Hidroplánnal is keresték a maláj Boeing roncsait

Szomorú apropója ez egy vietnami hidroplános kutatószázad bemutatásának.

Dr. Varga Sándor
2014. 03. 14. 8:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülés történetében elég ritka, hogy egy óriásgép minden nyom nélkül eltűnik a semmiben. A malajziai légitársaság két hajtóműves Boeing B777-es óriásgépe helyi idő szerint múlt szombaton éjjel tűnt el 11 kilométer utazási magasságon a radarról, miközben több száz utassal Kuala Lumpurból Pekingbe tartott. Logikus volt, hogy kezdetben az utolsó jeladás körzetében, a vietnami partoknál fésülték át roncsokat keresve a tengert.

Vietnam az első volt szocialista ország, amely az egykori szovjet gyártmányú helikoptereit – a haditengerészeti repülésen belül – nyugati eszközökre cserélte. Érdekes páros jött létre, mivel a helikopterek mellett a hidroplánok is szerepet kaptak.

A hidroplán vonalon továbbmenve pár éve Kanadával szerződtek hat darab többcélú hidroplánra, amelyek a jövőben kutató-mentő feladatok ellátása mellett képesek VIP-szállításra is.

Az üzlet nemcsak új gépeket, hanem pilótaképzést és karbantartást is tartalmazott. Nemrég végzett a képen látható első pilótacsoport a kanadai oktatóbázison és átadtak már gépeket is.

Negyven év alatt több mint nyolcszáz kétmotoros, Twin Otter repülőgépet gyártottak Kanadában. A regionális repülés kedvenc típusa volt a kerekes változat, de a 19 személyes gépből épült kétéltű hidroplánok manapság is a menetrend szerinti vízi repülés alaptípusai.

Húszéves gyártási szünet után a kétezres évek elején egy új cég, a kanadai Viking repülőgépgyár a jól bevált nevet megtartva modernizálta a típust. Ebből az első sorozatot a 400-es szériának nevezték el.

Irtunk már a blogban a Maldív-szigetekre szállított Viking civil hidroplánokról. Egy másik vevőkör a hadsereg, ebben Vietnammal kötötték eddig a legnagyobb üzletet.

A képeken az első átvett hidroplán, maga a vietnami miniszter asszony repült el érte Kanadába.

Visszatérve a légi katasztrófára: a Boeing mindenféle vészjelzés nélkül tűnt el a radarképernyőkről, ezért joggal feltételezték, hogy a vietnami partokhoz közeli vizekbe zuhanhatott.


A hatalmas erőkkel megindított keresésbe többek között bekapcsolódott a vietnami haditengerészeti légierő vegyes százada is, benne a hidroplánnal. Hétfői hírek szerint a hidroplán fedélzetén helyet foglaló megfigyelő vett észre messziről egy narancsszínű foltot, ami az első biztató jel volt a kutatásban.

Rövid ideig feltételezték róla, hogy esetleg az óriásgép mentőcsónakja, vagy annak egy darabja lehet. De a második rárepülésnél kiderült, hogy sajnos nem az. Arról nem szóltak a hírek, hogy a hidroplán leszállt-e a nyílt tengerre, mert egyébként képes erre is.

Ha tetszett a cikk, olvassák Vizirepulés.hu oldalunkat is. Nemrég adtunk ki egy könyvet Légikatasztrófa – a jövőnek üzen címmel, ajánljuk azt is figyelmükbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.