A német Friedrichshafen az európai hidroplángyártás egyik bölcsője. Egy világhírű hidroplántervező dinasztia, a Dornier család minden nemzedéke a Bodeni-tavon tartotta különböző modelljeinek berepülését. Már írtam a Dornier X óriásgépről, s hetven évvel ezelőtt a képen levő Do–24 is itt mutatkozott be először.
Amit régóta hiányolok, hogy a városban évente tartott fenti kiállításon mindig szerepelnek hidroplánok, de a kikötőben még soha nem szerveztek a kiállításon részt vevő hidroplánok közreműködésével repülőbemutatót. Annak ellenére, hogy a kerekes gépek egy része és a léghajók megmutatják magukat a levegőben is.
Brazil, spanyol és cseh kétszemélyes kétéltűek rendszeres vendégei a kiállításnak. Kompozitból készült úgynevezett sport light aircraft hidroplánok – kevesebb órával lehet rájuk már Európában is pilótaengedélyt szerezni. A csónaktest divatosabb, mint az úszótalp.
A Seamax az oldalsó felirat szerint egy olasz hotel szolgálatában áll, vendégeit a szálloda előtti öbölből viheti ki akár a közeli reptérre is. A hidroplán több mint tízéves bevált konstrukció, közel kétszáz kilométeres óránkénti utazósebességgel, mindössze 150 ezer dollárért megvehető.
Ma már ebben a műfajban kötelező elem az összecsukható szárny, hogy a jármű beférjen egy garázsba. Feltehető utánfutóra is, és mint egy motorcsónakot, kivontatható a vízhez. Már Európa sok országában rövid úton felszállhatnak vele.
A Galicia Aviónica spanyol kompozitrepülőgép-gyár kicsit felturbózta a Freedom nevű régebbi S100 modelljét. A Ganett S100 szárnya rövidebb, de 500 kilométerrel nagyobb a hatótávolság, ez egy tankolással már 1500 kilométer légi utat jelenthet. Hét óra a levegőben, és nincs kétszáz méter a le- és felszállási úthossz. Saját birtokon akár kisebb tavon is üzemeltethető. A Freedom sokoldalúságát nézzük meg videón is.
Tavaly is kiállított egy úszótalpas modellt a Hradec Královéban működő cseh könnyűrepülőgép-gyár: a TL3000 Siriust.
A Pipistrel szlovén repülőgépgyár fogalom a világban, úgy látszik, a hírnév maga után húz az országban más repülőgép-vállalkozást is.
A szintén szlovén Alteng Aircraft a ministandra csak látványtervvel érkezett. Háromszemélyes hidroplánt konstruáltak elöl kacsaszárnnyal, lehet, hogy Burt Rutan ihlette őket.
Egy olasz autogiró is bemutatkozott. Itt kisebb jelentősége van az úszótalpas felszereltségnek, hiszen a különleges repülőgép technikailag akár egy rövidebb utcáról is felszállhat.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal szervezésében négy év után ismét magyar standon mutatták be a honi repülőgépipar termékeit. Két- és négyszemélyes sportrepülőgép, pilóta nélküli gép – azaz drón – és helikopter mellett az Avana gyár két hidroplánt állított ki. Róluk a jövő héten olvashatnak.
Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen, olvassanak bele abba is!