Sokan megpróbálják kiszámolni, pontosan mennyibe is kerül nekik a saját autó fenntartása kilométerre, vezetéssel töltött időre vetítve. Noha jelentős különbségek lehetnek aszerint, milyen gyakran, milyen útvonalon használjuk a gépkocsit – és persze milyen típust –, a városban akár kétszáz forint is lehet kilométerenként az autózás költsége. Csakhogy sokaknak nem tűnik fel, hiszen az autóbirtoklás ára nem a használat közben azonnal és nem egy összegben jelentkezik, hanem az év során elosztva tankolás, adók, biztosítások, szerviz- és parkolási költségek formájában. A fajlagos költségek pedig tovább nőnek, ha az ember – polgártársai többségéhez hasonlóan – viszonylag ritkán és akkor is csak rövid utakra használja a kocsit.
Európában négy cég működtet úgynevezett car sharing, magyarul autómegosztó szolgáltatást. A név félrevezető, hiszen nem saját autónk másokkal való megosztásáról van szó, inkább rövid távú, alkalomszerű autóbérlésről. Amikor szükségünk van kocsira, rápillantunk a mobiltelefonunkra, és ellenőrizzük, a város mely pontján áll éppen egy üres példány. Odasétálunk, elektronikusan azonosítjuk magunkat, beszállunk, és már autózunk is. Legalábbis ez a rendszer mögötti elgondolás. Nincs azonban minden szakértő meggyőződve arról, hogy az emberek tömegesen mondanak le a saját autó kényelméről a folyamatos kölcsönzés kedvéért. Az eddigi példák néhány magyar vállalkozót mégis arra ösztönöztek, hogy megpróbálkozzanak hasonló szolgáltatás budapesti beindításával.
– Három éve kezdtük lerakni startup vállalkozásunk alapjait. A többségi tulajdonos vett egy Renault Twizyt, és erről jutott eszébe, hogy hasonló autókkal lehetne üzemeltetni egy autómegosztó szolgáltatást (a Twizy kissé mókásan kinéző, alig két méter hosszú elektromos autó, amelyben két személy fér el egymás háta mögött – a szerző) – kezd bele a történetbe Mihaletzky Bálint, a GreenGo Car Europe Kft. ügyvezetője. – Később azonban le kellett mondanunk a Twizyről, és a Volkswagen E-Up mellett döntöttünk. Másfél éve kezdtük meg a tényleges szoftver- és hardverfejlesztést, és most indult el a szolgáltatás.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!