Az unoka újította fel a nagypapa hidroplánját

Nagypapa tervezte eredetileg azt a hidroplánt, amit az unokája hatvan évvel később, az ezredfordulón teljesen felújított.

Dr. Varga Sándor
2013. 07. 05. 7:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Híres német repülőgép-tervező és -gyártó család a Dornier, nevüket közel száz év óta sok hidroplántípus is viseli. A húszas évek végén Claudius Dornier, a nagypapa tervezte és építette a világ akkori legnagyobb hidroplánját, a Dornier Do-X-et.

Az óriás luxushidroplán a világon először repülte át utasokkal az óceánt Európából Dél-Amerika felé, majd Észak-Amerikán át visszafelé.

A nagypapa másik híres gépe a Dornier Do-24 volt, amely képes volt a tengeren hatalmas hullámokkal is megbirkózni le- és felszállás közben.

A kilencvenes évek elején a férfi unoka, Iren – az Ireneus angol rövid változata – Dornier egy korábban viszonylag jó állapotban megtalált Do-24 eredeti hidroplántörzsről és -szárnyakról döntötte el, hogy azt repülőképes állapotba hozza.

Iren akkor már – egy rövidebb profi divatfotós és divattervezői kitérő után – visszatért a családi hagyományokhoz. A kilencvenes évek közepén a Fülöp-szigeteken alapított egy kisebb légitársaságot.

Először a Magyarországon is ismert ukrán L-410 típusú húszszemélyes, turbóhajtóműves gépekkel fuvarozta a turistákat a szigetek közötti üdülőparadicsomokba. (Ma már az L-410 helyett Dornier Do-328 típusú családi gépek adják a szigetek között a légihidat.)

Közben Manila mellett, Clarkban javítóbázist is vásárolt, így megvolt a szakmai háttér a hidroplán felújítására. A német állam pedig nagyvonalúan 10 millió márkával támogatta a felújítást, amit az ezredfordulóra elvégeztek.

A kétéltű repülőgép szárnyfesztávolsága 27 méter, középen egymás mellett helyezkedik el a három teljesen új turbólégcsavaros hajtómű, alul a jellegzetes Dornier-féle megoldással, a vizen a stabilitást biztosíó vízi szárnyakkal.

A hidroplán egy felszállással óránként majdnem 300 kilométer utazósebességgel közel 3000 kilométerre képes elrepülni. Luxusfotelekkel 15 személyes, legjobb hely benne a farok előtt a tetővilágításos buborékablak alatti két szék.

Két év alatt lerepülték a világ körüli utat, azóta az általam készített képeken látható hidroplán az európai hidroplán repülőnapok egyik állandó főszereplője. Legközelebb jövő héten pár száz kilométerre, Ausztriában, a Scalaria Air Challenge-en Iren Dornier kapitánnyal a pilótaülésben tart bemutató repüléseket más hidroplánok társaságában.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.