Az Európa Tanács 2003-ban felhívást tett közzé fiatalok számára: „Képzeld el, milyen lesz az országod (Európa vagy a világ) húsz év múlva!” Ezt azután teszi a szöveg szerzője, hogy elmagyarázza: a család, a város, a régió, az ország, a baráti kör, a munkatársak és a vallási közösségek egyértelmű, de korlátolt életet biztosítottak az egyén számára, ezért eljött az idő, hogy túllépjünk rajtuk, és egyetemesebb, európaibb szemléletet kövessünk. Azt is elmagyarázza a magyarra fordított kiadvány, hogy számos európai nemzet csak a XIX. század végén (!) jelent meg államként, megalakulásuk után egységesítették a nyelvet, az oktatási rendszert, és kialakították „a nemzeti »kultúra« elemeit, mint például a zászlók, himnuszok és az ehhez hasonló szimbólumok”. Ezután jön a következtetés: „Nemzetek többé-kevésbé véletlenszerűen is felépíthetők, de ugyanúgy meg is szüntethetők és újjá is alakíthatók.” Majd felteszi a kérdést a szerző a fiataloknak: „Mit gondolsz, milyen lesz a nemzetállam húsz év múlva?” S a füzet legvégén már egészen nyíltan vállalja, hogy a következő húsz évet jelöli ki a változás időszakának. A végpont – ha jól számolunk – 2023 lenne, az addig tartó két évtizedet pedig átmeneti korszaknak mondja: „Mit gondolsz, mely alapértékeknek kellene vezérelniük bennünket ebben az átmeneti időszakban?” Lenin elvtárs szavai jutnak eszembe, akinek munkáit ifjúkoromban, a marxista tantárgy virágkorában még illett ismerni: ő úgy fogalmazott anno, a XX. század elején, hogy politikailag az átmenetet, vagyis a proletárdiktatúra idejét élik.
Az Európa Tanács jövőtervéből csaknem másfél évtized lezajlott, már csak 5-6 év maradt, de nem úgy tűnik, mintha közelebb lennénk a végcélhoz. A tervezés azonban folytatódik.
A múlt héten egy rádióbeszélgetésben hangzott el az oktatás megújításának szükségessége, és a kérdezett szakértő úgy fogalmazott, hogy fiataljainkat a következő két évtized globális kihívásaira, technikai változásaira kell felkészíteni. Csakhogy az oktatás eddig is, mindig is a jövő kihívásaira képezte a fiatalokat, olyan jövőre, amely soha nem érkezett el, s amely a fiatalok felnőttkorára valahogyan mindig arrébb tolódott vagy elfelejtődött.