Az első Boeing egy faszerkezetű hidroplán volt

A ma fogalomnak számító Boeing a harmincas években óriás hidroplánjával lépett be a világnagyságok közé.

Dr. Varga Sándor
2013. 12. 13. 7:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Boeing-konszern ma nemcsak utasszállító repülőgépeiről híres, sok egyéb márka beolvadásával gyárt még katonai szállítógépet, vadászgépet, helikoptert, drónt, rakétát, űreszközöket, hogy csak a fontosabb termékeket említsük. Óriás lett a mögötte levő majd száz év alatt. Első saját gépe, a B1 modell fából épített hidroplán volt.

 

Boeing egy Amerikában milliomossá lett német bevándorló család gyermekeként a Yale-en végzett, majd Seattle-ben átvette a családi fa- és bányaipari üzletet. A tízes évek elejétől közös klubba járt a szintén német gyökerű Conrad Westervelt mérnökkel, tengerésztiszttel, akit a tengeralattjáró-gyár felügyeletére helyeztek oda.

A két agglegény odavolt a század új találmányáért, a repülésért, egy Curtiss hidroplánon tanultak meg repülőgépet vezetni. Sok pilótához hasonlóan úgy gondolták, hogy a piacon kínált repülőgépeknél jobbat tudnak építeni. Akkor többnyire így indultak a később híressé vált repülőgépmárkák.

 

Ideális párost alkottak. A faipari nagyvállalkozó Boeing adta az üzleti hátteret akkor, amikor a gépeket többnyire fából és vászonból készítették. Westervelt pedig a híres Massachusetts Institute of Technologyn végzett mérnökként. B&W néven céget alapítottak, 1916-ban már repültek a képen látható Bluebill nevű hidroplánnal. A névből is látszik, hogy az üzletben nagyobb súlya volt Boeingnak.

Az év végén Conrad Westerveltet visszahelyezték Washingtonba, s az ötezer kilométer távolság lehetetlenné tette az együttműködést. Boeing nevére vette a céget, akkor még hittek a nagyvállalkozók a halhatatlanságban.

Egy kínai repülőmérnök alkalmazásával tökéletesítették a hidroplánt, új léghűtéses motorra cserélték a korábbit. Létrejött a Boeing Model C nevű kétüléses kiképző repülőgép. Egy haditengerészeti beszerzési pályázat meghozta az üzleti sikert is, 51 darabot rendeltek belőle.

 

Az európai háború végén már gondolni kellett a jövőre. A világégés után Boeing elsőként Amerikában légiposta-szállítási jogot szerzett, a hidroplán civil változata Seattle és Vancouver között vitte a leveleket.  A háromszáz kilométeres légi utat néha Boeing maga is repülte.

Bill Boeing személyes veszte lett, hogy az üzlet hatékonysága miatt a légitársaságot egy cégben kezelte a repülőgépgyárral, a harmincas évekre már elég sikeresen. 1934-ben a trösztellenes törvény alapján a szövetségi kormány gyártási és légitársasági üzletágak mentén feldaraboltatta a céget.

Boeing lemondott a cég elnökségéről, eladta részvényeit, visszavonult, és saját örömére lovakat tenyésztett.

A feldarabolást követően a repülőgépgyár maradt a nagy Boeing, a Bill által elindított katonai és utasszállító modellek pedig a harmincas évek második felére beértek. Kiemelkedik közülük a 314-es típusú transzkontinentális utasszállító hidroplán, amely a Pan Am színeiben hódította meg a világot.

Boeing első gépéről többet olvashat a Vízirepülés.hu oldalunkon. A Clipperökről pedig részletesebben irtunk a Repülni JÓ Füzetek Az utasrepültetés nagy pillanatai című számában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.