A sportrepülőgépgyárat Kaliforniában Kirk Hawkins kapitány egy vezető dizájnerrel közel tíz éve alapította. A kapitány teljes előéletét belevitte a könnyű kétéltű sportrepülőgép koncepcióba. Repült F-16-os vadászgépen az amerikai légierőnél és Boeing B767-es utasszállítót is vezetett. Több száz óra kanadai bozótrepülés, könnyű gépek építése, bázis ejtőernyős ugrások vannak a háta mögött. De képzett repülőmérnök, motocross-rajongó, búvár, szóval az extrémsportvilág fenegyereke is volt.
Amerikában 2004-ben alkották meg a Light Sport Aircraft repülőgép-kategóriát, ami a könnyű szénszálas kompozit anyagok sportrepülésbe való csalogatását is megnyitotta. Zárójelben, a Boeing B787 kétszáz személyes álomgépe is tiszta kompozit. Az új kategória másrészt megteremtette a sportpilóta-igazolványt, amivel a pilóta éjszaka és rossz időben nem repülhet, viszont könnyebb azt megszerezni.
Az Icon Repülőgépgyárat a Szilícium-völgyben, a korlátlan lehetőségek légkörében a ma divatos startup módszerrel alapították. Két év múlva már levegőbe emelkedett az Icon A5 első példánya. Egy hatvanmillió dolláros sikeres részvénykibocsátás után viszont csak 2013 decemberében indult el a nullszéria gyártása. A képen látható a gép a törzse, nem tűnik túl bonyolultnak, így jogosan vetődik fel a kérdés: vajon mi tartott akkor hat évig?
A kapitány és az alapító társa nem véletlenül jártak üzleti iskolába, pazar marketinget dobtak össze. Kirby Chambliss Red Bull Air Race-világbajnok, John Travolta világsztár színész és pilóta, Eric Schmidt Google-vezérigazgató mind ott bábáskodott az új hidroplán körül.
De az alapítók mellett ma már igazgatóságukban – levezetésként – volt Boeing-elnök, volt Lotus sportautó-dizájner is megtalálható. Legjobb reklámként pedig – nyilván a kapcsolati háló okán – bekerültek a Microsoft új repülős szimulátor játékába, a hidroplán szekciót ők vezetik.
Egy tanuló sportpilóta viszonylag keveset repül a vizsgáig, ezért nagyon fontos, hogy valami plusz műszer védje az átesés ellen, ami eddig csak nagy gépeken volt szokásban. A kapitány több éves fejlesztéssel áthozta a vadászgépből az egy mutatóba sűrített átesésjelző műszert az Icon A5 pilótafülkéjébe (az alsó képen látható).
A sportgép befér egy garázsba, egy gombnyomással nyitja-csukja a szárnyait, utánfutón szállítható. A mozgó szárnyak illesztése sem volt egyszerű a hajtómű és a mentőernyő elhelyezése miatt. Utóbbi végső megoldásként az egész gépet lehozza, ami igényesebb kisgépeknél ma már általános.
Nyárra ígérik az első vásárolható darabot, de tudni kell, hogy több százan fizették be már be a foglalót. A videó alapján kicsit irigykedhetünk azokra, akik ilyen hidroplánnal sportolnak vagy utazhatnak a jövőben. A botkormánynál piros ingben maga Kirk Hawkins kapitány ül.
Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Utasszállító repülőgépek pilóták nélkül? címmel, olvassanak bele abba is!