Híres német repülőgép-tervező és -gyártó család a Dornier, nevüket közel száz év óta sok hidroplántípus is viseli. A húszas évek végén Claudius Dornier, a nagypapa tervezte és építette a világ akkori legnagyobb hidroplánját, a Dornier Do-X-et.
Az óriás luxushidroplán a világon először repülte át utasokkal az óceánt Európából Dél-Amerika felé, majd Észak-Amerikán át visszafelé.
A nagypapa másik híres gépe a Dornier Do-24 volt, amely képes volt a tengeren hatalmas hullámokkal is megbirkózni le- és felszállás közben.
A kilencvenes évek elején a férfi unoka, Iren – az Ireneus angol rövid változata – Dornier egy korábban viszonylag jó állapotban megtalált Do-24 eredeti hidroplántörzsről és -szárnyakról döntötte el, hogy azt repülőképes állapotba hozza.
Iren akkor már – egy rövidebb profi divatfotós és divattervezői kitérő után – visszatért a családi hagyományokhoz. A kilencvenes évek közepén a Fülöp-szigeteken alapított egy kisebb légitársaságot.
Először a Magyarországon is ismert ukrán L-410 típusú húszszemélyes, turbóhajtóműves gépekkel fuvarozta a turistákat a szigetek közötti üdülőparadicsomokba. (Ma már az L-410 helyett Dornier Do-328 típusú családi gépek adják a szigetek között a légihidat.)
Közben Manila mellett, Clarkban javítóbázist is vásárolt, így megvolt a szakmai háttér a hidroplán felújítására. A német állam pedig nagyvonalúan 10 millió márkával támogatta a felújítást, amit az ezredfordulóra elvégeztek.
A kétéltű repülőgép szárnyfesztávolsága 27 méter, középen egymás mellett helyezkedik el a három teljesen új turbólégcsavaros hajtómű, alul a jellegzetes Dornier-féle megoldással, a vizen a stabilitást biztosíó vízi szárnyakkal.
A hidroplán egy felszállással óránként majdnem 300 kilométer utazósebességgel közel 3000 kilométerre képes elrepülni. Luxusfotelekkel 15 személyes, legjobb hely benne a farok előtt a tetővilágításos buborékablak alatti két szék.
Két év alatt lerepülték a világ körüli utat, azóta az általam készített képeken látható hidroplán az európai hidroplán repülőnapok egyik állandó főszereplője. Legközelebb jövő héten pár száz kilométerre, Ausztriában, a Scalaria Air Challenge-en Iren Dornier kapitánnyal a pilótaülésben tart bemutató repüléseket más hidroplánok társaságában.
Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!