Futárgép volt, hidroplán lett

Kanadából mutatunk be egy katonai gépből átépített hidroplánt, szokatlan dupla hátsó vezérsíkkal.

Dr. Varga Sándor
2013. 11. 22. 8:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar kapitány barátom mesélte, hogy egy kanadai továbbképzésen az újságosnál többször találkozott egy indiánnal, aki csak leugrott hidroplánjával a városba. Ez jutott eszembe, amikor a múlt héten szintén Kanadából, Fredericktől kaptam egy levelet, hogy jól működik a francia futárgép roncsából épített hidroplánja, de eladná.

 

A kiinduló gépet az ötvenes évek elején tervezték, katonaifutár- és megfigyelőfeladatokat látott el, de olcsó fenntarthatósága és igénytelensége miatt civilek is szívesen vásároltak belőle egy-egy példányt.

Frédi a futárgépet hazavitte a kertjébe, majd a sárkányszerkezet felújításával kezdte, aztán jött a motor és többi egység.

Kanadában nem gond úszótalpat beszerezni, láttam én is néhány hidroplántelepen, kikötőben ilyeneket a fűben kallódni. Annyi a víz, hogy magáncélra nem érdemes a kétéltű, vagyis kereket is tartalmazó úszótalp beépítése.

Frédi a pilótafülkében is meghagyta a régi műszereket, a botkormányokat. Amúgy a legnépszerűbb hidroplánnal, a DHC–2 Beaverrel versenyképes egyedi gépet hozott létre.

Hat személyt kényelmesen elvihet vele 250 km/h sebességgel.

Mikor Kanada brit részén, Vancouver körül jártam, a szigetek partján a kisebb birtokok előtt parkoltak a kisteherautóként is használható hidroplánok. Szomszédolni, vadászni, halászni, kirándulni repülnek vele.

A nagyvárosba bejárni már bonyolultabb ügy. Kanadában a nagyvárosi hidroplánkikötőket vízirepüléssel foglalkozó légitársaságok üzemeltetik, nem nagyon engednek be civil gépet.

Vancouver kikötőjében a vitorlások között láttam egy csöppnyi mólót, amely csak egy kisgép fogadására volt alkalmas. Mikor egy magángép már kikötött, egy úszott a móló felé.

Ott ebből nem csinálnak ügyet, ha jön egy másik gép, és az asszony még az áruházban a ruhákban gyönyörködik, akkor a parkoló gép elmegy egy-két körre, és átadja a helyét a másiknak.

A másik hidroplánnal a nagypapakorú pilóta a nagy bőrönddel érkező családtagjaiért ugrott le valamelyik szigetről, hamar bepakoltak, aztán visszaadták a helyet az addig békésen úszkáló előző hidroplánnak.

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Utasszállító repülőgépek pilóták nélkül? címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.