Hidroplánok a Dunán

Idén lesz kilencven éve, hogy megnyitották Budapest első hidroplánkikötőjét a Dunán, egy pontonon, a Ferencz József, ma Szabadság híd déli oldalán.

Dr. Varga Sándor
2013. 04. 12. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Aeroexpress nevű, részben magyar hidroplán-légitársaság hidroplánkikötője 1923 tavaszán nyílt meg, hangulatáról idézzük az Est délutáni napilap tudósítását: „A Dunának pár napja új szenzációja van. Ezüst madarak repülnek felette. A Ferencz József híd és a Műegyetem előtti Duna-part feketéllik a kíváncsiaktól.”

Szolgálatban a Junkers F–13 alumínium hullámlemezekkel borított, a világ első teljesen fémépítésű, modern repülőgépe volt, szárazföldön kerekes futóművekkel, vízen úszótalpakkal üzemeltették. A légitársaság hat ilyen repülőgéppel rendelkezett, négyet ebből a Junkers repülőgépgyár apportált, kettőt pedig a magyar állam vett hozzá.

Zárt kabinjában négy felnőtt fért el kényelmesen. A korszak luxusdizájnját jól mutatja, hogy a kabin előtt a pilótafülke nyitott volt, mint kezdetben a sofőrülések az országúti limuzinokban. Rövid repülésekre az egyik pilóta helyére néha beengedtek utasokat is. Külön érdekességként: a jegyárusítást a közeli Gellért szálló recepcióján végezték, az alsó rakparton a hídnál ma márványtábla emlékeztet a kikötő helyére.

Minden délután – vasárnap egész nap – indultak a sétarepülőgépek, hogy a közönség hozzászokjon az addig ismeretlen légi utazáshoz. A Duna feletti sétarepülések 15-20 percesek voltak a Gellért szálló – Szabadság-hegy - Rózsadomb – Rákos – Soroksár – Gellért szálló útvonalon.

Az állami támogatás feltételeként a viteldíjak nem lehettek magasabbak, mint a vasúti expresszvonat első osztályára szóló jegyár kétszerese, a repülőgépek személyzete csak magyar állampolgár lehetett.

Egy sétarepülőjegy nem volt drága, ötezer koronába került, akkor négy kiló jó szalonnát lehetett ennyi pénzért kapni. A jegyen a cég az esetleges balesetekből eredő károkat teljesen kizárta.

Az első baleset viszonylag gyorsan bekövetkezett. 1923. május első vasárnapján egy gép a Csepel-sziget felett egy forduló közben sebességét elvesztve a földnek ütközött. Mandl Samu régiségkereskedő, aki feleségével, menyével és Hugó nevű fiával repült, meghalt.

A balesetet az úri közönség gyorsan feledte, sőt a sétarepülések mellett sikk lett az év nyarán a Junkersekkel a Balatonra légi taxizni. Erről majd később írunk részletesen.

A társaság kiterjesztette a repüléseket a Duna vonalára egészen Bécsig, majd később Münchenig, s repültek alkalmilag Szentendrére, Esztergomba és rendelésre bárhova. A bécsi járat reggel indult és este jött vissza, üzletemberek, kormánytisztviselők és az új divat iránt érdeklődő úriasszonyok gyorsan a császárvárosba repülhettek vele.

A későbbi hídépítések és a repülési szabályok miatt ma már Budapest hidroplánkikötőjét két híddal lejjebb, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél, a Nemzeti Színház előtt lehetne újranyitni egy pontonon. A hidroplánok átúszhatnának a híd alatt, és a Csepel előtti Duna-szakaszon levő pályán szállhatnának fel és le.

További részletek a nemrég megjelent hosszabb írásomban, Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen. Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.