Magyar kapitány barátom mesélte, hogy egy kanadai továbbképzésen az újságosnál többször találkozott egy indiánnal, aki csak leugrott hidroplánjával a városba. Ez jutott eszembe, amikor a múlt héten szintén Kanadából, Fredericktől kaptam egy levelet, hogy jól működik a francia futárgép roncsából épített hidroplánja, de eladná.
A kiinduló gépet az ötvenes évek elején tervezték, katonaifutár- és megfigyelőfeladatokat látott el, de olcsó fenntarthatósága és igénytelensége miatt civilek is szívesen vásároltak belőle egy-egy példányt.
Frédi a futárgépet hazavitte a kertjébe, majd a sárkányszerkezet felújításával kezdte, aztán jött a motor és többi egység.
Kanadában nem gond úszótalpat beszerezni, láttam én is néhány hidroplántelepen, kikötőben ilyeneket a fűben kallódni. Annyi a víz, hogy magáncélra nem érdemes a kétéltű, vagyis kereket is tartalmazó úszótalp beépítése.
Frédi a pilótafülkében is meghagyta a régi műszereket, a botkormányokat. Amúgy a legnépszerűbb hidroplánnal, a DHC–2 Beaverrel versenyképes egyedi gépet hozott létre.
Hat személyt kényelmesen elvihet vele
Mikor Kanada brit részén, Vancouver körül jártam, a szigetek partján a kisebb birtokok előtt parkoltak a kisteherautóként is használható hidroplánok. Szomszédolni, vadászni, halászni, kirándulni repülnek vele.
A nagyvárosba bejárni már bonyolultabb ügy. Kanadában a nagyvárosi hidroplánkikötőket vízirepüléssel foglalkozó légitársaságok üzemeltetik, nem nagyon engednek be civil gépet.
Vancouver kikötőjében a vitorlások között láttam egy csöppnyi mólót, amely csak egy kisgép fogadására volt alkalmas. Mikor egy magángép már kikötött, egy úszott a móló felé.
Ott ebből nem csinálnak ügyet, ha jön egy másik gép, és az asszony még az áruházban a ruhákban gyönyörködik, akkor a parkoló gép elmegy egy-két körre, és átadja a helyét a másiknak.
A másik hidroplánnal a nagypapakorú pilóta a nagy bőrönddel érkező családtagjaiért ugrott le valamelyik szigetről, hamar bepakoltak, aztán visszaadták a helyet az addig békésen úszkáló előző hidroplánnak.
Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Utasszállító repülőgépek pilóták nélkül? címmel, olvassanak bele abba is!