Hamarosan újabb komoly átrendeződés jöhet a magyar tankönyvpiacon: a magánkiadók tankönyveire még érvényes engedélyek a következő években lejárnak. Onnantól elvileg tényleg csak évfolyamonként két kiadvány között lehet majd választani.
– Hogy ez mit hoz, azt még csak találgatni lehet – állítja Kereszty Péter, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének (Tanosz) elnöke. A szakember úgy véli: az iskolák csak mostanság ébredtek rá, hogy mennyire el voltak kényeztetve a többféle tankönyvvel. – Azért volt sokféle tankönyv, mert sokféle osztály és sokféle gyerek van. A kormány ma úgy akarja biztosítani a városi és a falusi iskolák közötti esélyegyenlőséget, hogy mindenki ugyanazt tanulja ugyanakkor, de ez a legnagyobb pedagógiai tévedés – állítja a szakember.
A kormány 2014. márciusi rendeletében 8,7 milliárd forintot csoportosított át „az állami tankönyvkiadás feltételeinek megteremtésére”, majd az Emberi Erőforrások Minisztériuma az év április 4-én megvásárolta a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadót, illetve az Apáczai Kiadót. Ezzel egy kétéves folyamat zárult le, amelynek eredményeképpen az 1985-ben, tehát a rendszerváltás előtt liberalizált tankönyvpiac ismét állami monopóliummá vált.
A tankönyvpiac mindig is nagyon szigorúan szabályozott piac volt, erős állami kontrollal a kiadványok árára és tartalmára vonatkozóan. Csak azok a kiadványok jelenhettek meg tankönyvként, amelyek felkerültek a hivatalos jegyzékre. Ennek szigorú feltételei voltak: 248 pontból szempontrendszernek kellett megfelelni. 3 szakértő vizsgált egy-egy könyvet, amely egybehangzó támogatásukkal kaphatta meg az engedélyt 5 évre. A tankönyvvé nyilvánítás költségeit a kiadók viselték, ezek könyvenként több százezer forintra rúgtak.
2014 előtt versengő piac működött, szereplői fejlesztették kiadványaikat. Közülük több nemzetközi szakmai díjakat kapott. A magyar tankönyvek régiós összehasonlításban is olcsónak számítottak, 1990–2013 között a tankönyvköltség reálértéken, tanulókra vetítve folyamatosan csökkent. A versenynek árleszorító hatása volt. Ha megjelent a piacon egy olcsóbb, de jobb kiadvány, az arra ösztönözte a korábban monopolhelyzetben lévő könyv kiadóját, hogy csökkentse árait.