, mert mások a fogyasztási szokásaik. Nem úgy olvasnak híreket, mint például a szüleik, ők inkább csemegéznek. Míg a közéleti kérdések egy része iránt fogékonyak, a hagyományos pártpolitika, illetve az azzal kapcsolatos hírek jóval kevésbé érdeklik őket – mondja Ságvári. Ebben mindenképpen különböznek az említett idősebb generációtól.
A szociológus szerint dilemmát okozhat, hogy az egyre hatékonyabban dolgozó, a tartalmakat pontosan szűrő algoritmusok mellett hogyan fognak az emberek új dolgokat, álláspontokat felfedezni.
– Ha egy kockás papírra írt bonyolult képletet, amely akár egy algoritmus is lehet, megmutatsz egy laikusnak, azt fogja gondolni, hogy ez biztosan valamilyen nagyon bonyolult, de ugyanakkor „tiszta” és tudományos dolog. A jövőben várhatóan az élet egyre több területén – például biztosítások, igazságszolgáltatás vagy éppen egészségügy – fognak az algoritmusok autonóm döntéseket hozni. Ezeknek az alapjait viszont szintén emberek írják, akik gondolkodását ugyanazok a társadalmi előítéletek, igazságtalanságok és leegyszerűsítések határozhatják meg, mint bárki másét. Vigyáznunk kell tehát, hogy ne egy még igazságtalanabb társadalmat hozzunk létre a technológia és a statisztika mögé bújva – figyelmeztet a szakember.
Ságvári Bence szerint ettől még nyilván nem a gonoszról beszélünk, ha érdeklődők vagyunk, a Facebook algoritmusa több területről merít nekünk. Ugyanakkor az sem tartható hosszú távon, hogy a létrehozóin kívül senki másnak ne legyen rálátása, mi történik a „motorháztető alatt”, amikor az életünket befolyásolni képes automatizált döntések megszületnek.
Egyik laptársunk évekkel ezelőtti szlogenje úgy hangzott: a tájékozottság magabiztossá tesz. Sajnos ez gyakran a fordítottjára is igaz.