Terméktesztünk: van-e finom szalonczukkedli?

Szaloncukor terén a vevők igényessége fejlődni látszik. Szakértőkkel teszteltük az idei kínálatot.

Sashegyi Zsófia
2016. 12. 18. 5:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Édességgyártók Szövetsége szerint hat a tíz éve folyó kampány: ma már egyre tudatosabban kerüljük a kakaós bevonómasszából készített nyalánkságokat, és ennek hatására a gyártók nagy része is áttért a valódi csokoládé használatára. Persze akadnak kivételek, leginkább a szaloncukroknál, amelyek közt még most is találunk bevonóval borított példányt, így nem árt résen lennünk, és rápillantanunk az összetevők listájára, mielőtt kifizetjük a pénztárnál az egyre borsosabb összegeket a karácsonyfa legédesebb díszeiért.

Olvassa el korábbi terméktesztjeinket is

– Mivel etet bennünket a Nyugat?
– Saját márkás élelmiszerek

Szakértőinket, Bákonyi Lajos Sámson séfet és Csíki Sándor gasztronómiai szakírót, étteremkritikust most arra kértük, teszteljenek velünk – természetesen „vakon” – néhányat a népszerűbb szaloncukrok közül, és a szakemberek a művelet folyamán nemegyszer jutottak arra a megállapításra, hogy egy-egy terméknél túlédesítéssel igyekeztek elfedni a gyártók a sajátos ízjegyek hiányát. Az Édességgyártók Szövetsége felmérései szerint ízesítésben még ma is a zselés viszi a pálmát (a fogyasztók 21 százaléka szavaz rá), utána a marcipános következik a sorban (15 százalékkal), majd az alkoholos (9) és a különféle csokis (12) töltelékek. A legnépszerűbbek közé tartoznak még a kókuszos szaloncukrok, és folyamatosan jönnek felfelé a karamellás töltelékűek is, ezért hát ezekből az ízekből válogattunk mi is.

Elsőként a legnépszerűbbeket, a zselés szaloncukrokat vizsgáltuk, és meglepő eredményre jutottunk. Ebben a kategóriában mindent vitt az általunk vizsgált termékek legolcsóbbika, a Bonbonetti által gyártott, kimért szaloncukor (999 Ft/kg), amely bár három társával összevetve külsőre nem nyerte el a szakemberek tetszését, ízben („intenzívebben narancsos”), illatban is megelőzte a második helyezett Stühmert (7641 Ft/kg). Utóbbi csokibevonatban verte ugyan az előzőt, de a zselé és a csoki találkozásánál zavaróan kristályosnak, ropogósnak bizonyult szakembereink számára.

A Chocco Garden termékének (2569 Ft/kg) hosszúkás, ovális formája tűnik leginkább hasonlónak a klasszikus szaloncukorformához, de ízre nem olyan intenzív, viszont a zseléje ennek a legtisztább.

– A kóstolás után kis savanykás utóízt hagy a szájban, valami ahhoz hasonlót, mint amit az ember akkor érez, amikor megakad a torkán a fel nem oldódott citrompótló – mondja Bákonyi Lajos Sámson. Ár–érték arányban azonban még mindig egész jónak tekinthető ez az édesség.

Ránézésre a Bonbonetti zacskóba csomagolt terméke (2896 Ft/kg) volt a legkevésbé szimpatikus szakembereinknek, akik ebben is éreztek egy kis utóízt.

A marcipános szaloncukrokból szintén széles választékot találunk az üzletekben. Az általunk tesztelt négy típusból egyik sem nyerte el maradéktalanul szakembereink tetszését. A sorból tejcsokis burkával már szemre is kilógott a Milka terméke (5914 Ft/kg), amely ízben is a legmarkánsabbnak bizonyult.

– Ez hozza leginkább azt a marcipánillatot, amit egy ilyen édességtől várnánk, de üvölt belőle a mandulaaroma – fogalmaz séfünk, Bákonyi Lajos Sámson.

A kimérve árusított Bonbonetti-terméken (999 Ft/kg) Csíki Sándor kis citromsav ízét véli felfedezni.

