Magyar hidroplán sikere a Bodeni-tó partján

Múlt héten rendezték a Bodeni-tó partján, Friedrichshafen városában az Aerót, Európa legnagyobb kisgépes repülőgép-kiállítását. A hidroplánok is bemutatkoztak.

Dr. Varga Sándor
2013. 05. 03. 6:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német Friedrichshafen az európai hidroplángyártás egyik bölcsője. Egy világhírű hidroplántervező dinasztia, a Dornier család minden nemzedéke a Bodeni-tavon tartotta különböző modelljeinek berepülését. Már írtam a Dornier X óriásgépről, s hetven évvel ezelőtt a képen levő Do–24 is itt mutatkozott be először.

Amit régóta hiányolok, hogy a városban évente tartott fenti kiállításon mindig szerepelnek hidroplánok, de a kikötőben még soha nem szerveztek a kiállításon részt vevő hidroplánok közreműködésével repülőbemutatót. Annak ellenére, hogy a kerekes gépek egy része és a léghajók megmutatják magukat a levegőben is.

Brazil, spanyol és cseh kétszemélyes kétéltűek rendszeres vendégei a kiállításnak. Kompozitból készült úgynevezett sport light aircraft hidroplánok – kevesebb órával lehet rájuk már Európában is pilótaengedélyt szerezni. A csónaktest divatosabb, mint az úszótalp.

A Seamax az oldalsó felirat szerint egy olasz hotel szolgálatában áll, vendégeit a szálloda előtti öbölből viheti ki akár a közeli reptérre is. A hidroplán több mint tízéves bevált konstrukció, közel kétszáz kilométeres óránkénti utazósebességgel, mindössze 150 ezer dollárért megvehető.

Ma már ebben a műfajban kötelező elem az összecsukható szárny, hogy a jármű beférjen egy garázsba. Feltehető utánfutóra is, és mint egy motorcsónakot, kivontatható a vízhez. Már Európa sok országában rövid úton felszállhatnak vele.

A Galicia Aviónica spanyol kompozitrepülőgép-gyár kicsit felturbózta a Freedom nevű régebbi S100 modelljét. A Ganett S100 szárnya rövidebb, de 500 kilométerrel nagyobb a hatótávolság, ez egy tankolással már 1500 kilométer légi utat jelenthet. Hét óra a levegőben, és nincs kétszáz méter a le- és felszállási úthossz. Saját birtokon akár kisebb tavon is üzemeltethető. A Freedom sokoldalúságát nézzük meg videón is.

Tavaly is kiállított egy úszótalpas modellt a Hradec Královéban működő cseh könnyűrepülőgép-gyár: a TL3000 Siriust.

A Pipistrel szlovén repülőgépgyár fogalom a világban, úgy látszik, a hírnév maga után húz az országban más repülőgép-vállalkozást is.

A szintén szlovén Alteng Aircraft a ministandra csak látványtervvel érkezett. Háromszemélyes hidroplánt konstruáltak elöl kacsaszárnnyal, lehet, hogy Burt Rutan ihlette őket.

 

Egy olasz autogiró is bemutatkozott. Itt kisebb jelentősége van az úszótalpas felszereltségnek, hiszen a különleges repülőgép technikailag akár egy rövidebb utcáról is felszállhat.

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal szervezésében négy év után ismét magyar standon mutatták be a honi repülőgépipar termékeit. Két- és négyszemélyes sportrepülőgép, pilóta nélküli gép – azaz drón – és helikopter mellett az Avana gyár két hidroplánt állított ki. Róluk a jövő héten olvashatnak.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen, olvassanak bele abba is!


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.