Szép új világok

Erre a jövőre senki sem készített fel bennünket. Valahogyan mégis megbirkóztunk vele.

Hász-Fehér Katalin
2017. 04. 20. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európa Tanács 2003-ban felhívást tett közzé fiatalok számára: „Képzeld el, milyen lesz az országod (Európa vagy a világ) húsz év múlva!” Ezt azután teszi a szöveg szerzője, hogy elmagyarázza: a család, a város, a régió, az ország, a baráti kör, a munkatársak és a vallási közösségek egyértelmű, de korlátolt életet biztosítottak az egyén számára, ezért eljött az idő, hogy túllépjünk rajtuk, és egyetemesebb, európaibb szemléletet kövessünk. Azt is elmagyarázza a magyarra fordított kiadvány, hogy számos európai nemzet csak a XIX. század végén (!) jelent meg államként, megalakulásuk után egységesítették a nyelvet, az oktatási rendszert, és kialakították „a nemzeti »kultúra« elemeit, mint például a zászlók, himnuszok és az ehhez hasonló szimbólumok”. Ezután jön a következtetés: „Nemzetek többé-kevésbé véletlenszerűen is felépíthetők, de ugyanúgy meg is szüntethetők és újjá is alakíthatók.” Majd felteszi a kérdést a szerző a fiataloknak: „Mit gondolsz, milyen lesz a nemzetállam húsz év múlva?” S a füzet legvégén már egészen nyíltan vállalja, hogy a következő húsz évet jelöli ki a változás időszakának. A végpont – ha jól számolunk – 2023 lenne, az addig tartó két évtizedet pedig átmeneti korszaknak mondja: „Mit gondolsz, mely alapértékeknek kellene vezérelniük bennünket ebben az átmeneti időszakban?” Lenin elvtárs szavai jutnak eszembe, akinek munkáit ifjúkoromban, a marxista tantárgy virágkorában még illett ismerni: ő úgy fogalmazott anno, a XX. század elején, hogy politikailag az átmenetet, vagyis a proletárdiktatúra idejét élik.

Az Európa Tanács jövőtervéből csaknem másfél évtized lezajlott, már csak 5-6 év maradt, de nem úgy tűnik, mintha közelebb lennénk a végcélhoz. A tervezés azonban folytatódik.
A múlt héten egy rádióbeszélgetésben hangzott el az oktatás megújításának szükségessége, és a kérdezett szakértő úgy fogalmazott, hogy fiataljainkat a következő két évtized globális kihívásaira, technikai változásaira kell felkészíteni. Csakhogy az oktatás eddig is, mindig is a jövő kihívásaira képezte a fiatalokat, olyan jövőre, amely soha nem érkezett el, s amely a fiatalok felnőttkorára valahogyan mindig arrébb tolódott vagy elfelejtődött.

Minden új generáció egy új, használhatatlannak bizonyuló jövőkép temetője lett.

A mi fiatalságunk jut eszembe, a jugoszláv iskolarendszer, amely 1979-ben a 9. és 10. osztály kialakításával bevezette a duális képzést, hogy a munkában szerezzük meg a megfelelő képesítést saját jövőnkhöz. Eljártunk a verseci csokoládégyárba bélyegzőt nyomogatni csokipapírokra, felsöpörtük a hulladékot a futószalagok mellől, megnéztük, hogyan kavarják a kakaómasszát, s amikor látni sem bírtuk már a csokit, átvittek bennünket a szőrmegyárba, sörgyárba, mígnem a verseci hegyen kötöttünk ki, ahol szőlőt szüreteltünk. Két év múlva pályát választottunk, és egyikünkből sem lett csokigyáros vagy sörgyáros.

Az egyetemen is a jövőre készültünk. Megvettük az írógépet, és néztük a tudományos-fantasztikus filmeket: űrutazásról, világvégéről, csillagok háborújáról vagy éppen a húsz év múlva eltűnő kőolajról. A húsz év azóta másfélszer is lejárt, a kőolaj még mindig itt van, sőt most képezik a fiatalokat az autógyártás jövőjére, az űrutazás sehol, és a világvége is egyre halasztódik. Helyette jött a mobil, a számítógép, a világháló, a globalizáció, a család, a nemzet, a baráti közösségek állítólagos vége. Erre a jövőre senki sem készített fel bennünket, valahogyan mégis megbirkóztunk vele, és generációkat indítottunk el iskolákban, egyetemeken a saját jövőjük felé.

Egyvalamit azonban megtanultunk: a jövő az a valami, ami sosem úgy jön el, ahogyan tervezték, mert nem a valószínűség szerint alakul, hanem a jelen vagy múlt bármely – akár esélytelen – pontjából kiindulhat. Ezt írta meg Isaac Asimov is az Alapítvány című regénysorozatában, amelyben az Öszvér, vagyis a nem várt tényező borította fel a gondosan kimért folyamatokat. A jóslatok bizonytalanságát a régi görögök is megtanulták, bár hosszú idő és sok, delphoi jósdába hordott ajándék kellett hozzá. A jósda papnőjét, Püthiát aztán felváltották a római madárjósok és a pogány sámánok, újabban pedig az olyan futurológusok, mint a Szilícium-völgy jövőkutató intézetének vezetője, aki üzletembereknek és államfőknek dolgozik.

És még valami kellene a jövőképek (jóslatok) értelmezéséhez: a múlt ismerete. Oidipusz thébai király története Szophoklésztól már nincs a kötelező olvasmányok listáján, de talán van, aki még emlékszik a történetre. Oidipusz feleségül vette saját anyját, és gyermekeket nemzett vele. Pedig megjósolták neki, hogy így lesz, sőt apjának is megmondták a jósok, hogy a fia fogja megölni. Mindketten menekültek az előre ismert jövő elől, míg össze nem futottak egy keresztúton. A drámának az elmúlt kétezer évben számos olvasata jött létre, de most egyetlen dolgot emelnénk ki: azt a tényt, hogy Oidipusz királyt mennyire megvezetik a körülmények, a környezet, a rokonság, sőt maguk az istenek is. Sorsa és tragédiája nagyrészt abból ered, hogy nem ismeri múltját, ezért nem tudja értelmezni saját megjósolt jövőjét sem. Ha ismerte volna, az talán megvédi – a jóslattól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.