– Ennek a szaloncukornak a harapásélménye száraz, az embernek az az érzése, mintha egy kiskanál vaníliás porcukrot vett volna a szájába – elemzi a szakember.

A Tesco idén – a Szamos csokoládéműhellyel együttműködésben – megalkotott egy „finest selection” néven futó válogatást, amelyről a cég honlapján az áll: minden darabja „válogatott alapanyagokból és különleges szakértelemmel készült”. Ezek után, na meg a termék árából (5497 Ft/kg) joggal következtethetnénk arra, hogy kiemelt minőséggel van dolgunk. Szakembereink vaktesztje azonban más eredményt hozott.

– Állagra marcipános ugyan, de ízre jellegtelen – mondja róla Csíki Sándor, aki úgy fogalmaz: „a csoki durván rámászik a marcipánra”, ráadásul a csokoládé sem különösebben jó minőségű, és az egyik kóstolt példányból egy félig összetört, hántolatlan manduladarab is előkerül.

Hasonló eredményekkel végez a Szamos terméke, amely csillagok felé közelítő árával (7938 Ft/kg) sem nyújt többet a Tescóval közösen megalkotott édességnél, hacsak abban nem, hogy a csokoládé – „amely túl intenzív ízével, kétszeres vastagságával ebben az esetben is elnyomja a marcipán ízét” – kicsit sötétebbnek és jobb minőségűnek tűnik.

A rumos-kakaós fajtából háromféle márkát teszteltünk, és ízre, illatra is a Lissé (3821 Ft/kg) vitte a prímet.

– Aki a markáns, kesernyés, rumos, tömény csokoládés ízt várja ettől a szaloncukortípustól, annak ezt ajánljuk – mondja róla Csíki Sándor, miután végigkóstolta a menüt. A versenyben szerepelt még a Szerencsi édessége is, amely az előzőhöz hasonlónak tűnt, de egy kicsit vastagabb csokiréteggel lett beborítva. A legkevésbé illatos, legjellegtelenebb példány pedig a Bonbonetti által gyártott, kimért (999 Ft/kg) szaloncukrok közül került ki.

Bár egyre több alkoholos szaloncukor kerül a piacra, mi most két szilvapálinkás terméket választottuk ki, merthogy ízük alapján ezek vethetők össze a legkorrektebbül. A Stühmer (7641 Ft/kg) és a Bonbonetti Nosztalgia (4145 Ft/kg) került a versenybe, és a két márka kínálata merőben el is tért egymástól. A Stühmer tölteléke „savanykás, állaga érdekes, félig folyós, kocsonyás lé”.

– Ez egy konyakos meggy emlőin kialakított termék, ízre és állagra is arra emlékeztet leginkább – mondja Csíki Sándor, aki egyébként kissé értetlenül áll a jelenség előtt. – Aki a szilvapálinkát kedveli, ezt nem fogja megvenni, mert az élménynek nincs sok köze a pálinkához. Ilyen szaloncukrot viszont nem adunk a gyereknek...

A Bonbonetti Nosztalgia válogatásban szereplő példányán viszont a harmóniát kérik számon a szakemberek.

– Az érezhetően nem túl magas kakaótartalmú csokoládéból túl sokat kapunk ebben az édességben. A nagyon vastag talp és a lágy, pálinkás ganache, ami önmagában finom ugyan, nincs harmóniában egymással – mondja Bákonyi Lajos Sámson.

– Egyiknek sem tetszik a textúrája – szögezi le Csíki Sándor. – Ezeknél a csokoládéburok értelemszerűen vastagabb, de így az ember csak hosszas rágás után dolgozza fel a szájüregben az édességet olyanná, amely már kezd élményt adni.

– Ezek tulajdonképpen klasszikus bonbonok, amelyeket karácsony előtt szaloncukornak csomagolnak, húsvétkor pedig tojásformába öntenek – summázta Csíki Sándor a gondolatait, miután végigkóstolta a mogyorós szaloncukrokat, amelyek közül a Stühmeré került ki győztesen.

