Félbevágott autó és hidroplán

A vitorlás hajókat általában daruval emelik ki a szárazföldre, a csak úszótalpas hidroplánok partra vontatására elmés szerkezet Kanadában a félbevágott autó.

Dr. Varga Sándor
2013. 06. 14. 6:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve Kanadában a British Columbia-i Sidneyben jártam hidroplánnézőben. A nemzetközi repülőtér vízi terminálja mellett a parton találtam egy szárazföldi parkolót, ott, a csak úszótalpas hidroplánok között láttam először félbevágott autót.

 

A hidroplánok lehetnek egy- és kétéltűek, sőt már írtam hároméltű – vízen, szárazföldön és havon – is saját erőből üzemelő repülőgépről. Az egyéltű csak a vízen közlekedik, mint például a vitorlás.

Viszont biztonságosabb a repülőgépet üzemen kívül a szárazföldön tartani. Oda viszont erőből nem tud eljutni, ha csak úszótalppal rendelkezik.

A gépet általában rámpán húzzák ki a vízből. Az olaszországi Comóban korábban olyan szerkezetet láttam, melyet egy kis traktor enged be a vízbe. A hidroplán úszótalpai alá csúsztatják, majd rögzítik rajta a repülőgépet, és a traktor a szerkezet kerekein kihúzza a géppel együtt, és beállítja a parkolóhelyre.

Kanadában e célra inkább a vezetőfülkénél félbevágtak egy elsőkerék-hajtású autót, és az elejéhez hegesztették a fenti szerkezetet. Első látásra mókás volt, hogy a félbevágott autó nem esik orra.

Ma már bánom, hogy nem fényképeztem le a félbevágott autót alaposabban, mert a világ másik oldalán zavart, hogy a nyitott kapun belül, a telepen nem találtam embert.

 

Az egyéltű úszótalpas hidroplán a szárazföldi parkolóhelyéről mindig ezekkel a szerkezetekkel kerül a vízbe. Ha szárazföldön is üzemelni kell, akkor a kétéltű hidroplánok úszótalpaiba behúzható futóműveket, kerekeket építenek, s a gép szárazföldön és vízen is saját erőből mozgásképes.

De az emberi elme kreativitása határtalan. Soha nem gondoltam volna, hogy az egyéltű hidroplán szárazföldi kifutópályáról is felszállhat. A videón a mutatvány veszélyességét jelzi, hogy a kocsival felgyorsított úszótalpas repülőgépet két tűzoltóautó is követi.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.