Tíz éven át próbáltam kideríteni, ki van ezen a képen – mondja Sümegi György művészettörténész, amikor megállunk a Rejt/jel/képek, ’56 – A forradalom titkos művészete című időszaki kiállítás szimbólumává vált hatalmas fotó előtt, amely egy férfit ábrázol a romos pesti utcán. A férfi kis, összecsukható széken ül, lábán szandál, mellette rajzeszközei.
– Még igazságügyi szakértőt is bevontunk a munkába, de nem sikerült beazonosítanunk. Feltételeztük, hogy Amberg József lehet, akinek sok, a korabeli utcaképet dokumentáló rajza szerepel ezen a tárlaton is. Végül ki is írtuk a nevét a nagyítás alá. Aztán eljött a megnyitó napja. Amikor beléptünk az ajtón, egyszer csak izgatottan fut utánunk András Tibor fia, aki édesapja több alkotását is kölcsönadta a kiállításhoz: „Ezen a fotón az én apám van!” – kiabálja a tömegen át. Döbbenten álltunk előtte – meséli Sümegi György.
Futkos a hátunkon a hideg, ahogy hallgatjuk a tárlat anyagának fontos hányadát a nyolcvanas évektől szisztematikusan gyűjtő művészettörténészt, aki az elkövetkező másfél órában nem egy hasonló történettel gyarapítja a tárlatnézés önmagában is izgalmas élményét. Arról, hogy milyen körülmények között és legfőképp, hogy milyen felindulásból születtek a most kiállított művek, sokat elmond András Tibor története.
A festőművész, akit az ötvenhatos forradalmi események közepette a felesége – két kisgyermekükre hivatkozva – egyszerűen bezárt Ferenc körúti lakásukba, a cselédszoba ablakán szökött ki az utcára. Csak rajzeszközeit és azt az összecsukható széket vitte magával, amelyen végül megörökítette őt egy svéd tudósító, Anders Engman, aki azt hitte, talán egy svájci magazinillusztrátort kapott lencsevégre. Engman csak most, hatvan év elteltével tudta meg, kit fényképezett le.
– A megnyitó napján András Tibor fia elmondta: a családi ereklyék közt őrzik a képen látható kis széket, sőt még egy marék hamut is, amelyet a festő a Szabad Nép-székház előtt elégetett könyvek hamvai közül vett magához. A művész skiccen rögzítette az eseményeket, amelyeket otthon később megfestett – folytatja Sümegi György.