Úttörők: Pan Am hidroplánokkal az óceánokon át

A ma már mindennapos, földrészek közötti közforgalmi repülésben is úttörő szerepet játszottak a Pan American légitársaság hidroplánjai.

Dr. Varga Sándor
2013. 03. 15. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pan Am légitársaság egész működése során egy ikon volt a közforgalmi repülés történetében. A légiutas-kísérők egyenruhái évtizedeken át divatot diktáltak, a sugárhajtású korszakban a Pan Am Boeing B747 Jumbo Jet fogalommá vált. Mindez a háború előtti kezdetekből nőtte ki magát, amikor a hidroplánrepüléssel a Pan Am megteremtette az óceánok közötti közforgalmú repülést.

Századok találkozása Kínában

www.postcardpost.com

 

 

Egy felszállással öt-hatezer kilométer hatótávolság, minimum 300 kilométer óránkénti sebesség, legalább harminc utas luxuskörülmények közötti szállítása – ezek voltak akkor a minimumkövetelmények.


Ha repült órában nézzük, akkor az utasok egyfolytában majd egy napot repültek, ággyá alakítható fotelek tették versenyképessé a légi utazást a luxus-óceánjárók kényelmével szemben.

A légitársaság a képeken látható három hidroplántípust használta, melyek már megfeleltek a fenti igényeknek.

 

Juan Trippe vezérigazgató az üzlet felépítése során máig ható ikonikus marketingelveket rendszeresített. A hidroplánokat a 19. század gyorsjáratú vitorlás hajói nyomán clippereknek nevezték el, az egyes gépeket pedig az országokról vagy városokról.

Trippe a clipperek személyzetének hajózási fazont adott. A bőrzsdekis, sálas, bőrsapkás pilóta kinézetet elegáns és a tengerésztisztekre emlékeztető ruházat váltotta fel. Átvették a tengerészeti rangokat is, ekkor alakult ki a kapitány, első tiszt, rádiós, mérnök rang a repülésben, de a repülőgépnek is jutott fedélzet, utaskabin és egyéb hajózási elnevezés. Sőt a gépek megvilágítása is az ottani mintát követte.

A repülőgépek indulása, érkezése az óceánjáró hajókhoz hasonlóan felért egy népünnepéllyel. Az utazás közben a repülőgép belső tere a folyamatos luxus szolgáltatások színtereként hol étterem, hol szalon, hol hálóhelyiség volt, egyenruhás személyzettel. A kapitány menet közben kijött a pilótafülkéből, elbeszélgetett az utasokkal.

A társaság főként Amerikában olyan hidroplánkikötőket épített, ahol a gépek egy rámpán kijöttek a vízből, az utasok száraz lábbal szállhattak fel a repülőgép fedélzetére – hogy egy újabb honosított tengerészeti kifejezéssel éljek.

 

Az első clipper 1935-ben indult el Kína felé, majd a térség további államaiba. Aztán következett Dél-Amerika, majd Ausztrália és Európa is. Közben létrejöttek az erősebb Sikorsky hidroplánok és 1938-ra a Boeing 314 gép lett a csúcsmodell.

Juan Trippe vezérigazgatónak még a korábbi postaszolgálati időszakban sikerült kijárnia a külföldi útvonal-monopóliumokat, amiket a nemzetközi utasszálitás során is megtartott. Nem véletlenül lett a társaság logója a földgömb és a neve Pan Am.

 

Aztán jött a második világháború, amikor az óceánok hadszíntérré, a clipperek pedig csapatszállítóvá vagy repülő kórházzá alakultak át. A háborút követően aztán a repülő erődökön alapuló utasszállító-fejlesztések és a jetkorszak kiszorította a hidroplánokat a földrészek közötti repülésből.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon is, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen, olvassanak bele!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.