Como a hidroplánok európai szentélye

Hogyan nézett ki az első hidroplánverseny? Egy évszázaddal ezelőtt indult az első megmérettetés.

Dr. Varga Sándor
2013. 11. 01. 7:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy stadion oldalában áll a hangár, előtte közút, majd kis szabad terület után a rámpa. Ha nem kétéltű a hidroplán, akkor a rámpán egy nagy guruló lapáthoz hasonló szerkezeten engedi be, húzza ki a vízből a kis traktor a gépet.

Kétoldalt pedig a mólók, ahol kiköthetnek a hidroplánok. 1913 októberében egy sátorral kezdték ezen a helyen, a kor szokásának megfelelően elsőként repülőversenyt szerveztek. Azóta egyetlen helyként Európában folyamatosan repülnek a hidroplánok a tavon.

 

 

A nagydíjon a 15 versenyző négy számban mérte össze tudását, számonként két-két futamban. A pilóták között néhányan már szinte földi istenek voltak, komoly repülési rekordokkal a hátuk mögött.


Egy 16 kilométeres pályán rendezték az első napon a gyorsasági szakaszt, amit másnap-harmadnap egy 230 kilométeres körverseny követett.


A gyorsasági versenyt Roland Garros nyerte 120 kilométeres átlaggal úgy, hogy életében először szállt fel vízről. A körversenyt pedig Hirth, egy német pilóta nyerte, aki a köd elől tíz méter alacsonyra menekült, olyan volt, mint egy légi autózás, mondta a célban.


Sokan mentek a ködfoltok fölé, volt, aki eltévedt, vagy leszállt egy hajó mellé, megkérdezni, merre van az arra. A pilóták térképpel és iránytűvel navigáltak, az olaszok előnyösebb helyzetben voltak, hiszen ők már repültek errefelé.


Végül felszállási úthosszban és magasságelérésben mérték össze tudásukat. Hatalmas különbségek voltak a teljesítményekben. Míg Fischer 18 méter hosszon felszállt, az ötödiknek már 175 méter kellett ehhez. Míg Roland Garros 2100 méteren eltűnt az égben, addig a magassági versenyben második pilóta már csak 1200 méterre kapaszkodott fel.

 

A nagydíjat már akkor is hozzáillő nagy felhajtással rendezték meg. Színésznők pózoltak a pilóták oldalán, volt, aki – mint a képen is – szenzációként elvitette magát egy utaskörre. Ennek akkori veszélyére jó példa, hogy Torino grófját nem engedte fel a családja a levegőbe, pedig onnan nagyon szerette volna látni a birtokát.


A versenyt kisebb balesetek kisérték, ahol kiderült a hidroplánok előnye, hiszen velük motorhiba esetén könnyű volt a vízre leszállni. Garrosnak például a körverseny egyik napján leégett a motorja, kényszerleszállt, de a vizen cigarettára gyújtva várta a riporterek hadát.


A verseny maga európai szenzáció volt, a riporterek minden eseménynél tudósítottak, a klub által közzétett szép fotókat is ennek köszönhetjük.


A politikusok is kiaknázták az esemény médiaerejét. Como város polgármestere például motorcsónakon, a vizen lévő célszalagnál köszöntötte a körverseny futamgyőztes pilótáját.


Esténként pedig a parti kastélyokban bálokat rendeztek a pilóták tiszteletére, miközben a parti sátrakban a szerelők felkészítették másnapra a hidroplánokat a versenyre.

 

A versenyek, repülések a háború után is folytatódtak, repesztettek itt hidroplán gyorsasági versenyen közel ötszázzal is. Majd 1930-ban megalakult a repülőklub, amely immár 83 éve folyamatosan működik.


Pár éve voltam a verseny egykori szinhelyén, a hely szelleme megőrizte az első verseny különös báját, erről részletesen majd később.


Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom   Repülőfesztivál egy osztrák tavon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.