– Ebből jön ki a legjobban a mogyoró íze – tette hozzá Bákonyi Lajos Sámson, aki nagyon jó krémesnek találta a tölteléket. Bár a Milka (5711 Ft/kg) termékében egy-egy szem mogyorót is találtak, szakembereink szerint mégsem hozta azt a markáns ízt, amelyet a Stühmeré produkálni tudott. A Bonbonetti ez esetben is furcsa ízeket hagyott a kóstolók szájában.

– Nemigen jön át a mogyoróíz, viszont zavaróan ott a háttérben a narancs ízével keveredő rumaroma – vallja Bákonyi Lajos Sámson.

Az egyre trendibb tölteléktől a szívünk mélyén valószínűleg mind valami szaftos, a kókusz reszelékességét kiérezhető harapásélményt várunk. Nos, ilyesmit egyik általunk tesztelt példánytól sem kapunk meg. A legcsúfabb, legkisebb és legkellemetlenebb ízű és állagú mostohatestvérrel kezdjük a sort: a kimérve kapható (999 Ft/kg) Bonbonetti-gyártmánnyal, amely kifejezetten kellemetlen élményekkel gyarapítja szakembereink tapasztalatait. Bákonyi kásás, zsíros krémről panaszkodik, amely, miután széthullik a szánkban, menthetetlenül felül a szájpadlásra.

– Pálmazsír porcukorral, minimális kókusztörmelékkel – összegzi tapasztalatát a séf. Második helyezett lesz a külsőre legcsinosabbnak tűnő Szerencsi (4854 Ft/kg), amely csokoládéban most is hozza a közepesen jó minőséget, de töltelékben ezúttal a Choco Garden terméke (2569 Ft) előzi meg, amely bár nem szép fényes, „kicsit olyan, mintha összefogdosták volna”, de a formája és a tölteléke ennek a legjobb.

Hogy jó szájízzel váljunk el, legvégül négy különböző márkájú karamellás szaloncukrot vettünk górcső alá. A Bonbonetti zacskós változatát (2896 Ft/kg) az elegánsabb kiszerelésű Nosztalgia-verzióval (1899 Ft), ugyanezen gyár kimért szaloncukrával (999 Ft/kg) és a Szerencsi Retro feliratú (899 forintos) termékével vetettük össze. A vakteszt egyértelmű eredményt hozott. A mezőnyt határozottan vezeti a Bonbonetti Nosztalgia karamellkrémes változata.

– A tejkaramellának nagyon jó, kicsit égett, kicsit selymes íze szokott lenni. Vagy kicsit nyúlósabb a textúrája, enyhén tapad a szájpadlásra, vagy olyan, mint a lengyel Krówka – magyarázza Bákonyi Lajos Sámson. – A Bonbonetti Nosztalgia az előbbi kategóriába tartozik. A csokiburok roppanós, a töltelék lágy, nyúlós – teszi hozzá.

– A többi harapásélménye keményebb, kásásabb, de az említett tejkaramella-élményt, amelyen sokan szocializálódtak a magyarok közül, egyik sem hozza. A sorból talán még a Szerencsi szaloncukra tűnik ki kissé, amely színre, külső megjelenésre magasabb kakaótartalmat sejtet, ropogós a csokiburok, és a tölteléke is kellemesebb ízhatású, ám mintha más ízjegyeket is felfedeznénk benne – mondja Csíki Sándor, mire kollégája leszögezi: valamiféle diós-rumaromás hatást érezni benne, amely elnyomja a karamell ízét.

A fentieken kívül az áfonyástól az aszalt sárgabarackoson át a robbanócukorkás málnakrémmel töltöttig az ízskála minden árnyalatában találunk még szaloncukrokat a piacon, de ezek gyakran már igen messze esnek az eredeti receptúrától. A tényen, hogy szakembereink – gyártótól függetlenül – nem leltek olyat az általunk felvonultatott szaloncukrok között, amelyet kiemelkedően jónak találtak volna, idővel talán segíthetne, ha legalább részlegesen visszatérnénk a kezdetekhez, amikor még a cukrászdák privilégiuma volt ennek a fára akasztható, jellegzetes csomagolásba rejtett édességnek a gyártása és árusítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.